روحانی: ایران در قیاس با دیگر کشورها در مقابل کرونا آبرومند است


ادامه از صفحه اول
رئیس جمهوری اظهارداشت: با وجود فشار تحریم‌ها، کار بزرگی انجام گرفت و همه آمار و ارقام از جمله آمار مبتلایان، بهبودیافتگان و متوفی‌ها، قابل قبول است و اکنون در بسیاری از تجهیزات و ملزومات بهداشتی و درمانی می‌توانیم صادر‌کننده باشیم.
روحانی به تقسیم کشور به سه منطقه قرمز، زرد و سفید یا کم خطر اشاره کرد و با بیان اینکه امروز 158 شهرستان کشور جزو منطقه سفید یا کم خطر هستند، گفت:در این مناطق فعالیت‌ها از جمله در مساجد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌گیرد و امروز هم تصمیم گرفتیم از هفته آینده مدارس صرفاً برای دانش‌آموزانی که مایلند بروند اشکالات‌شان را از معلمین عزیزشان سؤال کنند، گشوده شود و البته الزامی نیست و برای دانشگاه‌ها هم تصمیمات خاصی را اتخاذ کردیم.
رئیس جمهوری با برشمردن مشکلات اقتصادی ناشی از بیماری کرونا و اقدامات دولت برای کاستن از این مشکلات، اظهارداشت: تأمین مخارج بیکاری و بهداشت و درمان بسیار مهم بود و چون منبعی برای آن نداشتیم، با موافقت جنابعالی یک میلیارد یورو برای این امر اختصاص پیدا کرد که 30 درصد آنها پرداخت شده و بقیه‌اش هم پرداخت می‌شود و این کار، کار بسیار ضروری و مهم و یک نیاز قطعی ما بود.
وی ادامه داد: از نظر مالی دچار فشار بسیار شدیدی شدیم. جمعیت بسیار زیادی از مردم بیکار شدند. یک عددی حدود 800 هزار نفر در بیمه بیکاری ثبت‌نام کردند و گفتند شغل‌شان را از دست داده‌اند و ما موظفیم که حقوق آنها را پرداخت کنیم البته عددهای دیگر هم ممکن است باشد برخی از آنها برگشتند به سرکار، برخی به این عدد اضافه شده و یک عدد ثابت نیست.رئیس جمهوری ادامه داد: برای مردمی که شرایط‌‌شان بسیار سخت بود، حتی تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هم نبودند که اینها را شناسایی کردیم. این 3 میلیون خانواده را تحت پوشش قرار دادیم و بین 200 تا 600 هزار تومان در ماه به اینها اختصاص دادیم که چند نوبت پرداخت شد.
بعد از ماه رمضان هم نوبت بعدی را خواهیم داد. برای 4 میلیون نفر که شرایط‌شان سخت بود وام یک تا 2 میلیون تومانی در نظر گرفتیم. برای 23 میلیون خانوار، یک میلیون تومان وام قرض‌الحسنه در نظر گرفتیم که به آنها پرداخت شده، 75 هزار میلیارد تومان آماده کردیم برای مشاغلی که دچار مشکل شدند که پرداخت آنها بزودی آغاز می‌شود.
روحانی به موضوع سهام عدالت اشاره کرد و گفت: کار بسیار بزرگی به دست مبارک جنابعالی انجام شد و آن موافقت با آزادسازی سهام عدالت بود که درکنار اقدامات دیگر، به‌نظر من بزرگترین کمکی است که در این مقطع خاص برای اقشار ضعیف جامعه از طریق این سهام انجام شد.
رئیس جمهوری تصریح کرد: تقریباً می‌توانم محضر جنابعالی عرض کنم از ابتدای دی‌ماه یعنی قبل از این حوادث تا امروز، تقریباً هیچ‌کس در مسئولان رده بالا که من می‌شناسم یک روز تعطیلی نداشتند و حتی می‌توانم بگویم ساعتی آرامش نداشتند.
روحانی همچنین با قدردانی از اقدامات بانک مرکزی گفت: تمام اقدامات اقتصادی انجام شده از جمله تسهیلات 75 هزار میلیارد تومانی و وام‌های قرض‌الحسنه، کار اصلی‌اش بر دوش بانک مرکزی بوده است. به گفته وی، وزارت امور خارجه هم که کمیته دیگری را به عهده دارد، مسئولیت بسیار سنگینی را مخصوصاً در زمینه همسایگان و در زمینه جذب کمک‌هایی که نیاز داریم و در زمینه ارتباطات اقتصادی به عهده دارند.
رئیس جمهوری تصریح کرد: حضرتعالی همیشه ما را راهنمایی کردید گاهی هم که لازم بوده با دستخط مبارک‌تان باز هم بنده را راهنمایی کردید. ما نیازمند راهنمایی، هدایت و کمک و همچنین دعای خیر شما در این ماه پربرکت رمضان هستیم و ان‌شاء‌الله در سایه پربرکت شما کشور از این مشکل بخوبی عبور خواهد کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7344/2/542896/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها