نقشه راه دموکراتیک


امیر موسوی
کارشناس مسائل استراتژیک
مقام معظم رهبری در سخنان روز گذشته خود به مناسبت روز قدس، سخنان مهمی را خطاب به جبهه مقاومت مطرح نموده و در قالب محورهای هفت گانه‌ای به این نیروها توصیه‌های مهم و امیدبخشی ارائه کردند. مجموع سخنان ایشان بر سه محور متمرکز است؛
نخست آنکه جهاد در راه آزادسازی فلسطین حق است و مبارزان می‌توانند جان و مال خود را در این راه فدا کنند. نکته دوم اینکه جمهوری اسلامی با وجود همه مشکلات پشتیبان ملت فلسطین است و برای به اقتدار رساندن گروه‌های مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی می‌کوشد و توجه و کمک ویژه‌ای به آزادیخواهان فلسطین دارد. نکته سوم اینکه محور مقاومت در حال دستیابی به اقتدار و قوت بیشتر و محور سازش و تکریم در برابر زورگویان غربی و صهیونیستی در حال اضمحلال و تشتت است.
مقام معظم رهبری علاوه بر اشاره به این نکات مهم، چند توصیه هم داشتند از جمله آنکه طرفداران مقاومت و مردم منطقه به زورگویی استکبار و همچنین تلاش‌های شتابزده برخی از رژیم‌ها به سمت سازش با رژیم صهیونیستی توجهی نکنند. نکته مهم بعد، تلاش امریکا و اسرائیل برای انتقال درگیری‌ها به پشت جبهه مقاومت مانند حوادث سوریه، عراق، لبنان، یمن و نقاط دیگر در منطقه خاورمیانه است. این نکته مهمی بود که مورد اشاره قرار گرفت مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی و همپیمانان غربی‌اش تلاش می‌کنند تا جبهه مقاومت را از هدف اصلی منحرف کنند.
رهبری در حقیقت برای چگونگی مقابله با گستاخی‌های رژیم صهیونیستی و امریکا، مسأله قدس شریف، کرانه غربی و همه پرسی نقشه راه بسیار خوبی را نشان دادند.
چنان که از صحبت‌های ایشان برمی‌آمد، برگزاری همه‌پرسی نشان دهنده آن است که محور مقاومت حامی زندگی و همزیستی با دیگر ادیان است و به دموکراسی ایمان دارد و این مسأله برخلاف ادعاهای کاذب کشورهای غربی است که طرفدار دموکراسی هستند و با این مسأله مخالفت می‌کنند. حمایت آشکار ایران از برگزاری همه‌پرسی تبیین کننده مسلم این دیدگاه است که برخلاف کشورهای منظومه غرب که خواهان تجاوز و پایمال کردن حقوق مردم فلسطین است، ایران از پیگیری هیچ حرکت دموکراتیک واهمه ندارد و مخالفت کشورهای غربی هم با این اقدام به دلیل فقدان پایگاه مردمی آنها می‌باشد. از این رو کشورهای غربی از حرکت به سوی راه حل دموکراتیک می‌ترسند و تلاش می‌کنند از طریق زور، فشار و تهدید اهداف خود را جلو ببرند. نکته دیگری که در همین رابطه مهم است، اینکه مقام معظم رهبری این نکته را بخوبی مورد توجه قرار دادند که مشکلی با یهودیان وجود ندارد؛ یعنی مشکل اصلی با بدعت صهیونیستی موسوم به رژیم صهیونیستی است. به این معنا که یک همزیستی مسالمت‌آمیز در داخل و خارج از ایران با ملت یهود وجود دارد و همین مسأله می‌تواند رژیم صهیونیستی را دچار محذوریت کند. زیرا این رژیم تاکنون این گونه تبلیغ می‌کرد که جمهوری اسلامی ایران ضد مردم یهود است.
اما پیام حمایت جمهوری اسلامی ایران از محور مقاومت و ملت فلسطین امسال در شرایطی ارسال شد که روز قدس امسال تحت تأثیر شرایط ویژه ناشی از اپیدمی کرونا به شکل متفاوتی برگزار شد. پیشتر و در شرایطی که محور مقاومت می‌کوشید از طریق برگزاری تظاهرات در همه کشورهای اسلامی، پیام حضرت امام خمینی راحل را زنده نگه دارد، امریکا برای ایجاد ممانعت از چنین تظاهراتی یا محدود کردن آن تلاش می‌کرد. اما اینک ارسال این پیام از طریق فضای مجازی،  بسیار فراگیرتر شد. چنان که در روزهای منتهی به روز قدس مشاهده شد که همه رهبران مقاومت سخنرانی کردند و هشتگ‌های خوبی از طرف مردم مسلمان و عرب و غیر عرب و همه آزادگان جهان به زبان‌های مختلف و با روش‌های بسیار زیبا و هنری در فضای مجازی به راه انداخته شد. این مسأله نشان می‌دهند مسأله فلسطین تا چه اندازه زنده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7354/2/543906/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها