رئیس جمهوری:

مساجد و نماز جمعه‌ها در 132 شهر کم خطر دایر می‌شود



گروه سیاسی/ رئیس جمهوری در جلسه روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا از بازگشایی مساجد و آغاز فعالیت‌ها در 132 شهر کم خطر کشور خبرداد. تا پیش‌از این، این مناطق «سفید» خوانده می‌شد، اما رئیس جمهوری روز گذشته گفت که به‌دلیل تأکید مسئولان بهداشتی، از عنوان «کم خطر» برای این مناطق استفاده شود. زیرا به گفته حجت‌الاسلام حسن روحانی، تا زمانی که درمان قطعی برای این ویروس و بیماری پیدا نشده است، همواره امکان بازگشت موج تازه‌ای از آن وجود دارد. برهمین اساس بود که روحانی اتخاذ تدابیری برای مواجهه با این امواج جدید، همچون مرخصی دادن به پرستاران و پزشکان، تأمین امکانات بهداشتی یا رعایت پروتکل‌های بهداشتی را ضروری خواند.
رعایت 80 درصدی پروتکل‌های بهداشتی
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی در این جلسه، از مردم بابت همراهی و همکاری در اجرای پروتکل‌های بهداشتی قدردانی کرد و گفت: وزارت بهداشت و درمان اعلام کرد پروتکل‌های اعلام شده به مردم و صنوف، در کشور به‌طور متوسط 83 درصد، در بعضی شهرستان‌ها 80 درصد و در برخی دیگر 92 درصد مراعات شده است.
او درباره تهران هم از رعایت 83 درصدی این پروتکل‌ها خبرداد و آن را به معنای همکاری مردم با مسئولان بهداشتی کشور و توجه مردم به سلامت جامعه دانست.
رئیس جمهوری همچنین با اشاره به اینکه در شبانه روز گذشته مراجعه برای بستری در کشور بسیار پایین و حدود 300 نفر بوده است، اظهارکرد: این نشانه همکاری مردم و تلاش کادر پزشکی است که ما را به این نقطه مطلوب رسانده است، البته این نقطه مطلوب نسبی است و هنوز باید کار شود.
غربالگری مجدد 30 میلیون ایرانی
روحانی غربالگری 78 میلیون نفر در نوبت اول را اقدامی مهم در کشور خواند و افزود: در مرحله دوم 30 میلیون نفر تحت پوشش غربالگری قرار گرفتند که این غربالگری هدفمندتر و دقیق‌تر از غربالگری دوره اول بوده است.
او از اضافه شدن هزار دستگاه تنفس مصنوعی به بیمارستان‌های کشور نسبت به ابتدای اسفندماه سال گذشته خبرداد و گفت: معنای این امر این است که هزار تخت مراقبت ویژه برای این بیماری می‌تواند ایجاد شود. همچنین بیش از 400 تخت مراقبت ویژه اضافه شده که معنایش این است کادر درمانی و تولیدکننده‌ها در بیرون، کار بزرگی انجام دادند و در حال تأمین نیازها هستند. رئیس جمهوری درباره 4 هزار تخت بیمارستانی نیروهای مسلح که از آن استفاده نشده است، این تأمین امکانات را به‌دلیل طراحی بدبینانه برای مقابله با این ویروس عنوان کرد و افزود: بعضی از کشورها بعداً گرفتار شدند اما ما به‌خاطر این پیش‌بینی گرفتار نشدیم، ولو اینکه از نقاهتگاه‌ها استفاده نشد ولی در عین حال کار بزرگی بود که انجام گرفت. با این تجهیز، آمادگی و پای کار بودن، مردم می‌فهمند اگر روزی مشکلی پیش بیاید، نیروی آماده ما از هلال احمر، اورژانس و نیروهای مسلح همه در کنار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌آیند و همه در کنار آن قرار می‌گیرند.
توسعه آرام آرام بازگشایی‌ها
روحانی با بیان اینکه اکنون هم باید خودمان را برای یک روز سخت احتمالی آماده کنیم، از بازگشایی‌ آرام‌ آرام و پلکانی شهرها و مناطق کشور خبرداد و افزود: امروز تصمیم گرفتیم برای 132 شهرستانی که شرایط سفید دارند (البته) در جلسه گفتند به‌جای سفید، بگوییم کم‌خطر، بنابراین برای این شهرها که شرایط‌‌شان کم‌خطر است یا وضع سفید دارند، از فردا (دوشنبه) مساجد‌ و روز جمعه، نماز جمعه‌ آنها شروع می‌شود. رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه این بازگشایی‌ها باید با رعایت پروتکل‌ها باشد، گفت: این‌طوری تعبیر کنم که در مسجد یک عمل مستحب انجام می‌گیرد و یک عمل واجب یعنی نمازگزار فاصله را مراعات می‌کند که به عمل واجب عمل می‌کند و اینکه در مسجد نماز بخواند عمل مستحب می‌کند یعنی جایگاه‌ آن کار فاصله‌گذاری از لحاظ طبقه‌بندی بالاتر از نماز جماعت است که آن همه ثواب دارد و آن همه تأکید شده است.
او درباره وضعیت آموزش در مدارس هم اظهارکرد: پیشنهاد شد در مناطقی که کم خطر یا به اصطلاح سفید است، برای مدتی دیگر مثلاً 20 اردیبهشت، با حفظ پروتکل‌های بهداشتی مدارس بازگشایی شود و یک ماه هم آموزش ادامه پیدا کند و بعد امتحانات برگزار شود که البته درباره زمان آن باز مطالعه می‌کنیم.
رئیس جمهوری از وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کشور و آموزش و پرورش خواست در این زمینه مطالعه کنند و صداوسیما هم کمک کند تا دلهره‌ای برای مردم نباشد. روحانی با اشاره به اینکه برخی صنوف ممنوع که در بخش‌های قرمز بوده‌اند، مانند برخی آرایشگاه‌ها و برخی مراکز ورزشی، در حدی که تجمع نباشد، بازگشایی خواهد شد، ادامه داد: در بازگشایی با آرامش و پلکانی به پیش می‌رویم اما در عین حال از یاد هم نمی‌بریم که یک کرونا هنوز هست و از یاد نمی‌بریم که ممکن است روزی دیگر با یک اوج روبه‌رو شویم. از این‌رو از امروز باید برای آن اوج، هم از لحاظ تجهیزات و امکانات و هم از لحاظ مواد غذایی و کالای اساسی فکر کنیم.
کشور دوقطبی نشد
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در مقاطعی نگران دو قطبی بودن جامعه بودم که این دو قطبی صورت نگرفت، اظهارکرد: یک وقتی نگران دو قطبی علم و دین بودیم، یعنی کسی بگوید علم می‌گوید اینجا نروید و اجتماع نکنید؛ در مقابل کسی مدعی شود که دین می‌گوید بروید و اجتماع بکنید. البته چنین چیزی با آن دینی که ما می‌شناسیم که وحی و عقل در کنار هم هستند (منافات دارد) اما در ذهن بعضی‌ها (اینطور) می‌آمد.
روحانی با اشاره به اینکه علما، مراجع و بزرگان و حوزه‌های ما فوری به صحنه آمدند و نگذاشتند این دو قطبی ایجاد شود، اضافه کرد: زمانی هم که بازگشایی‌ها را شروع کردیم، باز هم نزدیک بود دوقطبی دیگری بین جان و نان شکل بگیرد؛ یکی بگوید جان مقدم است، دیگری بگوید نان لازم است، این دوقطبی هم صورت نگرفت، یعنی همه فهمیدند هم باید جان را حفظ کنیم و هم باید نان را آماده کنیم.
او با اشاره با بیان اینکه اکنون در امریکا دوقطبی‌های عجیب و غریب حزبی و جناحی یا درباره بازگشایی‌ها شکل گرفته است، ا ظهارکرد: الحمدلله در کشور ما این دوقطبی‌ها صورت نگرفت و کارها بخوبی و حساب شده انجام گرفت.
درباره جهان پساکرونا
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کرونا ماجرایی است که کل عالم را تغییر داده و سیاست پساکرونا مثل پیش از کرونا نیست و حتماً تغییر می‌کند، گفت: صادرات و واردات دنیا یا سرمایه‌گذاری پساکرونا مثل قبل از کرونا نیست و تغییر می‌کند، یا اینکه در دنیا (برخی که) ادعا می‌کردند تنها راه زندگی اتحادیه‌های بزرگ منطقه‌ای و جهانی است، به سمت ملی‌گرایی رفتند و دارند اتحادیه‌ها را رها می‌کنند.
روحانی به تقویت ملی‌گرایی و تضعیف اتحادیه‌ها و زیر سؤال رفتن سیاست‌های جهانی در پساکرونا اشاره کرد و افزود: اگر روزی بود که تحریم امریکا با زبان نرم محکوم می‌شد، امروز با زبان قاطع در سراسر دنیا محکوم می‌شود که یک کار غیرانسانی غلطی است که در این شرایط انجام می‌دهد؛ پس همه چیز تغییر کرده، اقتصاد هم تغییر کرده است؛ اینکه من از دولت و وزارت کشور خواستم که روی سرمایه‌گذاری‌های زودبازده کارکنند؛ در این راستا است.
رئیس جمهوری حرکت کردن لوکوموتیو دولت الکترونیک، تغییر جایگاه فضای مجازی و ارتباطات مردم را از دیگر پیامدهای کرونا برشمرد و با بیان اینکه باید برای شرایط پساکرونا که آن جهان کاملاً با جهان امروز فرق می‌کند، خود را آماده کنیم، گفت: امروز در کشور ما برای درمان یک بیمار، نگاه نمی‌کنیم که ایرانی است یا غیرایرانی، یا مذهبش چیست و همه را یکسان می‌بینیم؛ آن وقت در همین جلسه گفته شد که در امریکا بین سیاه و سفید، بین آنانی که بومی هستند و بین آنان که از کشورهایی دیگر در این مدت آمده‌اند به امریکا ملحق شدند، فرق می‌گذارند و متفاوت با آنان رفتار می‌شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7338/1/542318/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها