توقف معاملات سکه در بازار بورس

بورس کالا : قیمت سکه نامتعارف شده است


بورس کالا روزگذشته در بخش پیام ناظر شرکت بورس اوراق بهادار تهران طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد نمادهای معاملاتی گواهی سپرده کالایی سکه طلا به‌دلیل وجود «قیمت‌های نامتعارف» در تابلوی معاملات، تا اطلاع ثانوی در مرحله پیش‌گشایش باقی خواهد ماند.
به‌دنبال افزایــــــــــــش قیمت سکه که روز گذشته به بیش از
7 میلیون و 300 هزار تومان در هر قطعه رسید، بورس کالا هم طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نمادهای معاملاتی گواهی سپرده کالایی سکه طلا به‌دلیل وجود قیمت‌های نامتعارف در تابلوی معاملات تا اطلاع ثانوی در مرحله پیش گشایش باقی خواهد ماند.
از هفته گذشته رشد قیمت سکه طلا در بازارها را معاملات بورس کالا کلید زد. در آن دوره در حالی که قیمت تمام سکه طلا در بازار طلای کشور زیر 7 میلیون تومان بود معاملات بورس کالا آن را روی 7 میلیون تومان قرار داد و همین علامتی بود به بازار که قیمت هر قطعه تمام سکه طلا باید بالای
7 میلیون تومان باشد و بدین ترتیب رشد قیمت سکه طلا در بازار شروع شد. لازم به یادآوری است که روزنامه ایران در گزارشی که روز شنبه منتشر کرد به طور مبسوط به دلایل افزایش قیمت سکه در بازار بورس پرداخت.
در همین حال به اعتقاد کارشناسان تعطیلی بازار نقدی سکه به‌دلیل شیوع کرونا باعث شد تا سرمایه‌گذاران در بازار سکه و طلا به سمت ابزارهای بورسی سوق داده شوند. برهمین اساس طی هفته‌های اخیر قیمت سکه بورسی از حدود 4 میلیون در اسفند 98 به حدود 4/7 میلیون تومان رسید. این درحالی است که کارشناسان بازار سرمایه اعتقاد دارند، حتی با متوقف شدن نمادهای سکه بورسی شاهد کاهش قیمت سکه در بازار نقدی نخواهیم بود چرا که این افزایش تقاضاست که موجب افزایش قیمت‌ها شده است. ضمن اینکه معاملات در بستر بازار سرمایه شفافیت دارد و خریداران و فروشنده‌ها مشخص هستند درحالی که در بازار سنتی چنین شفافیتی وجود ندارد.
تعطیلی بازار گواهی سپرده سکه به صلاح نیست
به دنبال تعطیلی بازار گواهی سپرده سکه در بورس کالا برخی از کارشناسان تعطیلی آن را به صلاح اقتصاد کشور نمی‌دانند. کامران ندری - کارشناس اقتصادی - در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد احتمال کنار گذاشته شدن گواهی سپرده سکه طلا از سوی بانک مرکزی اظهار کرد: بانک مرکزی در تلاش است تا در یک نگاه کوتاه مدت، در بازارهای طلا، ارز و سپرده‌ها، بازدهی را مدیریت کند.   وی ادامه داد: کاهش نرخ سود سپرده‌های یک ساله بانکی با همین منطق انجام شد و با توجه به وضعیت ویژه ارزی کشور، محدودیت‌های ایجاد شده در بازار ارز هم در همین راستا قرار دارد و البته این نگاه در کوتاه مدت منطقی هم هست. ایجاد محدودیت بازدهی در بازار سکه طلا هم در ادامه همین نگاه صورت می‌گیرد و از آنجا که نرخ دلار و نرخ طلا با یکدیگر همبستگی مثبت دارند، مسئولان بانک مرکزی کشور نگران هستند که افزایش بازدهی در یکی از این دو، به افزایش بازدهی در دیگری ختم شود. عضو هیأت علمی پژوهشکده پولی و بانکی کشور با بیان اینکه باید توجه کرد که معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بستر بورس مزیت‌های زیادی در مقایسه با معامله فیزیکی طلا دارد، توضیح داد:از جمله آن قابلیت نقدشوندگی و امنیت بالا و سهولت معامله به شیوه آنلاین است. به‌همین دلیل، تقاضا برای گواهی سکه در ماه‌های اخیر افزایش داشته است. از طرف دیگر، این نوع سپرده بر خلاف سپرده‌های پولی، تناظر یک به یک با سکه‌های طلا دارد. ندری افزود: به‌عبارت ساده‌تر، بانک‌ها به ازای تعدادی مشخص از گواهی سپرده طلا، تعدادی مشخص از سکه‌های طلای فیزیکی را نگه‌داری می‌کنند و این با فرآیند تسهیلات دهی بانک‌ها تفاوت دارد.
در فرآیند تسهیلات دهی، بانک می‌تواند بیش از دارایی واقعی سپرده‌های خود تسهیلات بدهد. وی با تأکید بر اینکه اکنون هم ممکن است بانک مرکزی ابزار گواهی سپرده طلا را تضعیف نکند و از روش دیگری برای کاهش میزان بازدهی در بازار سکه طلا استفاده کند، اظهار کرد: برای مثال ممکن است به بانک‌ها اجازه استفاده از اهرم بدهند، به این معنی که الزام به نگهداری ذخیره ۱۰۰ درصدی سکه طلا را بردارند و در نتیجه، گواهی بیشتری به بازار عرضه شود. به‌گفته این کارشناس اقتصادی نگاه کوتاه مدت برای ایجاد محدودیت بر سر راه بازدهی بازارهای مختلف می‌تواند تا حدی قیمت‌ها را کنترل کند، اما در بلندمدت تنها به وخیم‌تر شدن اوضاع می‌انجامد.
ندری در ادامه با بیان اینکه قانون ظروف مرتبطه علاوه بر فیزیک در اقتصاد هم کاربرد دارد، گفت: این قانون می‌گوید که شما نمی‌توانید بازدهی سپرده‌های بانکی را در حد ۱۵ درصد نگه دارید ولی بازار سرمایه بازدهی مثلاً ۲۰۰ درصدی داشته باشد. به‌عبارت ساده تر، اگر چنین کاری بکنید، دیر یا زود، نقدینگی به بازار جدید کوچ می‌کند. در مورد گواهی‌های سپرده طلا هم همین‌طور است و با ایجاد محدودیت در این بازار، در بلندمدت بازارهای دیگر دستخوش در هم ریختگی
خواهند شد.

برش
 رشد ۳۰ درصدی قیمت سکه در سال ۹۸

بر اساس آمار بانک مرکزی، میانگین قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد شهر تهران در سال ۹۸ معادل ۴ میلیون و ۶۱۸ هزار و ۱۰۰ تومان بوده که نسبت به سال ۹۷ حدود ۲۹.۹ درصد افزایش یافته است.
به‌گزارش ایرنا، بررسی آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح قـدیم نیز در بازار آزاد شهر تهران در سال ۹۸ رقم ۴ میلیون و ۵۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان بوده که نسبت به سال ۹۷ معادل ۳۳.۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
کارنامه سکه در اسفند ۹۸
متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار آزاد شهر تهران در اسفندماه سال‌ گذشته ۵ میلیون و ۸۹۷ هزار و ۳۰۰ تومان بود که در مقایسه با ماه قبل (بهمن ماه) ۱۷.۹ درصد و نسبت به‌مدت مشابه سال ۹۷ حدود ۳۱.۸ درصد رشد داشته است.
حداقل و حداکثر نرخ فروش سکه در اسفند ۹۸ به ترتیب ۵ میلیون و ۳۴۱ هزار و ۷۰۰ تومان و ۶ میلیون و ۱۵۸ هزار و ۳۰۰ تومان بوده است. متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در اسفند ماه ١٣٩٨ در بازار آزاد شهر تهران ۵ میلیون و ۹۸۳ هزار و ۳۰۰ تومان بود که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۸.۶ درصد و ۲۹.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین حداقل و حداکثر نرخ فروش سکه مذکور در ماه یاد شده به ترتیب ۵ میلیون و ۳۷۵ هزار تومان و ۶ میلیون و ۲۵۵ هزار تومان بوده است.
جزئیات نوسانات ماهانه قیمتی در سال ۹۸
بررسی جزئیات روند قیمت سکه در سال گذشته نشان می‌دهد که متوسط قیمت سکه طرح جدید در بهمن ماه سال گذشته ۵ میلیون و ۴۳ هزار و ۷۰۰ تومان، دی ماه ۴ میلیون و ۷۵۴ هزار و ۳۰۰ تومان و آذرماه ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار و ۸۰۰ تومان بوده است.
نرخ سکه در آبان ماه ۴ میلیون و ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان، مهر ماه ۴ میلیون و ۹ هزار و ۶۰۰ تومان، شهریور ماه ۴ میلیون و ۹۴ هزار و ۹۰۰ تومان و مرداد ماه ۴ میلیون و ۲۰۳ هزار و ۲۰۰ تومان ثبت شده است.
متوسط قیمت سکه در تیرماه ۴ میلیون و ۴۷۰ هزار و ۱۰۰ تومان، خرداد ماه ۴ میلیون و ۶۶۳ هزار و ۸۰۰ تومان، اردیبهشت ماه ۵ میلیون و ۷ هزار و ۴۰۰ تومان و در فروردین ماه ۴ میلیون و ۷۹۸ هزار و ۸۰۰ تومان بوده است.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7350/1/543618/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها