‌خسرو معصومی از پیشنهاد اکران آنلاین فیلم‌های توقیفی می‌گوید

نمی‌توان «خرس» را روی صفحه کوچک دید


نیلوفر ساسانی
خبرنگار
«اگر فضای اکران برای فیلم‌های توقیفی باز شود»  این گزاره مشروط را خیلی‌ها از راهکارهای ترغیب مخاطب برای آمدن به سالن‌های سینما در دوران پساکرونا می‌دانند. حالا قبل از بازگشایی سالن‌های سینما، توفیق اکران آنلاین فیلم‌های «خروج» ابراهیم حاتمی‌کیا و «طلا» پرویز شهبازی، فیلمسازانی که فیلم‌هایشان در محاق توقیف است را ترغیب کرده تا شاید به امید حمایت سازمان سینمایی از این فرصت برای نمایش فیلم‌هایشان استفاده کنند. مرتضی شایسته تهیه‌کننده‌ «صد سال به این سال‌ها» پیشقدم در این مسیر است. او با ابراز امیدواری از این که بعد از 10 سال توقیف، قفل نمایش این فیلم در اکران اینترنتی شکسته شود گفته که فیلم پروانه نمایش دارد و برای تمدید آن درخواست کرده است. پرویز پرستویی بازیگر «صد سال به این سال‌ها» هم در حمایت از این تصمیم نوشته «این فیلم هنوز زنده است، آزادش کنید.» و این عبارات واکنش سامان مقدم سازنده فیلم به مطلب پرویز پرستویی است: «دوستانی که «صد سال به این سال‌ها» را توقیف کرده‌اند هنگام تماشای فیلم سخت گریسته‌اند.»
با صدور مجوز نمایش فیلم‌هایی چون «عصبانی نیستم» رضا درمیشیان، «آشغال‌های دوست داشتنی» محسن امیریوسفی، «خانه پدری» کیانوش عیاری، «خانه دختر» شهرام شاه‌حسینی و ... گرچه فهرست فیلم‌های توقیفی بخصوص در دو سال اخیر کوتاه‌تر شده است اما همچنان فیلم‌هایی چون «خیابان‌های آرام» کمال تبریزی، «گزارش یک جشن» ابراهیم حاتمی‌کیا، «رستاخیر» احمدرضا درویش، «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» عبدالرضا کاهانی، «خرس» خسرو معصومی و .... در محاق توقیف هستند که شاید بتوان به اکران آنلاین به عنوان فرصتی برای شکستن طلسم نمایش آنها فکر کرد.
رضایت دادن به اکران اینترنتی برای رهایی از بند توقیف شاید با استقبال گسترده فیلمسازانی مواجه باشد که فیلمشان سال‌هاست در کشوهای کمد توقیف خاک می‌خورد اما در این میان هستند فیلمسازانی که ترجیح‌شان این است که فیلم‌شان روی پرده سینماها اکران شود. خسرو معصومی کارگردان فیلم «خرس» معتقد است فیلمش مناسب پرده سینماست و نمی‌توان «خرس» را روی صفحه کوچک دید. او به «ایران» می‌گوید: «تمایل من اکران روی پرده سینماست چون فیلم هم هنرپیشه دارد و هم کشش داستانی و می‌تواند در جذب مخاطب موفق عمل کند». «خرس» البته پروانه نمایش ندارد و معصومی می‌گوید حتی به شرط دریافت پروانه نمایش حاضر نیست به اکران اینترنتی تن بدهد. او در عین حال می‌افزاید: «البته من تصمیم گیرنده نیستم.  تهیه‌کننده این فیلم (جواد نوروزبیگی) «خرس» را به مؤسسه رسانه‌های تصویری فروخته است اما اگر نظر من را بخواهند فیلم مناسب نمایش روی پرده عریض سینماست. نتفلیکس برای خرید فیلم اعلام آمادگی کرده و در صورت صدور مجوز نمایش می‌توان اتفاقات بهتری را در آن سوی مرزها برای «خرس» پیش‌بینی کرد».
درباره مشکلات فیلم «خرس» به شکل رسمی موضوعی اعلام نشده و در برخی گمانه‌زنی‌ها، مسائلی همچون مشکلات شرعی و ضد جنگ بودن فیلم مطرح است اما نویسنده و کارگردان فیلم «خرس» همچنان منتظر تعیین وضعیت فیلم است: «چیزی به من نگفتند. درباره خرس همیشه سکوت کردند و علت توقیف برای من نامعلوم است». «خرس» محصول سال 90 با بازی پرویز پرستویی، مریلا زارعی و فرهاد اصلانی داستان مرد رزمنده‌ای را روایت می‌کند که پس از سال‌ها اسارت در هنگام بازگشت به منزل با ازدواج همسرش روبه‌رو می‌شود. این فیلم سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری (محمدرضا دلپاک) و بهترین بازیگر مرد (فرهاد اصلانی) را در سی‌امین دوره جشنواره فیلم فجر کسب کرد.‌‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7344/15/542948/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها