همزمان با روز جهانی ارتباطات و با حضور معاون اول رئیس جمهوری و فعالان حوزه ICT

بیش از 1500 روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شد


گروه فناوری- مراسم گرامیداشت روز جهانی ارتباطات روز گذشته با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فعالان حوزه ICT به‌صورت ویدئو کنفرانس (ویدئو کیک) برگزارشد. در این مراسم معاون اول رئیس جمهوری اتصال 1578 روستا به شبکه ملی اطلاعات و اتصال 632 روستا به شبکه تلفن همراه را افتتاح کرد پروژه ای که با کلید خوردن آن، میزان اتصال روستاهای بالای 20 خانوار به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات به 89 درصد رسید و قرار است با اتصال بقیه روستاها تا پایان سال این عدد به 100 درصد برسد.
 رونمایی از 3 پروژه ارتباطی
در این مراسم ابتدا محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گزارشی در زمینه اقدام‌های انجام شده ارائه داد و گفت: رئیس جمهوری هفته آینده ۳ پروژه ارتباطی را در وزارت ارتباطات رونمایی می‌کند. وی با اشاره به پروژه‌هایی که در هفته جاری آماده بهره‌برداری می‌شود، افزود: مرکز داده بزرگ کشور توسط یکی از اپراتورها با سرمایه‌گذاری یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد که این دیتاسنتر ۲۵ درصد به ظرفیت فعلی مراکز داده اضافه می‌کند.
وزیر ارتباطات از توسعه زیرساخت خدمات ابری توسط یکی از اپراتورهای اینترنت و رسیدن به خودکفایی در پی تحریم‌ها خبر داد و افزود: سیاست اقتصادی توسعه بازار و توسعه محصول را برای افزایش محتوای شبکه ملی اطلاعات در دستور کار داریم و در این راستا طرح بزرگ «هرخانه ایرانی یک تلویزیون اینترنتی» را که از اهداف شبکه ملی اطلاعات در راستای بخش محتوایی است برای یک میلیون خانه ایرانی فعال می‌کنیم تا از خدمات تلویزیون اینترنتی بهره ببرند و این رقم به ۵ میلیون خانوار می‌رسد.
وی در ادامه گفت: خردادماه سال‌جاری نیز دو مرکز داده جدید با اهداف پدافندی و زیرساخت فناوری در راستای اهداف شبکه ملی اطلاعات در تهران و تبریز با سرمایه‌گذاری 800 میلیارد تومانی یکی از اپراتورها وارد مدار می‌شود.
جهرمی با اشاره به اینکه دولت الکترونیک در زمان شیوع کرونا توانست نقش خود را بخوبی ایفا کند؛ گفت: به دلیل شیوع کرونا ۱۷ میلیون ‌فقره وام یک میلیونی به مردم بدون مراجعه حضوری به بانک یا مراکز دیگر و تنها با ارسال یک پیامک تخصیص یافت و این مسأله نشان می‌دهد که اگر بخواهیم یا مجبور شویم زیرساخت لازم برای این کار را داریم. جهرمی به عرضه سهام شرکت‌های فناوری اطلاعات در بورس نیز اشاره کرد و گفت: همچنین اجرای سه طرح ملی تولید مودم داخلی برای اتصال ۲.۵ میلیون پورت VDSL در سال ۹۹، تولید گوشی همراه و تجهیزات هوشمند داخلی و توسعه زیرساخت ابری از جمله دیتاسنترها هدفگذاری شده است.
نقش ارتباطات در دوران پسا کرونا
«اسحاق جهانگیری» نیز در این مراسم با اشاره به اینکه پس‌ از شیوع کرونا زیرساخت‌های حقوقی و اجتماعی باید مبتنی بر یک انسان هوشمند مهیا شود، گفت: برای شرایط پسا کرونا نیازمند توسعه ارتباطات هستیم و از همین رو حتی نیاز است برای این کار ۱۰۰ برابر بودجه فعلی سرمایه‌گذاری کرد.
معاون اول رئیس جمهوری با قدردانی از عملکرد درخشان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بخش خصوصی زیر مجموعه این وزارتخانه در ایام شیوع کرونا گفت: اقدامات و خدمات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت‌های یازدهم و دوازدهم قابل مقایسه با هیچ یک از دوره‌های گذشته نیست.
 جهانگیری با اشاره به اینکه کرونا هم مردم و هم سایر بخش‌ها را تحت تأثیر قرار داده است، خاطرنشان کرد: همه برنامه‌های توسعه‌ای و امور جاری کشور امروز تحت تأثیر کرونا قرار گرفته و به‌عبارتی کرونا به قطب نمای اصلی سیاستگذاری و مدیریت کشور تبدیل شده است چرا که در ایام شیوع این بیماری علاوه بر توجه جدی به سلامت مردم باید در سایر بخش‌ها از جمله حوزه اقتصادی، تعادل ایجاد کنیم.
معاون اول رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه نمی‌توانیم فقط به مسائل روزمره مرتبط با کرونا بسنده کنیم، تصریح کرد: همه دستگاه‌های دولتی باید توجه داشته باشند که کرونا پدیده‌ای عالم گیر و نوظهور است که باید ضمن توجه به مسائل کوتاه مدت مرتبط با آن، در خصوص تغییرات ناگزیر آن نیز آینده نگری داشته باشیم و نسبت به اعمال اصلاحات در رویکردها، راهبردها و ساختارها اقدام کنیم تا بتوانیم با سیستم کارآمدتری امور کشور را پیش ببریم.
جهانگیری در ادامه با اشاره به ارائه آموزش‌ها به دانش‌آموزان و دانشجویان کشور از طریق فضای مجازی در ایام کرونا، گفت: در شرایطی که هرگونه تجمع ممنوع بود، به جهت آنکه موضوع آموزش موضوعی تعطیل پذیر نیست، استفاده از فضای مجازی در این مقطع فرصتی را فراهم کرد تا هر خانه‌ای به مدرسه و دانشگاه تبدیل شود.
معاون اول رئیس جمهوری افزود: پیش از شیوع بیماری کرونا این حساسیت در مدارس وجود داشت که دانش‌آموزان موبایل با خود به همراه نداشته باشند اما امروز به تعبیری می‌توان گفت که مدرسه و دانشگاه به درون تلفن‌های همراه رفته است و یکی از دغدغه‌های کنونی، عدم دسترسی برخی خانواده‌ها و دانش‌آموزان به ابزار مورد نیاز برای آموزش از طریق فضای مجازی است که باید تلاش کنیم با فراهم کردن ابزار مورد نیاز، فرصت آموزش برای این دانش‌آموزان فراهم شود.
جهانگیری با بیان اینکه اتفاقات، تصمیمات و تغییرات ایام کرونا موضوعاتی ساده نیست و نمی‌توان در دوران پسا کرونا از کنار آن عبور کرد، اظهار کرد: کرونا پیامدهایی را با خود به‌همراه داشت که افزایش دورکاری و کاهش شدید مصرف نفت و انرژی در جهان از جمله این پیامدها است.
معاون اول رئیس جمهوری افزود: در گذشته و در شرایط پیش از کرونا وقتی که کشورهای اوپک تصمیم به کاهش تولید یک میلیون بشکه نفت می‌گرفتند. این تصمیم بسرعت با تبعات اقتصادی و افزایش بهای نفت همراه می‌شد اما امروز که کشورهای اوپک و غیر اوپک میزان تولید را تا 10 میلیون بشکه کاهش می‌دهند نیز قیمت همچنان نزولی است به‌گونه‌ای که حتی برخی معتقد هستند برداشت و تولید نفت در این شرایط صرفه اقتصادی ندارد.
جهانگیری با اشاره به پیش‌بینی‌ها مبنی بر اینکه با بزرگ‌ترین رکود جهانی اقتصاد در صد سال اخیر روبه‌رو هستیم، گفت: باید ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را متناسب با این تحولات پرشتاب شناسایی کنیم و به تقویت مزیت‌های نسبی در این عرصه بپردازیم.
معاون اول رئیس جمهوری افزود: باید به سمتی پیش برویم که هم در درون جامعه دچار شکاف نشویم و هم جامعه ما با جوامع پیشرفته جهان شکاف و فاصله پیدا نکند.
جهانگیری با تأکید بر اینکه باید به‌دنبال استقرار زیرساخت‌های حقوقی - اجتماعی لازم برای دوران پس از کرونا باشیم، افزود: لنگرگاه تحقق همه برنامه‌ها و ملزومات در دوران پس از کرونا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
معاون اول رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مسئولیت مهمی برای تدوین برنامه‌های دقیق برای دوران پسا کرونا دارد، گفت: هیچ دستگاهی نمی‌تواند بدون تعامل مناسب با سایر دستگاه‌ها و بخش‌ها برنامه‌های خود را به شکل مناسب اجرایی کند و تلاش موفق وزارت ارتباطات برای تحقق برنامه‌های خود نیز در گرو اجماع و تعامل با سایر بخش هاست.
جهانگیری در ادامه سخنان خود به چند نکته مهم و محوری که باید برای سال 99 و حتی سال‌های آینده در دستور کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باشد اشاره کرد و گفت: تقویت زیرساخت‌های فنی و حقوقی باید یکی از محورهای مورد توجه این وزارتخانه باشد.
معاون اول رئیس جمهوری همچنین توجه به توسعه برنامه‌های فضایی را یکی از ضرورت‌های این وزارتخانه برشمرد و گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با کمک دانشگاه‌ها موفق به طراحی، ساخت و ارسال ماهواره به فضا شده است که البته نباید به همین مقدار اکتفا شود بلکه باید از طریق تعامل با سایر دستگاه‌های مرتبط، به‌دنبال توسعه این برنامه‌ها و بهبود امکانات و پرتاب‌کننده‌های ماهواره باشد.
جهانگیری همچنین روند خدمات پستی در ایام کرونا را مثبت ارزیابی کرد و گفت: اگر این توانمندی، ظرفیت و زیرساخت در خدمات پستی کشور وجود نداشت و اگر امکان آموزش از طریق فضای مجازی مهیا نبود، درخواست از مردم برای ماندن در خانه کاری دشوار بود.
وی با اشاره به اینکه نه تنها کیفیت آموزش از طریق فضای مجازی پایین‌تر از آموزش در کلاس درس نیست بلکه بعضاً کیفیت آموزش به این شیوه بالاتر است، افزود: برخی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها می‌گویند که میزان انرژی و مطالعه‌ای که باید پیش از تدریس در فضای مجازی صرف کنند، سه برابر میزان انرژی است که برای کلاس درس نیاز دارند چرا که معتقدند آموزش در فضای مجازی به‌صورت شفاف انجام می‌شود و نحوه تدریس آن می‌تواند مورد قضاوت دیگران قرار گیرد.
جهانگیری افزود: خوشبختانه به‌لحاظ کمیت عملکرد دولت در بخش ارائه خدمات در حوزه اینترنت و فضای مجازی عملکردی قابل قبول بوده است اما کیفیت و سرعت اینترنت در برخی مناطق پایین بوده است که لازم است امکانات مورد نیاز از سوی دولت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فراهم شود تا این امکانات به نحو مطلوب در خدمت مردم قرار گیرد.
معاون اول رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه همه امکانات و ظرفیت‌ها متعلق به مردم کشور است و باید برای خدمت به مردم به‌کار گرفته شود به برخی اختلاف نظرها میان وزارت ارتباطات با برخی دستگاه‌ها اشاره کرد و افزود: این اختلاف نظرها باید از طریق گفت‌و‌گو حل و فصل شود تا مانعی بر سر راه خدمت‌رسانی به مردم نباشد.
جهانگیری توسعه ظرفیت‌ها و منابع را از دیگر ملزومات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دانست و گفت: در این زمینه توسعه شبکه ملی اطلاعات یکی از مهم‌ترین موضوعات است که همواره یکی از دغدغه‌های دولت و نیز از موارد مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده است که خوشبختانه در ایام شیوع کرونا عملکرد شبکه ملی اطلاعات درخشان بود و خدمات گسترده‌ای به مردم در این حوزه ارائه شد.
معاون اول رئیس جمهوری افزود: توسعه و تکمیل شبکه ملی اطلاعات که از نیازهای ضروری کشور است، می‌تواند آغاز حکمرانی نوین و دولتمداری جدید در کشور باشد و با اتکا به آن بتوانیم نظام اداری جدیدی برای کشور در نظر بگیریم.
وی افزود: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته در ایام کرونا برای ارائه خدمات اینترنتی را به مردم اطلاع‌رسانی کند تا جامعه مطلع باشد که به چه میزان کار و تلاش انجام شده تا مردم در شرایط سخت کرونا بتوانند از امکانات اینترنت و شبکه ملی اطلاعات برخوردار باشند.
معاون اول رئیس‌جمهوری توسعه و تکمیل دولت الکترونیک را از دیگر ضرورت‌ها و نیازهای کشور برشمرد و گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات 23 پروژه اولویت دار برای تکمیل دولت الکترونیک در نظر گرفته است و امیدوارم بتوانیم بر اساس هدف‌گذاری انجام شده دولت الکترونیک را تا پایان سال 99 به‌طور کامل راه‌اندازی کنیم.
جهانگیری خاطرنشان کرد: توسعه دولت الکترونیک دسترسی برخط و امکان فراگیر به همه شهروندان می‌دهد و ضمن ایجاد شفافیت و جلوگیری از فساد، می‌تواند موجبات رضایتمندی مردم را نیز فراهم کند.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به طرح غربالگری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در برنامه مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: طرح غربالگری و نیز استفاده از پرونده سلامت الکترونیک ۸۰ میلیون ایرانی از جمله امکانات مرتبط با دولت الکترونیک است که با اتکا به همین امکانات توانستیم روزهای سخت ایام کرونا را پشت سر بگذاریم.
جهانگیری همچنین با اشاره به پرداخت تسهیلات یک میلیون تومانی به 20 میلیون خانوار بدون حتی یک مراجعه حضوری تصریح کرد: تا پیش از این روال دریافت تسهیلات نیازمند حداقل پنج شش بار مراجعه افراد به نظام بانکی بود اما در ایام کرونا مردم توانستند با ساده‌ترین اقدامات و از طریق ارسال یک پیامک، تسهیلات خود را دریافت کنند که تاکنون به بیش از 20 میلیون خانوار پرداخت شده است.
اجرای کامل دولت الکترونیک تا پایان سال 99
همچنین معاون اول رئیس جمهوری از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان امور اداری و استخدامی و سایر دستگاه‌های مرتبط خواست که با جدیت تلاش کنند تا دولت الکترونیک تا پایان سال 99 به‌صورت کامل در کشور مستقر شود و چنانچه دستگاهی همکاری و تعامل لازم را نداشت گزارش آن را اعلام نمایند.
جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود به اقتصاد دیجیتال و اینکه اقتصاد دنیا به‌سمت اقتصاد دیجیتال در حرکت است اشاره و تصریح کرد: اگر به اقتصاد دیجیتال توجه نکنیم اقتصاد ما از چرخه اقتصاد دنیا عقب می‌افتد چرا که حرکت اقتصاد جهانی به سمت دیجیتالی شدن حرکتی پرشتاب است.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اینکه استارتاپ‌ها یکی از زیرشاخه‌های مهم اقتصاد دیجیتال هستند، توجه به آنها را مورد تأکید قرار داد و گفت: توجه به استارتاپ‌ها، شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی باید به‌صورت جدی دنبال شود به‌گونه‌ای که بخش خصوصی به معنای واقعی میدان دار اقتصاد در کشور باشد.
جهانگیری افزود: در ایام شیوع کرونا که با مشکلاتی برای تأمین لوازم حفاظت شخصی کادر درمان و اقلامی نظیر دستکش، ماسک و محصولات ضدعفونی مواجه بودیم، شرکت‌های دانش بنیان توانستند ظرف مدت دو سه ماه این محصولات را تولید کنند و امروز در جایگاهی قرار داریم که نه تنها نیازهای داخلی به کیت‌های تشخیص بیماری، نیازهای آزمایشگاهی و سایر اقلام بهداشتی مرتبط با کرونا در داخل کشور تأمین می‌شود بلکه قادر هستیم برخی از این محصولات را صادر کنیم.
وی با تأکید بر اینکه شورای عالی آموزش فنی و حرفه‌ای کشور باید با نگاه به آینده، برنامه‌های آموزشی و مهارت‌ها را به متقاضیان آموزش دهد، خاطرنشان کرد: در دوره‌ای که سهم اقتصاد دیجیتال سال به سال افزایش پیدا می‌کند دستگاه‌هایی نظیر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با ارائه تحلیل جامع و دقیق از اقتصاد 10 سال آینده به شورای عالی آموزش فنی و حرفه‌ای می‌توانند به مهارت‌ها و آموزش‌ها متناسب با نیازهای آینده جهت دهی کند.
جهانگیری با اشاره به توسعه خدمات به روستاهای کشور گفت: اینکه دسترسی به امکانات اینترنتی و شبکه ملی اطلاعات در روستاهای برخی استان‌ها نظیر سیستان و بلوچستان ضعیف‌تر است، موضوع قابل قبولی نیست چرا که امکانات و خدمات باید به‌صورت یکسان و عادلانه در میان همه مردم کشور توزیع شود.
معاون اول رئیس جمهوری در ادامه افزود: در حوزه ارتباطات و اینترنت به جهت کمیت مناسب، توانستیم نیاز مردم را تأمین کنیم اما به جهت کیفیت در برخی از شهرها مشکلات اینترنت وجود داشت. به‌همین دلیل نیاز است بسرعت امکاناتی مانند تأمین پهنای باند مورد نیاز به وزارت ارتباطات اختصاص داده شود. برداشت من این بود که بتوان اختلاف نظری که در خصوص آزادسازی فرکانس‌ها میان صداوسیما و وزارت ارتباطات وجود دارد را حل و فصل کنیم. اما نمی‌دانستیم اختلاف به این حد رسیده که مطالب و خبرهای وزیر ارتباطات منعکس نمی‌شود، مردم باید این خبرها را بشنوند.
اقدام‌های کرونایی
در ادامه وزیر ارتباطات به اقدام‌های انجام شده در روزهای کرونایی اشاره کرد و گفت: در روزهای شیوع کرونا با کمک 100 میلیارد تومانی به اپراتورها، بیش از ۷۸۹ دانشگاه و ۶۸۸ هزار معلم و با کمک 50 میلیارد تومانی به شرکت‌های اینترنتی، حوزه‌های علمیه اینترنت رایگان دریافت کردند. وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه بتازگی اینترنت شبکه «شاد» را نیز برای دانش‌آموزان رایگان کردیم، افزود: با برآوردی که انجام شد، شرکت‌های ای سی تی، اپراتورهای اینترنت و تلفن همراه در مجموع ۵۰۰ میلیارد تومان در این ایام به مردم خدمات ارائه دادند. وی فناوری اطلاعات را ابزاری در کنترل موفق اپیدمی کرونا در کشور عنوان کرد و گفت: شرکت‌های VOD نیز به مدت یک ماه ترافیک اینترنت خدماتشان را به‌صورت رایگان در اختیار مردم قرار دادند. وی با بیان اینکه دو پلتفرم معنوی برای ماه مبارک رمضان راه‌اندازی شد، افزود: در این دو پلتفرم بیش از ۵۰۰ هیأت مذهبی فعال شده و بیش از ۳ میلیون بازدیدکننده داشته است.
 وزیر ارتباطات، راه‌اندازی اپلیکیشن ماسک از سوی متخصصان دانشگاه شریف را برای اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی از دیگر نمونه‌های موفق بهره‌گیری از فناوری اطلاعات در این دوران عنوان کرد و گفت: این طرح با همکاری سازمان فناوری اطلاعات انجام شد و هم‌اکنون بیش از ۳میلیون کاربر این اپلیکیشن را نصب کرده‌اند.
وی به انجام خدمات پستی در ایام کرونا نیز اشاره کرد و افزود: در این دوران تقاضا برای ارسال مرسولات پستی افزایش یافت از این‌رو با اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در فروردین با رشد 130 درصدی یک میلیون بسته پستی توزیع شد اما با وجود این متأسفانه ۳ نفر از همکاران پست در هنگام مأموریت در اثر ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست دادند.

برش
   چالش‌های پیش رو

وزیر ارتباطات با اشاره به اقدام‌های لازم برای مقابله با چالش‌های دوران پساکرونا نیز گفت: از کسب‌وکارهای نوپای آسیب دیده از کرونا از صندوق نوآفرین که دارای اعتبار 100 میلیارد تومانی (۲۰ درصد سهم دولت و ۸۰ درصد شامل سایر بخش‌ها و بانک‌ها و اپراتورها) حمایت کردیم.وی با بیان اینکه به طور متوسط کرونا به 72 درصد کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات اثر منفی گذاشت، گفت: پرداخت حقوق و دستمزد بزرگترین چالش کسب و کارهای حوزه فناوری در دوره کرونا است. ۵ هزار شرکت نوپا زیر چتر حمایتی دولت هستند و با هم رقابت سنگینی دارند. در پیمایشی که در ۲۰۰ شرکت نوآفرین انجام شد کرونا روی کسب ‌وکارها اثر منفی داشته و شرکت‌ها 15 درصد نیروهای خود را تعدیل کرده‌اند، ولی بیشترین خدمات را حوزه پزشکی ارائه داده است. آذری جهرمی با بیان اینکه ارتباطات در وقایع سال گذشته از سیل و قطعی اینترنت، به‌عنوان تسهیلگر برقرارکننده شرایط بود، گفت: در دو سال گذشته چالش‌هایی را پشت سر گذاشتیم که تا به حال نظیر آنها را شاهد نبودیم. شیوع ویروس کرونا هم مشکلاتی را برای ما ایجاد کرد و البته باعث شد اقدام‌هایی که قرار بود در یک سال آینده انجام بدهیم، تنها در مدت سه ماه به پایان برسانیم. وزیر ارتباطات افزود: طبق سند شبکه ملی اطلاعات عدد متوسط کشوری در سرعت اینترنت باید ۱۰ باشد اما سرعت در تهران افت داشته است. استفاده از شبکه خانگی رشد قابل توجهی داشته و مصرف بین‌الملل شبکه به ۳هزار گیگابایت رسیده و همین عدد در آی ای پایه رشد قابل توجهی داشته و روی ۱۸۰۰ تثبیت شده است. وی در ادامه به توسعه شبکه پهن باند ۵ میلیون پورت در ۸ کلانشهر تا پایان سال ۹۹، اشاره کرد و افزود: آزادسازی باندهای فرکانسی ۷۰۰و۸۰۰ مگاهرتز و استفاده از آن در شبکه تلفن همراه برای رسیدن به شاخص‌های پهنای باند مندرج در سند کلان شبکه ملی اطلاعات از جمله اقدام‌های کلان پیش رو برای حل چالش‌های دوران پساکرونا است.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7350/13/543561/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها