وزیر اقتصاد در نشست با فعالان بخش خصوصی:

واگذار ی1400 هزار میلیارد تومان از اموال دولت

کارشناسان از چگونگی مدیریت حجم بالای نقدینگی و سرازیر شدن آن به بازار سرمایه می‌گویند میدان بورس، تلاقی نقدینگی و انتظارات بازیگران

در روزهای اخیر اکثر تصمیمات اقتصادی کشور نگاهی به بازار سرمایه و ظرفیت‌های بالای آن دارد. در هفته‌های اخیر هم اتفاقات مهمی دراین بخش رخ داده است از آزادسازی سهام عدالت که 49 میلیون نفر را راهی بازار سرمایه می‌کند تا عرضه سهام باقی‌مانده دولت در قالب صندوق‌های قابل معامله (ETF) که پذیره‌نویسی نخستین صندوق آن از دیروز آغاز شد. درهمین راستا با انتشار این خبرها هر روز رکوردهای تازه‌ای در بازار سرمایه شکسته می‌شود. در روزگذشته نیز یک بار دیگر رکورد بیشترین رشد روزانه شاخص با 46 هزار و 902 واحد شکسته شد که با این رشد شاخص کل بورس به 964 هزار و 308 واحد رسید. به عبارت دیگر در یک روز شاخص 5.1 درصد رشد کرد. درهمین حال ارزش بازار بورس تهران نیز به رقم بی‌سابقه 3620 هزار میلیارد تومان رسید.
اما همچنان طرح‌های دیگری هم روی میز دولت قرار دارد تا از ظرفیت‌های بازار سرمایه بهره‌برداری شود. یکی از این طرح‌ها فروش اموال و املاک مازاد بانک‌ها در قالب صندوق‌های قابل معامله است و تازه‌ترین طرح هم راه‌اندازی بورس مستقل املاک و مسکن است که روز گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست با فعالان بخش خصوصی خبر آن را اعلام کرد.
بورس مستقل املاک و مسکن راه‌اندازی می‌شود
‌وزیر اقتصاد از راه‌اندازی بورس املاک و مسکن برای دستیابی به درآمد ۶۱ هزار میلیاردتومانی از محل املاک دولتی خبر داد و گفت: ۲۰ درصد از دارایی 7000 هزار میلیارد تومانی دولت قابل واگذاری است. گفتنی است در صورتی که 20 درصد این رقم واگذار شود رقم آن به 1400 هزار میلیارد تومان می‌رسد که یک سوم ارزش بازار بورس تهران است.
‌به‌گزارش مهر، فرهاد دژپسند در نشست فعالان بخش خصوصی درباره تحریم‌ها گفت: ما در دولت یازدهم تورم یک رقمی را تجربه کردیم که نشان می‌دهد که این حالت بار دیگر دست یافتنی است.
وی افزود: رشد اقتصادی ما با آنکه باید موفق شود فاصله زیادی دارد اما موانعی چون تحریم‌های ظالمانه یک طرفه که روز‌به‌روز عمق و گسترش می‌یابد بر سر راه رسیدن به رشد واقعی وجود دارد هر چند که ما در حال پیدا کردن راه‌های دور زدن تحریم‌ها هستیم ولی به هر حال یک عنصر مزاحم محسوب می‌شود.
دژپسند گفت: کرونا نیز مزید بر علت شده و بر بازار نفت اثر منفی گذاشت مجموعه این شرایط سبب شده تا نتوانیم به رشد اقتصادی دست‌یابیم اما عزم خود را برای افزایش سرمایه‌گذاری جزم کرده‌ایم و بخش گردشگری ظرفیت بالایی برای جذب سرمایه دارد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی حجم نقدینگی را 2400 هزار میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: این در حالی است که بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی نگران وجوه نقد برای سرمایه در گردش خود هستند بنابراین برای برون رفت از این عدم تقارن باید از اقیانوس نقدینگی کشور به بنگاه‌ها پل بزنیم.
دژپسند با بیان اینکه به‌طور سنتی اقتصاد ایران متکی به نظام بانکی است، یادآور شد: سال گذشته نظام بانکی ۹۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات داد که ۷۰ درصد آن جایگزینی تسهیلات سابق بود و تنها ۳۰ درصد آن تسهیلات جدید و پول تازه به بنگاه‌ها تزریق شد.
نیاز 1000 هزار میلیارد تومانی برای رشد
دژپسند با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم رشد معقول داشته باشیم باید حداقل هزار هزارمیلیارد تومان سرمایه بخش دولتی، عمومی و خصوصی داشته باشیم، گفت: باید این حجم نقدینگی را از دریای خروشان منابع مردمی کسب کنیم.
وی افزود: امسال با اذن رهبری ظرفیت جدیدی با استفاده از سهام عدالت به ارزش ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه تزریق می‌شود همچنین ETF‌ها، شرکت‌های دولتی و نهادهای دولتی را عرضه خواهیم کرد.
دژپسند افزود: امکان افزایش عرضه اولیه‌ها وجود دارد ولی باید آنها را سازمان بدهیم و از حواشی بپرهیزیم و مرتب به سپرده‌گذار خرد یادآور شویم که ریسک را نمی‌شود حذف کرد ولی می‌توان آن را مدیریت کرد.
در حاشیه این مراسم وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دیروز پذیره‌نویسی اولین صندوق قابل معامله با عنوان واسطه‌گری مالی با ارزش ۱۷هزار میلیارد تومان و ارزش واقعی ۲۳هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان آغاز ‌شد، ، گفت: تا پایان نیمه اول سال دو صندوق سرمایه‌گذاری دیگر عرضه می‌شوند. نیمه دوم سال نیز صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیشتری در بازار سرمایه عرضه خواهند شد. به‌گفته وی، در حال برگزاری جلساتی هستیم تا از بخش خصوصی دعوت کنیم که شرکت‌هایی که قابلیت عرضه دارند را وارد بورس کنند.
عرضه صندوق‌های بازنشستگی در بورس
وی ادامه داد: ما در دولت برنامه وسیعی برای عمق بخشی به بازار سرمایه داریم که شامل عرضه نهادهای عمومی مانند صندوق‌های بازنشستگی به بازار سرمایه است.
ارزش‌آوری ۴۳۰هزار میلیارد تومانی سهام عدالت برای بورس
وزیر اقتصاد افزود: آزاد‌سازی سهام عدالت در شرایط حاضر از دو جنبه دارای اهمیت است؛ یکی از این نظر که در شرایط بحران ناشی از کرونا، آزاد‌سازی این سهام می‌تواند گشایشی در کار مردم محسوب شود و از سوی دیگر اینکه در شرایط فعلی بازار سرمایه و صعود شاخص‌های بورس کشور، این موضوع می‌تواند موجب تعمیق و رونق هر چه بیشتر این بازار شود که با آزادسازی سهام عدالت معادل ۴۳۰هزار میلیارد تومان به ارزش بازار سرمایه افزوده شده است.
مردمی کردن اقتصاد با واگذاری اموال دولتی
دژپسند اظهار کرد: یکی از اهداف عرضه سهام دولت در صندوق‌های ETF مردمی کردن اقتصاد است. جامعه هدف این واگذاری توده مردم است و باید ریسک مدیریت شود که برای همین است که صندوق‌های ETF را برای واگذاری اموال دولتی انتخاب کردیم تا بر آنها نظارت داشته باشیم و نظارت بر این واگذاری‌ها تا پایان برنامه ششم توسعه ادامه خواهد داشت.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه آزادسازی سهام صندوق‌های ETF برای مردم از دو ماه بعد آغاز خواهد شد، افزود: محل خرج این درآمد در بودجه تعیین خواهد شد. در شرایط تحریم واگذاری سهام دولت در شرکت‌های بورسی، بهترین اقدام است که ضمن تأمین مالی دولت، کوچک‌سازی دولت، مردمی کردن اقتصاد و ارتقای کارایی را هم محقق می‌کند.
۹۰درصد مشمولان خواستار مدیریت مستقیم سهام عدالت
وی افزود: حدود ۹۰درصد مشمولان سهام عدالت خواستار مدیریت مستقیم سهام عدالت هستند، البته قصدی برای خرید مجدد سهام عدالت از سوی دولت وجود ندارد، حتی پیشنهاد بازارگردانی سهام عدالت از سوی بانک‌های دولتی نیز مطرح شد که بشدت با آن مخالفت کردم. بایستی به مردم تأکید کنم که ترکیب شرکت‌های سهام عدالت ارزشمند است.
دژپسند با بیان اینکه، از لحاظ قانونی برای افرادی که مشمول سهام عدالت نیستند کاری نمی‌شود کرد، گفت: پیشنهاد من این است که مردم از فرصت ایجاد شده در خصوص ETF‌های دولتی بخوبی استفاده کنند. وزیر اقتصاد در پایان سخنانش اعلام کرد: ۳۰ شرکت سهام عدالت استانی وجود دارد که هر چه سریع‌تر باید وارد بورس شوند تا در سریعترین زمان ممکن شیرینی سهام عدالت عاید مشمولان و مردم شود.

عطف گزارش
صدور روزانه ۱۰۰هزار کد بورسی

وزیر اقتصاد اعلام کرد: در حال حاضر روزانه یکصد هزار نفر کد بورسی دریافت می‌کنند و این رقم طی دو هفته آینده با تقویت زیرساخت‌ها که در دست اجرا است به آمار یک میلیون کد بورسی در روز افزایش خواهد یافت. درباره اپلیکیشن احراز هویت غیرحضوری نیز در حال تصمیم‌گیری نهایی هستیم که با اجرای این برنامه شاهد سرعت بالاتری در پذیرش‌ها خواهیم بود. دژپسند با بیان اینکه در سال گذشته درآمد ناشی از خصوصی‌سازی معادل ۱۱۸ درصد بود که بیش از میزان مصوب است، گفت: امسال هم ۲۵۰۰میلیارد تومان درآمد از عرضه‌های شناور داشتیم.






آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7338/1/542320/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها