معاون اول رئیس جمهوری برای نظام بانکی کشور تدوین کرد

سه دستورالعمل تازه برای رونق و جهش تولید




گروه اقتصادی / اسحاق جهانگیری،  معاون اول رئیس جمهور در نشست «نظام بانکی و جهش تولید» که با مسئولان نظام بانکی و هیأت عامل بانک مرکزی برگزار شده بود، سه دستورالعمل تازه را برای نظام بانکی تدوین کرد. این سه دستورالعمل شامل: توجه ویژه به بخش مسکن؛ جداسازی افراد خوش حساب از سودجو و عدم سختگیری در اعطای تسهیلات کرونایی بودند.
در این نشست، معاون اول رئیس جمهور گفت: سهام عدالت با نرخ‌های امروز بین ۷ تا ۱۶ میلیون تومان ارزش دارد که افراد از محل فروش آن می‌توانند تا حدودی مشکلات خود را برطرف کنند به طوری که در برخی از خانوارها ۵ عضو خانواده از این سهام برخوردار هستند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، اسحاق جهانگیری دیروز در نشست «نظام بانکی و جهش تولید» با حضور مسئولان نظام بانکی و هیأت عامل بانک مرکزی با اشاره به تصمیم برای آزادسازی سهام عدالت گفت: امروز ۵۰ میلیون نفر جمعیت کشور از این سهام برخوردارند که ارزش شرکت‌های بورسی آن به حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.
جهانگیری با بیان اینکه امسال حداقل به ۳۵ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه نیاز داریم، گفت: باید حمایت ویژه‌ای از صادرکنندگان داشته باشیم تا بتوانند در تأمین این میزان ارز به دولت کمک کنند .
وی با بیان اینکه سال گذشته سیستم بانکی ۹۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است، افزود: انتظار داریم امسال بویژه در بخش مسکن تمرکز بیشتری ایجاد شود تا بتوانیم یک میلیون واحد مسکونی به بهره‌برداری برسانیم.
جهانگیری با بیان اینکه مطالبات غیرجاری بانک‌ها به ۹ درصد کاهش یافته است، گفت: بانک‌ها باید افراد خوش حساب را از افراد سودجو جدا کنند و به آنها فرصت بدهند، اما در مقابل افراد سودجو که گردن کلفتی می‌کنند، محکم بایستند.
وی از بانک‌ها خواست برای ارائه تسهیلات ۵۰ هزار میلیارد تومانی به همه بنگاه‌هایی که از کرونا آسیب دیده‌اند سختگیری نکنند.
برداشت از بانک مرکزی خط قرمز است
جهانگیری با اشاره به نحوه تأمین منابع بودجه امسال گفت: برداشت از ذخایر بانک مرکزی خط قرمز دولت است. وی افزود: مهم‌ترین راه تأمین نیازهای بودجه‌ای دولت انتشار اوراق مالی است که برنامه‌ریزی شده امسال بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان این اوراق منتشر شود.
جهانگیری با بیان اینکه مجموعه دارایی‌های دولت به ۷۰۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد، گفت: امروز در بازار سرمایه فرصت خوبی فراهم شده است و دولت اصرار دارد شرکت‌هایی که قابلیت دارند در بورس عرضه شوند و بانک‌ها نیز در این زمینه باید همکاری کنند.
وی با اشاره به رکود اقتصاد جهانی به خاطر بیماری کرونا گفت: در سال گذشته ما با دنیا ۱۰۰ میلیارد دلار مبادلات داشته‌ایم که باید در محاسبات گنجانده شود ضمن اینکه کاهش بی‌سابقه قیمت نفت باعث شده قیمت نفت اوپک به زیر ۲۰ دلار کاهش یابد . وی افزود: در این شرایط باید با برنامه‌ریزی مناسب از آسیب‌پذیری قشرهای مختلف جلوگیری شود و ضمن افزایش تاب‌آوری اقتصاد بتوانیم برنامه‌های جهش تولید را محقق کنیم.
جهانگیری با اشاره به مدیریت خوب بانک مرکزی گفت: در سال گذشته شاهد روند کاهنده تورم و رشد مثبت اقتصاد غیرنفتی بودیم ضمن اینکه در سال‌های اخیر سالانه ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر اشتغال ایجاد شده است.
وی همچنین به ایجاد سامانه‌های کنترلی در نظام بانکی اشاره کرد و افزود: این سامانه‌ها تا حدود زیادی دغدغه‌های فساد در سیستم بانکی را از بین می‌برد. وی گفت: با این حال همچنان زمین و پول دو موضوع اصلی ایجاد فساد در کشور است.
همتی: دستورالعمل وام کرونایی بنگاه‌ها صادر شد
رئیس کل بانک مرکزی نیز دراین نشست با اشاره به این که در سیاست‌های اعتباری بانک مرکزی به موضوع تولید توجه ویژه‌ای شده است، گفت: بانک مرکزی گام‌های مؤثری از جمله اعطای تسهیلات به شرکت‌های پیشران، بنگاه‌های کوچک و متوسط و شرکت‌های دانش بنیان در جهت حمایت از این بخش برداشته است و در همین راستا نیز به تأمین سرمایه بنگاه‌ها و زنجیره تولید نگاه و حمایت ویژه‌ای شده است.
 عبدالناصرهمتی در ادامه به دستاوردهای حوزه سیاست‌های پولی بانک مرکزی پرداخت و گفت: مهمترین سیاست پولی مهار تورم و کنترل روند آن بوده است و این دستاورد علی رغم شرایط تحریم و وضعیت خاص فروش و قیمت نفت به دست آمده است.
وی درخصوص تصمیم‌ها و سیاست‌های اتخاذ شده به منظور تأمین صحیح کسری بودجه بدون تأثیر در نرخ تورم افزود: برای تأمین کسری بودجه، تصمیم‌ها و برنامه‌های خوب و مناسبی اندیشیده و در حال اجراست که نمونه آن تصمیم به فروش اوراق بدهی برای تأمین کسری بودجه و استفاده از مکانیزم بازار باز توسط بانک مرکزی است که در 60 سال گذشته بی‌سابقه است.
رئیس کل بانک مرکزی با تأکید بر اینکه بانک مرکزی در زمینه سیاست‌های پولی ابزار قوی و مناسبی در اختیار دارد گفت: بازار باز مکانیزمی است که بانک مرکزی برای مدیریت بازار پول از آن بخوبی بهره گرفته است و خوشبختانه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری نیز بدون فشار و ابزار دستوری، همراهی مناسب و مطلوبی با سیاست‌های بانک مرکزی در این زمینه داشته‌اند که جای تقدیر و تشکر دارد.
 رئیس شورای پول و اعتبار در ادامه با تأکید بر اینکه بانک محور بودن اقتصاد باید اصلاح شود، تصریح کرد: درحال حاضر مانده تسهیلات بانکی دو هزار میلیارد تومان است که نزدیک ۹۰درصد تأمین مالی کشور به حساب می‌آید و خوشبختانه اقبال خوبی به  بازار سرمایه شده است و جادارد که نقش بازار سرمایه در تأمین مالی افزایش یابد.  وی افزود: البته در بازار سرمایه مسئولان باید اقدامات احتیاطی لازم را در نظر بگیرند تا با مدیریت مناسب شاهد رشد مطمئن و منطقی آن باشیم.
رئیس کل بانک مرکزی در حوزه ارزی تصریح کرد: علی‌رغم کاهش درآمدهای نفتی تحت تأثیر تحریم‌های ظالمانه و کاهش شدید قیمت نفت ، وضعیت ذخایر اسکناس ارزی مناسب و در تاریخ کشور بی‌سابقه است، ضمن آنکه برای تأمین کالاهای اساسی تمهیدات لازم پیش‌بینی شده و مشکلی وجود ندارد.
رئیس کل بانک مرکزی در پایان به دستاوردهای حوزه فناوری‌های نوین پرداخت و گفت: در حوزه نظام‌های پرداخت اقدامات مناسبی انجام شده است که مهمترین آن کنترل جدی بر گردش پول ملی وجلوگیری جدی از پولشویی و اقدامات سفته بازانه در بازارهای مختلف بویژه بازار ارز است و در مقابل، این گردش پول در خدمت فعالیت‌های مولد اقتصادی قرار گرفته است.
همتی درخصوص حمایت‌های بانک مرکزی از فضای کسب و کار در پی شیوع ویروس کرونا تأکید کرد: در مبارزه با آثار اقتصادی و معیشتی شیوع ویروس کرونا سیستم بانکی در خط مقدم قرار دارد و علی‌رغم شرایط سخت اقتصادی با برنامه‌ریزی‌های لازم تسهیلات حمایتی از محل اعتبار ۷۵ هزار میلیارد تومانی در اختیار اقشار آسیب‌دیده قرار گرفته است و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده این تسهیلات به فعالان حوزه کسب و کار و تولید پرداخت می‌شود و همین امروز (یکشنبه) دستورالعمل مربوط به وام بنگاه‌ها صادر شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7344/1/542876/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها