پرکاری «مصطفی الکاظمی» در نخستین روز کاری




گروه جهان/ مصطفی الکاظمی، مرد عملگرای تازه نشسته بر کرسی نخست وزیری عراق، روز شنبه نخستین روز از کار خود را نه تنها با دیدارهایی معمول هر نخست وزیر تازه آغاز به کار کرده‎ای با اعضای کابینه و چند مقام خارجی پشت سر گذاشت که تلاش کرد در راستای وعده‌های خود به مردم عراق حرکت کند. او در پیامی تلویزیونی آزادی قریب‌الوقوع برخی زندانیان را اعلام کرد و دفتر نخست وزیری نیز از تشکیل ستاد بحرانی ویژه بازنگری در توافق امنیتی با امریکا خبر داد.
 به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، مصطفی الکاظمی، شنبه شب پس از دیداری که با 15 نفر از اعضای کابینه 23 نفره خود داشت، در پیامی تلویزیونی برای مردم کشورش آزادی تمامی کسانی که به خاطر جرایم کوچک در زندان به سر می‎برند، به استثنای کسانی که در کشتارها و ناآرامی‌های سال گذشته دستگیر شده بودند را اعلام کرد و به مردم قول داد با تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب، «تمامی حقایقی که در چند ماه ناآرامی عراق رخ داده» را بررسی و کسانی که دست‌شان به خون مردم عراق آغشته است را مجازات کند. مصطفی الکاظمی که تأکید کرده نخست وزیر دوره انتقالی خواهد بود، علاوه بر این وعده‌ها که بخشی از خواسته‌های مردم در اعتراضات سال گذشته را برآورده می‌کند، خود را موظف دانست زمینه لازم برای برگزاری انتخابات زودهنگام و اصلاح قانون اساسی را فراهم کند و شرایط را به نحوی پیش ببرد که انتخاباتی سالم و شفاف در عراق برگزار شود. او در این راستا از پارلمان عراق تقاضای کمک کرده است تا با برگزاری نشست‌هایی مستمر و پیگیر، قانون جدید انتخابات در عراق را به تصویب رسانده و نتیجه آن را به دولت ارسال کنند تا دولت بتواند کار خود در این زمینه را به سرعت آغاز کند.
نخست وزیر جدید عراق با این حال تأکید کرده از وضعیت سلامتی و بهداشت و درمان مردم عراق غافل نیست و دستورهای لازم را درباره مواجهه با کووید 19 صادر کرده است. وی همچنین گفت پیگیر بهای نفت و میزان تولیدات نفتی کشور خود هم هست. اما درخصوص این دو وعده، او نیز مانند سایر رهبران کشورهای جهان، قدرت چندانی ندارد و به نظر نمی‌رسد توفیق زیادی داشته باشد. احتمالاً خود او نیز بویژه در حوزه نفت می‌داند که عصای جادویی ندارد و از همین رو دستور دریافت وام داخلی  یا خارجی را صادر کرده تا شاید بتواند بخشی از خواسته‌های اقتصادی مردمش را برآورده سازد.
 معادله نامعادله روابط با امریکا
هرچند مصطفی الکاظمی در سخنان خود با مردم عراق درمورد یکی از خواسته‌های اصلی آنان یعنی خروج نیروهای امریکایی از خاک این کشور سخنی بر زبان نیاورد، اما شواهد حاکی است بخش زیادی از انرژی خود را صرف این مسأله خواهد کرد. او در پایان اولین روز کاری‌اش دو دیدار مهم در این خصوص داشت و درست پیش از دیدارش با سفیر ایران در عراق، با سفیر امریکا در کشورش به گفت‌وگو نشست و ضمن تأکید بر اینکه عراق نمی‌خواهد خاکش دستمایه تجاوز به سایر کشورها شود، خطاب به متیو تولر تأکید کرد کشورش هرگز «صحنه تسویه حساب‌ها و تعدی به کشورهای همسایه یا دوست نخواهد بود.» بعد از این دیدارها، دفتر نخست وزیری عراق بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن اطلاع داده شده بود، مصطفی الکاظمی بعد از نشستی که با اعضای کابینه خود داشته است، دستور تشکیل ستاد بحرانی را داده که وظیفه اصلی آن بازنگری در توافقنامه امنیتی است که دو کشور پیش از این به آن دست یافته بودند.
 بازگشت «ساعدی» به پست ریاست اداره مبارزه با تروریسم
در حالی که بسیاری از مشکلات عراق و ناآرامی‌ها در این کشور از زمانی شروع شد که «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیرسابق عراق، دستور برکناری «عبدالوهاب ساعدی» از دایره مبارزه با تروریسم را صادر کرد، نخست وزیر جدید عراق از بازگشت «ساعدی» به پست سابقش خبر داد و فرماندهی نیروهای مبارزه با تروریسم را به او سپرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7344/4/542865/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها