الزامات یک گام نمادین




ادامه از صفحه اول
هر چند این نحوه ارتباط‌ها نمی‌تواند جانشین کامل برای همه ارتباط‌های مستقیم و حضوری شود ولی در شرایط کنونی و حتی ویژه می‌تواند مشکلات ارتباطی و حضور مستقیم را حل کند و از این نظر کمک مؤثری به مدیریت کشور و دیگر ارتباط‌های اجتماعی است و به همین دلیل نیز طی سه ماه گذشته اپلیکیشن‌هایی که این نوع ارتباطات را برقرار می‌کنند با افزایش صد درصدی دانلود روبه‌رو شده‌اند. همچنین واتس‌اپ امکان تماس ۸ نفری را فراهم کرده است که همه اینها می‌توانند آغازگر یک تحول جدی در ارتباطات اجتماعی باشد. از این زاویه حضور تصویری مقام معظم رهبری در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا اقدامی نمادین در سطح بالای جامعه ایران برای استفاده بیشتر از این ایده است.
همان طور که گفته شد، این نحوه ارتباط نمی‌تواند جانشین همه ارتباط‌های مستقیم و واقعی شود ولی می‌تواند به عنوان یک شیوه مکمل، بسیاری از ارتباط‌ها را پوشش دهد. و از نظر هزینه و رفت و آمد و زمان نیز برای حاضران صرفه‌جویی چشمگیری داشته باشد. بسیاری از جلسات هیأت‌های مدیره، کنفرانس‌های علمی، حتی ارتباطات اداری و مراجعه مردم و... می‌تواند در ذیل این نوع ارتباط‌ها قرار گیرد و تحولی جدی در فرآیند امور ایجاد کند. همچنین فعالان و نیروهای مدنی نیز می‌توانند از این امکان برای گسترش ارتباطات خود حتی با نقاط دور دست بهره‌مند شوند.
با این حال فراموش نکنیم که این امر نیازمند تأمین زیرساخت‌های جدی است. برای نمونه اکنون وزارت آموزش و پرورش در یک اقدام مناسب، اپلیکیشن شاد را برای آموزش از طریق اینترنت طراحی کرده است. ولی آنچه مسأله شده، فقدان توانایی برخی از خانواده‌های کشور برای تهیه دستگاه مناسب برای استفاده فرزندانشان از این برنامه است. به علاوه و مهم‌تر از این، تقویت زیرساخت‌های ارتباط اینترنتی است. اکنون مدت‌ها است که وزیر ارتباطات چندین بار بر ضرورت آزادسازی باندهای فرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز که بدون استفاده مؤثر در اختیار صداوسیما است تأکید کرده است، تا سرعت اینترنت به حدی برسد که مردم برای این نوع از فعالیت‌های خود از آنها استفاده کنند. توسعه زیرساخت‌های اینترنتی شرط لازم ورود به دنیای پس از کرونا است. در هفته‌های گذشته وزارت ارتباطات نصب ۸۰۰ هزار پورت اینترنت VDSL را در تهران آغاز کرده است که بزودی پایان خواهد یافت، ولی ارتقای شبکه موبایل به باند فرکانسی نیاز دارد که هم اکنون در اختیار صداوسیما است و با آزاد کردن آن، ظرفیت ارتباطی موجود به نحو چشمگیری نیز بالاتر خواهد رفت. این کار حتی به نفع صداوسیما هم هست، زیرا امکان ارتباطات تصویری این رسانه را با کارشناسان افزایش می‌دهد، بدون آنکه نیازی به حضور آنان در استودیو باشد. ضمن اینکه اینها امکانات مردم است و باید به خدمت مردم درآید.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7344/4/542866/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها