معاون کل وزارت بهداشت هشدار داد:

خطر انتقال شیوع ویروس کرونا با سفر در تعطیلات عید فطر




معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: باید با گذشت ۱۸ تا ۲۴ ماه از شروع ویروس کرونا، بسیاری از مناسبات اجتماعی خود را تغییر بدهیم.
ایرج حریرچی در نشست خبری افزود: پیش‌بینی می‌شود که با همه‌گیری آنفلوانزا، موج دوم کرونا در نیمکره‌شمالی شدیدتر باشد. پیش‌بینی سوم هم این است که در پاییز موج‌های کرونا خواهیم داشت، اما منجر به تعطیلی نمی‌شود.
او درباره سفرهای احتمالی در تعطیلات عید فطر گفت: تعطیلات پیش رو متأسفانه طولانی است. از طرفی مردم خسته شده‌اند. درخواست ما همچنان این است که مردم سفرها را به حداقل برسانند. خود فعل سفر در مورد انتقال ویروس خطرناک است و موجب افزایش تماس اجتماعی و کاهش فاصله‌گذاری می‌شود. مردم یا با وسیله عمومی سفر می‌کنند یا با اتومبیل شخصی به سفر می‌روند. به هر حال بین راه توقف دارند و احتمال انتقال ویروس افزایش پیدا می‌کند.
حریرچی درباره طرح ترافیک تهران گفت: در مورد طرح ترافیک تهران تصمیم‌گیری مشترک انجام می‌شود. وقتی طرح ترافیک نیست، مشکلاتی در شهر ایجاد می‌شود. اتومبیل‌های غیرمجاز نیز به مرکز شهر تردد می‌کنند. یکی از مشکلات مرکز تهران در حال حاضر پارکینگ است. وقتی طرح ترافیک نیست، همه این اتومبیل‌ها وارد شهر می‌شوند. اگر الان آلودگی هوا نیست به خاطر کاهش سفرهاست. ما در نقطه تعادل تصمیم‌گیری می‌کنیم و اشکالی ندارد که مراجع مختلف نظر بدهند.
وی درباره روند افزایشی ابتلا به کرونا در برخی استان‌ها گفت: چند معیار وجود دارد. یکی معیار افراد بستری در بیمارستان و یکی معیار مرگ و میر ناشی از کرونا و یکی معیار شناسایی افراد جدید است. در مورد بستری در بیمارستان و مرگ و میر کرونا حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد نسبت به دو ماه گذشته کاهش داشتیم. اگر مبتلایان زیاد شوند، بستری در بیمارستان و مرگ و میر هم با فاصله زمانی بیشتر می‌شود.
حریرچی افزود: مرگ و میر و بستری در بیمارستان به طور واضحی کاهش یافته، اما قدرت بیماریابی هم بالاتر رفته است. از دو هزار تا هزار و ۹۰۰ مورد کشف شده، حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد ناشی از بیماریابی در افراد کم علامت یا بی‌علامت و پیگیری از افراد با تماس نزدیک است. این یک موفقیت بزرگ است که سیستم توانسته تعداد آزمایش و بیماریابی را بالا ببرد. البته نکته مهم این است که آزمایش‌ها درست انجام شود.
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: این کار به نظر ما اشتباه است که در خیابان بایستیم و هر شخصی که رد شد، از او آزمایش بگیریم. آزمایش باید هدف‌گیری شده انجام شود.
وی درباره وضعیت استان خوزستان اظهار کرد: پیک کرونا در خوزستان دیرتر اتفاق افتاده است. باید توجه کنیم که شیوع کرونا در این استان کم و در حال نزدیک شدن به متوسط است. یکی از مشکلات استان خوزستان این است که اگر استانی پیک کرونا را در اسفند یا فروردین تجربه کرده، تعطیلی‌هایش همراه با سایر کشور بود، اما در حال حاضر بازگشایی‌ها ایجاد شده و این چند استان به پیک رسیده‌اند. با این حال شرایط در خوزستان تحت کنترل است.
معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به سؤالی درباره تأثیر بازگشایی‌ها بر روند بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور گفت: تأثیر بازگشایی‌ها صفر نبوده و اثرهایی داشته است. عمده بازگشایی‌ها ۲۳ فروردین در کشور و ۳۰ فروردین در تهران انجام شده است. معمولاً موارد سرپایی یک هفته بعد اثر خود را نشان می‌دهد. در نتیجه الان باید بستری و فوت را مشاهده می‌کردیم. با وجود بازگشایی‌ها در یک ماه اخیر در بستری و مرگ و میر روند نزولی داشتیم.
حریرچی در پاسخ به سؤالی درباره بازگشایی دانشگاه‌ها بیان کرد: همان طور که وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد، دانشگاه‌ها بر اساس پروتکل‌هایی که اعلام شده تصمیم‌گیری خواهند کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7350/5/543535/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها