سخنگوی دولت تشریح کرد

وضعیت ‌بازگشایی ورزشگاه‌ها، مشاغل پرریسک و مدارس




سخنگوی دولت با اشاره به وضعیت اقتصاد کشور در شرایط کرونایی، از دستورات رئیس جمهوری به وزرا برای حفظ میزان اشتغال خبر داد. به گفته علی ربیعی، وزارتخانه‌های مختلف موظفند از سه طریق این هدف را دنبال کنند؛ افزایش بهره‌وری، پیشبرد پروژه‌های عمرانی و یافتن جایگزینی برای مشاغل خرد و متوسط که در افق یکساله احتمال برگشت‌پذیری آنها وجود ندارد.
به گزارش ایرنا، سخنگوی دولت در نشست خبری روز گذشته خود، در این رابطه گفت: رئیس جمهوری به تمام وزیران دستور داده است علاوه بر افزایش بهره‌وری و پیشبرد پروژه‌های عمرانی، طرح‌های بالای ۹۰درصد را امسال به بهره‌برداری برسانند زیرا تکمیل آنها به ایجاد اشتغال جدید کمک می‌کند. ربیعی افزود: البته برخی از اشتغال‌ها برگشت‌ناپذیرند یا در افق یکساله احتمال برگشت‌پذیری برخی از آنها وجود ندارد، در این زمینه هم به وزیران تأکید شده که هر وزارتخانه، جایگزینی برای این مشاغل یا ایجاد شغل‌های خرد و کوچک و متوسط را برنامه‌ریزی و دنبال کنند.
او اضافه کرد: امروز علاوه بر کادر درمانی و پزشکی که به حفظ جان مشغول هستند و جامعه سپاسگزار آنان خواهد بود، چرخه زندگی ما هم به همت کارگران و جامعه کارگری چرخیده است. همه مطلع هستیم و رئیس جمهوری هم همواره بر این نظر است که وضعیت مزدبگیران پایین و جامعه کارگری در وضعیت سختی است. از هر فرصتی باید استفاده کرد تا طوری چرخ تولید بچرخد و هیچ کارگر جدیدی اخراج نشود.
سخنگوی دولت با بیان اینکه اگر رفتارهای سلامت محور در کل کشور بالای ۹۰ درصد شود، هم می‌توانیم از جان‌ها و هم از اقتصاد و اشتغال حفاظت کنیم و هم از فرو افتادن افراد در طبقات پایین و تله فقر جلوگیری کنیم، به برگزاری جلسه مهم شورای عالی هماهنگی اقتصادی در ابتدای هفته اشاره کرد و گفت: با اتفاقاتی که در حوزه فروش و قیمت نفت رخ داد و نیز به‌دلیل تحریم‌ها که تأثیر مضاعفی بر ایران هم داشته است، منابع و مصارف بودجه و بخشی هم از درآمدهای کشور کاهش یافته است؛ در این جلسه چگونگی تداوم پروژه‌های عمرانی و همچنین سازماندهی بودجه به نحوی که به هیچ وجه پرداخت حقوق، دستمزد و مستمری کارکنان و بازنشستگان یارانه و کمک‌های نهادهای حمایتی کاهش پیدا نکند، مورد تأکید قرار گرفت. به گفته ربیعی، مقرر شد غیر از موارد حقوق و دستمزد و حمایتی، دولت ۲۰ درصد کاهش هزینه داده و صرفه جویی‌ کند و از سایر روش‌های تأمین کسری بودجه استفاده کند. او با بیان اینکه دولت برای این منظور برای اصلاح ساختار بودجه اقداماتی را آغاز کرده است، مولد‌سازی دارایی‌های دولت را یکی از این اقدامات برشمرد و اظهار کرد: همچنین با تأکید بر افزایش بهره‌وری، بخشی از کسری بودجه جبران می‌شود و قادر خواهیم بود با بودجه‌ای که هم عملیات عمرانی صورت بگیرد و هم هیچ نارسایی و خللی در پرداخت حقوق‌ها به تمام اقشار ایجاد نشود، بودجه را پیش ببریم.
ربیعی عدد 240 هزار میلیارد تومان برای کسری بودجه دولت را «قطعاً نادرست و اغراق‌آمیز» توصیف کرد و افزود: رقمی که در بودجه از محل فروش منابع نفتی و فرآورده‌های آن پیش‌بینی شده بود، کمتر از ۵۰ هزار میلیارد تومان است. او با اشاره به اینکه برای این مسأله تمهیداتی اندیشیده شده و در جلسه سران قوا مطرح شده است، ادامه داد: در برابر عدم تحقق منابع، اصل صرفه‌جویی در مصارف را دنبال خواهیم کرد. انتشار اوراق و عملیات بازار باز را خواهیم داشت و با اینها، این عدم تحقق منابع را جبران می‌کنیم. واگذاری شرکت‌های دولتی در راستای سیاست‌های اصل ۴۴ را خواهیم داشت که در اصلاح ساختار بودجه نیز آن را دنبال می‌کردیم. او با اشاره به اینکه مسأله واگذاری شرکت‌ها قبل از اتفاقات اخیر در بودجه ۹۹ پیش‌بینی شده است، میزان آن را حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت که دولت از فروش سهام و اموال آزاد، مولدسازی اموال، افزایش بهره‌وری و کم کردن هزینه‌ها استفاده می‌کند.
ربیعی همچنین با اشاره به آخرین گزارش وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی و ستاد ملی مقابله با کرونا، اظهار کرد: این گزارش حاکی ازاین است که۸۳ درصد از ایرانی‌ها با اصول پروتکل‌های بهداشتی و سلامت محور همراهی داشتند ودربرخی شهرستان ها به ۹۶ درصد رسیده ایم. پایتخت نشین‌ها کمتراز متوسط یعنی ۶۳  درصد مشارکت داشته اند.  سخنگوی دولت تأکید کرد: باید ۱۰۰ درصد رفتار و کنش‌های سلامت محور در جامعه نهادینه شود و دراین صورت می‌توانیم برنامه‌های حفظ جان و حفظ کار را دنبال کنیم.
نفی هرگونه دخالت در قوای دیگر
سخنگوی دولت، اخبار و شایعات مربوط به دخالت دولت در انتخاب رئیس مجلس را قویاً رد کرد و گفت: حساسیت دولت شکل‌گیری مجلسی پویا، قوی، بانشاط و همراه برای پیش بردن امور مردم و حل مشکلات جامعه است و دولت هیچ نظر و دخالتی در مسائل داخلی مجلس از جمله انتخاب رئیس، هیأت رئیسه و اعضای کمیسیون آن نخواهد داشت و ندارد.
 ربیعی گفت: بنای دولت همکاری با رئیس و اعضای هیأت رئیسه مجلس آینده در بالاترین سطح است و هر فرد و ترکیبی را که نمایندگان انتخاب کنند، برای دولت محترم خواهد بود. همین جا این خبر را کاملاً بی‌اساس اعلام می‌کنم اگر نماینده محترمی اعلام کرده بگوید کدام معاون رئیس جمهوری برای چه فردی تلاش می‌کند که به طور روشن مشخص شود. اما ما قطعاً می‌دانیم که چنین نظریه در دولت وجود ندارد.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7339/1/542399/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها