در اولین تجربه سینماماشین چه گذشت

شب خاطره‌ساز برج میلاد با «خروج» حاتمی‌کیا


نیلوفر ساسانی
خبرنگار
با «خروج» ابراهیم حاتمی‌کیا از صف اکران، اولین فیلم سینمای ایران بدون اکران در سینماها به‌صورت آنلاین اکران شد و هفته گذشته تیم تولید این فیلم با رونمایی از طرح «سینما ماشین» خیز دوم را برای ثبت یک اولین دیگر در کارنامه این فیلم برداشتند. شامگاه جمعه 12 اردیبهشت ماه فیلم «خروج» ابراهیم حاتمی‌کیا با ظرفیت تکمیل پارکینگ شماره 3 برج میلاد به‌عنوان اولین فیلم بعد از انقلاب در طرح سینما درایوین به نمایش درآمد.
نمایش فیلم با چراغ‌ خاموش و رادیو روشن
«سینما ماشین» تجربه تازه‌ای در سینمای ایران نیست. سینما درایوین حداقل سابقه‌ای 50 ساله دارد و پیش از انقلاب این طرح در دو نقطه از تهران (سینمادرایوین تهرانپارس و ونک) تجربه شده است اما برای آنهایی که این تجربه را نداشته‌اند بخصوص نسل جوان، تجربه‌ای جدید است. از همین رو نسل جوان فارغ از اینکه چه فیلمی اکران می‌شود برای تجربه این اتفاق هیجان‌انگیز شامگاه جمعه به برج میلاد آمدند.
طبق وعده روابط عمومی فیلم، درهای محوطه نمایش فیلم از نیم ساعت قبل از شروع سانس باز است و ورود موتورسیکلت، ون، وانت و مینی‌بوس ممنوع است. قرار است ماشین‌های شاسی بلند در جایگاه عقب‌تر مستقر شوند اما اگر مزاحمتی برای ماشین‌ها بعدی نداشته باشند ممنوعیتی هم برای حضور در صف‌های جلوتر وجود ندارد. همان‌طور که در اطلاعیه‌های خبری روزهای گذشته آمده نمایش فیلم فقط برای سرنشینان جلو امکان‌پذیر است اما این بند به معنای ممنوعیت ورود برای ماشین‌هایی با سرنشینان بیشتر نیست.
«رادیوی خود را روی فرکانس Fm ۱۰۷/۸ بگذارید»؛ جمله‌ای که با تصاویری از حاتمی‌کیا و فرامرز قریبیان مدام روی نمایشگر نوشته می‌شود گویای آن است که قرار است صدا از طریق رادیو پخش شود. کیفیت صدا و تصویر در اولین شب سینما ماشین بعد از انقلاب آنقدر اطمینان‌بخش است که هم سازندگان فیلم‌های دیگر را برای اکران فیلم‌شان در چنین فضایی و هم مخاطبان را برای تماشای دیگر فیلم‌ها ترغیب کند. با خاموشی پروژکتورها از تماشاگران خواسته می‌شود تا چراغ‌های ماشینشان را خاموش کنند و نمایش فیلم «خروج» با 15 دقیقه تأخیر در غیبت عوامل فیلم آغاز می‌شود. البته بر اساس شنیده‌ها صاحبان این فیلم برای نمایش این فیلم در روزهای آینده در تدارک اکران مردمی با حضور عوامل فیلم هم هستند.
پیشتاز در آنلاین و درایوین سینما
 شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها، شرایطی را فراهم کرد که فیلم تازه ابراهیم حاتمی‌کیا همچون دیگر فیلم‌هایش پر سروصدا باشد. اگر چه آخرین ساخته این فیلمساز شناخته شده سینما با واکنش مثبت منتقدان سینمایی در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر همراه نبود اما حاتمی‌کیا از آن دست فیلمسازانی است که کنجکاوی برای دیدن آثارش در مخاطب نه چندان جدی سینما هم زیاد است. از این‌رو از اکران فیلم «خروج» هم به‌صورت آنلاین استقبال شد و هم در قالب «سینما ماشین» یا درایوین سینما. تا روز شنبه 13 اردیبهشت ماه با گذشت سه هفته از نمایش آنلاین فیلم در فیلیمو و نماوا بالغ بر صد و شصت و پنج هزار بلیت فروش رفته و تا اینجای کار «خروج» فروش دو میلیارد و بیست میلیون تومانی را در تعطیلی سالن‌های سینما کسب کرده است.
اولین نمایش یک فیلم بعد از انقلاب در طرح سینما ماشین به خودی خود آنقدر وسوسه‌برانگیز است که مخاطب با هر سلیقه‌ای بخواهد آن را تجربه کند. بلیت فروشی «خروج» برای سانس‌های ۲۱:۳۰ و ۲۳:۳۰ صبح پنجشنبه آغاز شد و در همان ساعات ابتدایی تمام ظرفیت تکمیل شد. تمام بلیت‌های طرح سینما درایوین این فیلم تا روز دوشنبه 15 اردیبهشت ماه به فروش رفته است. این فیلم در دو سانس در پارکینگ شماره 3 برج میلاد اکران می‌شود و ظرفیت هر سانس 160 ماشین است. بلیت به ازای هر ماشین 40 هزار تومان است و با یک حساب سرانگشتی می‌توان محاسبه کرد که سهم هر شب فروش «خروج» در این طرح دوازده میلیون و هشتصدهزار تومان باشد.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7337/1/542212/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها