اختلاف نظر اروپایی‌ها در مورد سیاست‌های کرونایی چین




وصال روحانی/ برخی اعضای پارلمان اروپا مدعی شده‎اند چینی‌ها با خریداری بنگاه‌ها و کمپانی‌هایی در اروپا که اخیراً به سبب مشکلات کرونایی از حرکت بازایستاده و در آستانه تعطیلی قرار دارند، قصد دارد جهان پساکرونا را در دست بگیرد. مسأله‌ای که چینی‌ها آن را تکذیب کرده و آن را ادامه‌ روند تبلیغات سوء نهادهای غربی علیه خویش خوانده‌اند.
به‌گزارش «رویترز» مانفرد وبر، یک مقام ارشد حزب محافظه‌کار آلمان و عضو پارلمان اروپا در همین ارتباط از مقام‌های تصمیم‌گیرنده خواسته است یک توقف حداقل یک ساله بر این روند اعمال شود تا چینی‌ها از اجاره یا تملک اینگونه شرکت‌ها بی‌نصیب بمانند، وی به روزنامه ولت‌ام‌سونتاگ آلمان گفته است: «مسأله این است که شرکت‌های چینی از حمایت مالی دولت متبوع خویش در این راه برخوردارند و درست در شرایطی وارد این عرصه شده‌اند که قیمت پایه این شرکت‌ها به سبب کسادی دوران کرونایی به‌حداقل رسیده‌است. ما وظیفه داریم که مال و املاک خود را حفظ کنیم و در دام رقبای تجاری خود نیافتیم و برهمین منوال چین هم باید در قبال کسب و کارهای بی‌رونق شده در غرب و بویژه در اروپا سیاست‌های منصفانه‌تری را در پیش بگیرد.» اظهارات وبر در تضاد با برخی مقام‌ها و کارشناسان دیگر غرب است که معتقدند کار چینی‌ها نه یک نوع سودجویی و فرصت طلبی حرفه‌ای بلکه زمینه‌‌ای برای ازدیاد همکاری بین‌الملل است و حتی اگر چنین نباشد، چون فرصت ادامه حیات را به شرکت‌های نیمه ورشکسته اروپایی می‌دهد، نباید آن را نفی کرد و یک ضرب سیاسی در ورای یک مانور اقتصادی» دانست.
از تفاهمنامه تا انتقاد
موضع‌گیری‌های منفی اخیر اروپایی‌ها در خصوص خریداری یا اجاره شرکت‌های از پای درآمده براثر کرونا توسط چینی‌ها در حالی صورت می‌پذیرد که 7 سال پیش دو طرف تفاهمنامه همکاری‌های گسترده برای غلبه بر روزهای سختی از همین دست امضا‌ کردند. از آن زمان یعنی سال 2013 دو طرف بارها جلساتی را در این خصوص باهدف تسهیل ارتباطات تجاری و صنعتی به قصد رواج هر چه بیشتر کالاهای تولیدی چین و اروپا در بازارهای طرف مقابل برگزار کردند. قرار است در ادامه همین روند یک اجلاس مهم دیگر هم در شهریورماه برگزار شود و اگر کرونا موجب لغو این گردهمایی شود، مشخص نیست چرا چیزی را که اروپایی‌ها و بویژه آلمانی‌ها در شروع دهه گذشته امری مفید برای خود و قاره‌شان می‌نامیدند، اینک مضر و مایه تضعیف خویش می‌‌انگارند.
بورل: فقط پز تبلیغاتی است
اظهارات وبر مورد تأیید جوزف بورل رئیس سیاستگذاری‌های خارجی اتحادیه اروپا هم قرار گرفته است. به گزارش «ساوت چاینا مورنینگ پست»، بورل نیز هدف پنهانی و اصلی چین از اعلام همکاری با شرکت‌های کم رونق شده اروپایی و تلاش‌شان برای تملک این کمپانی‌ها را نه یک حرکت عادلانه برای کمک به ورشکستگان اقتصادی بلکه کاری حساب شده برای سوءاستفاده حداکثری از ضعف‌های این کمپانی ها و در نهایت استیلا بر بازارهایی توصیف کرده است که اروپایی‌ها تسلط بر آن را از دست داده‌اند. بورل که اسپانیایی است، اظهار داشته است: «باید سیاستی واحد و مؤثر از سوی اروپایی‌های به‌خطر افتاده در قبال زیاده خواهی چینی‌ها اتخاذ و اجرا شود. اینکه هر کشوری بر اساس ضعف‌ها و قدرت‌هایش روبه روی سیاستگذاری چینی‌ها بایستد، به تنهایی کافی نیست. زیرا آنها در حال حاضر از ما نیرومندتر هستند و به‌لحاظ امور اقتصادی هم آسیب‌های کمتری را متحمل شده‌اند.»
تمجید مجارستان از چینی‌ها
در تضاد با اظهارات بورل ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان در دیدار تازه‌اش با شی‌جین پینگ رئیس‌جمهوری چین متذکر شده که اقدامات اخیر چینی‌ها در سطح اروپا را ناشی از نیات مثبت آنها می‌داند و کمک‌های آنان اروپایی‌ها را در دل یک بحران بزرگ ایمنی و سلامتی به یک نقطه تازه از پشتگرمی رسانده و روحیه آنان را بهتر کرده است. اوربان در نشست خبری پس از دیدارش با شی‌جین پینگ هم هیچ‌اشاره‌ای به اتهامات تازه اروپایی‌ها به دولت چین نکرد و به‌جای آن به پلتفرم «1+17» اشاره کرد که تفاهمنامه همکاری اقتصادی و اجتماعی بین کشورهای اروپایی و دولت پکن است. اروپایی‌ها حاضر در این پلتفرم اغلب به شرق و مرکز اروپا تعلق دارند و طبعاً برخلاف غربی‌ها معتقد به جهان‌گشایی چینی‌ها و سوءاستفاده آنها از شرایط ناگوار کرونایی در اروپا نیستند. این در حالی است که در رسانه‌های این کشورها نیز نقدهای مثبتی درباره خریداری شدن برخی شرکت‌های نیمه ورشکسته شرق و غرب اروپا توسط تجار چینی به‌چاپ رسیده و کمک‌رسانی چینی‌ها قابل ستایش نامیده شده است.


مرگ ناگهانی سفیر چین در اسرائیل

در پی پیدا شدن جسد بی جان دو ‌وای سفیر چین در اسرائیل تحقیقات پلیس محلی برای یافتن دلایل و ریشه‌های این رویداد آغاز شده است. مقام مذکور در خانه مسکونی‌اش در هرتزلیا واقع در فلسطین اشغالی جان باخته اما پلیس رژیم صهیونیستی تا عصر دیروز (یکشنبه) از بیان و افشای هر نکته روشنگری در این ارتباط خود‌داری کرد. به‌ادعای پلیس اسرائیل اطرافیان دو وای جسد وی را در خانه‌اش یافته و سپس پلیس را در جریان گذاشته‌اند. اگر گزارش روزنامه‌های رژیم صهیونیستی مبنا قرا ر  گیرد، دووای براثر ایست قلبی از پای درآمده اما مقام‌های ارشد‌تر اسرائیلی از تأیید این خبر هم خودداری کرده‌اند.  دو وای فقط در 4 ماه گذشته حائز این سمت بود و پیشتر سفیری چین در اوکراین را برعهده داشت. همسر و تک پسر دو وای به اسرائیل نرفته و در چین مانده بودند. مرگ دو وای فقط دو روز بعداز آن روی داد که مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا در سفر به تل آویو، چین را متهم کرد  اطلاعات ذیقیمتی در ارتباط با کرونا را از جهانیان مخفی نگه داشته است.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7350/4/543585/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها