اصلاح در مصوبه مجلس

ماده «ممنوعیت رویارویی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی» حذف شد




کمیسیون امنیت ملی مجلس امروز ماده مربوط به ممنوعیت مسابقه با ورزشکاران رژیم صهیونیستی را از طرح مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی حذف کرد. نقوی حسینی، سخنگوی این کمیسیون گفته که این کار با درخواست وزارت ورزش صورت گرفته است.
روز سه‌شنبه هفته گذشته(بیست و سوم اردیبهشت‌ماه)، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۲۴۳ رأی موافق و بدون حتی یک مخالف، دو فوریت طرح «مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی» را تصویب کردند. در ماده 11 این طرح آمده بود که «برگزاری هر گونه مسابقه یا رقابت ورزشی اعم از رسمی یا تدارکاتی میان ورزشکاران و تیم‌های ورزشی ایران با حریفان رژیم صهیونیستی ممنوع است.» طبق این ماده قرار بود هر یک از فدراسیون‌ها در رشته ورزشی مربوطه موظف شوند تا با استفاده از تمام ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی و برقراری ارتباط اصولی با مجامع بین‌المللی ورزشی شرایطی را فراهم کنند تا از مجازات‌ها و محرومیت‌های ورزشی بین‌المللی علیه ورزشکاران ایرانی به‌دلیل اجرای این قانون ممانعت شود. همچنین نهادهای ورزشی کشور هم موظف به پیش‌بینی منابع لازم برای تشویق و حمایت از ورزشکارانی شده بودند که این قانون را اجرا می‌کردند. از هفته قبل قرار بود دستورالعمل ماده ۱۱ این طرح توسط وزارت ورزش و جوانان با همکاری وزارت امور خارجه و سازمان برنامه و بودجه تهیه و به تصویب هیأت وزیران برسد که ظاهراً به سرانجام نرسیده است.
این در حالی بود که برخی ناظران هشدار می‌دادند که امکان جلوگیری از مجازات‌ها و محرومیت‌های بین‌المللی ورزشی مطابق آنچه که در این ماده از مصوبه مجلس آمده وجود ندارد و عملاً قانونی شدن این مصوبه می‌تواند تمام ورزش کشور را در معرض خطر تعلیق قرار دهد. این موضوع موافقان و مخالفانی در مجلس داشت. از یک سو افرادی چون قاسم میرزایی نیکو معتقد بودند که طراحان این طرح باید پاسخگوی عواقب آن هم باشند و آنها «می خواهند ورزش کشور تعطیل شود. برای آنان اهمیت ماجرا بیشتر از آن است که ما مسابقه یا ورزش داشته باشیم.» از سوی دیگر افرادی چون محمد عزیزی، عضو هیأت رئیسه فراکسیون ورزش هم در گفت‌و‌گو با «اعتماد آنلاین» گفت که اعتقاد دارد «حالا در این میان ورزش ایران تعلیق شود، چه ایرادی دارد؟ من اعتقادم این است که تعلیق شویم. ما که نمی‌توانیم از مباحث اعتقادی خودمان عدول کنیم. من نظرم این است که اگر می‌خواهند تعلیق کنند، این کار را انجام دهند.»
پیشتر در مهرماه سال 98 فدراسیون جهانی جودو به‌دلیل ممانعت از رقابت ورزشکاران ایرانی با جودوکاران رژیم صهیونیستی، کلیه فعالیت‌های بین‌المللی جودوی ایران را به حالت تعلیق درآورد. این نشانه‌ای بود از اینکه با قانونی شدن چنین مصوبه‌ای احتمال تعلیق کل ورزش ایران موضوع دور از ذهنی نیست. آن هم در شرایطی که شرط فدراسیون جهانی جودو برای برداشتن این محرومیت، انجام یک مسابقه دوستانه بین تیم ایران و تیم رژیم صهیونیستی است.
مجتبی ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی بعد از تصمیم امروز این کمیسیون برای حذف بند یاد شده از طرح مقابله با اقدامات رژیم صهیونیستی در همین رابطه به تسنیم گفت: «در شرایط موجود نیز ورزشکاران ما در میادین ورزشی از رویارویی با رژیم صهیونیستی خودداری می‌کنند، بنابراین ضرورتی بر اینکه قانونی آنها را مجاب به ادامه روند موجود کند، وجود نداشت و این بند از طرح ضدصهیونیستی حذف شد.» او گفته این بند با توافق «تمام ارکان ورزش کشور» حذف شده است. او شامگاه شنبه هم در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی توضیح داد که حذف این بند از خواسته‌های وزارت ورزش و جوانان بوده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7349/2/543568/2
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها