همزمان با پیام تبریک روحانی، سفیر ایران در بغداد با الکاظمی دیدار کرد

استقبال تهران از نخست وزیر جدید عراق



گروه سیاسی/  روز گذشته همزمان با دیدار سفیر ایران در عراق با نخست وزیر جدید این کشور، رئیس جمهوری هم انتخاب مصطفی الکاظمی به عنوان نخست وزیر را تبریک گفت. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این پیام ابراز امیدواری کرد همکاری‌ها میان دو کشور در تمامی زمینه‌ها در راستای منافع متقابل دو ملت و برقراری صلح و ثبات در منطقه توسعه و تعمیق یابد.
انتخاب الکاظمی به عنوان نخست وزیر جدید عراق پس از آن صورت گرفته است که عادل عبدالمهدی، نخست وزیر پیشین این کشور بعد از وقوع ناآرامی‌ها و اعتراضات خیابانی در عراق که طی ماه‌های گذشته رخ داد، از مسئولیت خود کناره‌گیری کرد. پس از او گزینه‌های متعددی برای پست نخست وزیر مطرح شد که هیچ یک تحت تأثیر عدم وحدت گروه‌ها و جریان‌های سیاسی تأثیرگذار عراق موفق به تشکیل کابینه و گرفتن رأی اعتماد از پارلمان عراق نشدند. عدنان الزرفی آخرین گزینه ناکام عراق بود که پس از عدم موفقیت در تشکیل کابینه و متقاعد کردن احزاب و گروه‌های مهم عراق، از تشکیل کابینه انصراف داد و در نهایت «مصطفی الکاظمی» برای تصدی پست نخست وزیری عراق تعیین شد. به نظر می‌رسد با حمایت جریان‌های سیاسی شیعی از جمله الفتح، دولت قانون، حکمت ملی، سائرون، حزب الفضیله، ائتلاف العقد و همچنین ائتلاف النصر، کرد‌ها و ائتلاف قوی العراقیه به رهبری «محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان، از نخست وزیر الکاظمی، صحنه سیاسی عراق به آستانه بن‌بست‌شکنی و پایان دادن به بحران سیاسی بیش از ۴ ماهه رسیده است.
مقام‌های ایرانی از انتخاب الکاظمی استقبال کرده و حضور او را فرصت خوبی برای آغاز روند جدید همکاری‌های تهران و بغداد دانسته‌اند. در همین چارچوب، ایرج مسجدی سفیر ایران در بغداد با نخست وزیر جدید این کشور ملاقات کرد. الکاظمی در این دیدار بر علاقه‌مندی عراق برای ایجاد بهترین روابط با جمهوری اسلامی ایران و تمامی کشورهای همجوار تأکید کرد و گفت که عراق گذرگاه یا مقری برای اقدامات تروریستی و تجاوز به هیچ کشوری نیست همچنان که میدانی برای تسویه حساب‌ها نیست.
سفیر ایران پس از این دیدار در صفحه توئیترش درباره جزئیات این ملاقات نوشت: «در جلسه با آقای کاظمی، همکاری‌های دوجانبه و تداوم اقدامات در زمینه قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر، همکاری‌های بانکی، راه‌آهن خرمشهر - بصره و روادید اتباع ۲ کشور رایزنی شد و قول همکاری دادند و از  تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با داعش تقدیر کردند.» او افزود: «کاظمی ایران و عراق را دو کشور دوست و برادر دانستند.» نخست وزیر جدید عراق پس از ملاقات سفیر ایران با سفیر امریکا نیز دیدار و تأکید کرد که این کشور هرگز نقطه شروع تهدید برای کشورهای همسایه یا دوست نخواهد بود. جمهوری اسلامی ایران و امریکا به عنوان دو کشور بسیار تأثیرگذار در عراق نیز از الکاظمی حمایت کرده‌اند. انتخاب نخست وزیر عراق در حالی صورت گرفته است که اتهام یا ابهامی مبنی بر دخالت کشورهای خارجی در تعیین او مطرح نیست و جریانات عراقی اعم از شیعه، کرد و سنی حضور الکاظمی را نتیجه یک اجماع درون شیعی و حمایت کرد‌ها و اهل سنت از تصمیم جمعی گروه‌های شیعه عراق که اکثریت را در پارلمان این کشور در اختیار دارند، ارزیابی می‌کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7344/3/542901/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها