درخواست استاندار خوزستان از ریش سفیدان و بزرگان قبایل و عشایر:

خوزستانی‌ها عید فطر را در خانه بمانند


پریسا عظیمی
 خبرنگار
گرامیداشت عید فطر میان عرب‌های استان خوزستان با آداب و رسوم خاصی همراه است، به نحوی که چندین شبانه ‌روز را به این مهم اختصاص می‌دهند و این عید را از جمله عیدهای باشکوه معنوی می‌دانند که باید به شکل خاصی برگزار شود. به طوری که بیشتر آنها معتقدند حال وهوای این ماه با سایر ماه‌های سال کاملاً متفاوت است.
به‌گفته هادی منصور، یکی از جوانان عرب در خوزستان، صبح عید فطر جوانان هر منطقه و قبیله‌ای با همان لباس عربی دشداشه، چفیه و عگال به تمام همسایگان و آشنایان به‌صورت دسته‌ جمعی سر می‌زنند و میهمان سفره‌ رنگینی می‌شوند که در آن خانه‌ها پهن شده‌ و کام خود را با شیرینی و حلوایی که صبح روز عید پخته شده، شیرین می‌کنند. در خانه‌ها به روی تمام میهمانان باز است و می‌آیند و عید را تبریک می‌گویند. این جوانان بنا به رسم عشایر خوزستان با «هوسه» و پایکوبی کوچه‌های محلات را طی می‌کنند و به منزل ریش سفیدان و بزرگان قبایل می‌روند. اما کرونا باعث شده عید فطر امسال هم با شرایط متفاوتی در این استان برگزار شود.
 «غلامرضا شریعتی»، استاندار خوزستان نیز در این باره به «ایران» گفت: از سرانِ عشایر، اقوام خوزستان، بزرگان و معتمدین مردم درخواست داریم که مردم را در تعطیلات عید فطر به خانه ماندن دعوت کنند زیرا مشارکت مردمی تأثیر بالایی در کاهش تعداد مبتلایان خواهد داشت. البته بزرگان و اقوام خوزستان همیشه در تمام عرصه‌ها کنار ما بودند و در شرایط فعلی هم ما را تنها نگذاشتند از این‌رو از آنها می‌خواهیم با توجیه کردن مردم، آنها را از حضور در مراسم یا برگزاری مراسم مختص عید فطر منصرف کنند.
استاندار خوزستان افزود: از مردم استان می‌خواهیم مانند عید نوروز همکاری کنند و برای عید فطر هم برنامه‌ریزی ویژه ای نکنند و به دید و بازدید نروند. البته در این راستا ممنوعیت‌ها و محدودیت‌هایی هم ایجاد کرده‌ایم که هنوز برای اجرای آنها به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم. وی با بیان اینکه موج اول کرونا در خوزستان با همکاری مردم و تصمیمات مسئولان خیلی خوب مدیریت شد، افزود: موج دوم هم که اکنون در آن قرار داریم به‌دلیل افزایش بیماریابی‌ها آمار مبتلایان بالا رفته و دلیل بعدی هم متأسفانه رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی از طرف مردم بوده که بعد از بازگشایی ادارات و کم کردن محدودیت‌ها به‌وجود آمده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7350/11/543591/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها