ماه مهمانی خدا-22

آیین دوست‌یابى‏


حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی  
«وَ یَوْمَ یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى‏ یَدَیْهِ یَقُولُ یَا لَیْتَنِى اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلاً . یَا وَیْلَتَى‏ لَیْتَنِى لَمْ أتَّخِذْ فُلَاناً خَلِیلاً . لَقَدْ أضَلَّنِى عَنِ الذِّکرِ بَعْدَ إِذْ جَآءَنِى وَکانَ الشَّیْطَانُ لِلْإِنسَانِ خَذُولاً» (فرقان، 27-29)
و روزى که ستمکار (گنهکار) دو دست خود را (از حسرت) به دندان‏‌ مى‏‌گزد و مى‏‌گوید: اى کاش با پیامبر همراه مى‌‏شدم. اى واى بر من! کاش فلانى را دوست خود نمى‏‌گرفتم. رفیق من بعد از آنکه حق از طرف خدا براى من آمد، مرا گمراه ساخت. و شیطان هنگام امید، انسان را رها مى‏‌کند. نقش تربیتی والدین و مربیان در خانه و مدرسه قابل انکار نیست. اما بیش از این دو عامل مهم تربیتی، آنکه در تربیت انسان تأثیر ماندگاری دارد، دوست است. شاید رمزش این باشد که والدین و مربیان را ما انتخاب نمی‌کنیم، اما دوست را خودمان انتخاب می‌کنیم و لذا تأثیرپذیری ما از دوست، بیشتر است. به‌همین جهت، در روایات آمده است: اگر می‌خواهید کسی را بشناسید، به دوستانش بنگرید که چه افرادى هستند. «فانظروا الى خُلَطائه»
از پیامبراکرم(ص)پرسیدند: بهترین دوست کیست؟ فرمود: کسى‏‌ که دیدارش شما را به یاد خدا بیندازد و گفتارش به علم شما بیفزاید و کردارش یاد قیامت را در شما زنده کند.
حضرت(ع) فرمود: رفیق خوب، بهترین فامیل است.
در حدیث آمده است: دوستت را به هنگام عصبانیت، نیاز به پول و در مسافرت آزمایش کن. اگر در این آزمایش‏‌ها موفق شد، دوست خوبى است.
اما آنچه در آیه فوق به آن اشاره شده، خطر دوست بد است تا آنجا که انسان از راه منحرف کرده و او را به دوزخ می‌کشاند. شاعر نیز در این باره گفته است:
تا توانى مى‏‌گریـز از یـار بـد/ یـار بـد بدتر بـود از مـار بـد
مار بد تنها تو را بر جان زند/ یار بد بر جان و بر ایمان زند
اخوت و برادرى‏
 «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَه فَأَصْلِحُواْ بَینَ أَخَوَیکمْ وَاتَّقُواْ‌الله لَعَلَّکمْ تُرْحَمُونَ» (حجرات، 10)  همانا مؤمنان با یکدیگر برادرند، پس میان برادران خود، (در صورت اختلاف و نزاع) صلح و آشتى برقرار کنید و از خدا پروا کنید تا مورد رحمت قرار گیرید.
از امتیازات اسلام آن است که اصلاحات را از ریشه شروع مى‏‌کند. مثلاً در این آیه مى‏‌فرماید: براى اصلاح رفتار فرد و جامعه باید مبناى فکرى آنان را اصلاح کرد. لذا اعلام می‌کند: مؤمنین با یکدیگر برادرند، اکنون که همه برادر هستید، قهر و جدال چرا؟
در روایات از کسانى‏‌ که برادران دینى خود را رها مى‏‌کنند بشدت انتقاد شده و سفارش شده است که اگر برادران از تو فاصله گرفتند، تو با آنان رفت و آمد داشته باش. «صِلْ مَن قَطعک»
امام صادق‏ علیه‌السلام فرمود: «مؤمن برادر مؤمن است، مانند یک جسد که اگر بخشى از آن بیمار گردد، همه‏ بدن ناراحت است».‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7350/16/543606/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها