روسیه: تحریم‌های تسلیحاتی ایران در موعد مقرر خود لغو خواهد شد

اروپا: امریکا عضو برجام نیست




گروه سیاسی/ وزیر امور خارجه امریکا در حالی بار دیگر مدعی شد که واشنگتن از تمام ابزارهایش در سازمان‌ملل برای مقابله با لغو تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران استفاده خواهد کرد که روسیه تأکید کرد تحریم‌های تسلیحاتی ایران در موعد مقرر خود لغو خواهد شد. ممنوعیت‌های مربوط به فروش سلاح به ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد از روز ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (مهرماه 99) برداشته خواهد شد. دولت ترامپ مدعی شده از تمامی ابزارهایی که در اختیار دارد برای جلوگیری از اتمام این تحریم و تمدید آن استفاده خواهد کرد. در همین چارچوب مایک پمپئو ادعا کرد که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت با برجام تفاوت دارد و امریکا یکی از طرف‌های این قطعنامه است و حق دارد که تحریم‌های تسلیحاتی را بازگرداند. وزیر خارجه امریکا در ادامه افزود: «مسأله بازگشت به برجام مطرح نیست. ما تمایلی به این کار نداریم و از ابزارهایی که در سازمان ملل داریم استفاده می‌کنیم تا تحریم‌های تسلیحاتی لغو نشود.» او اضافه کرد حتی اگر کشورهای دیگر با امریکا همراه نباشند این کشور هر کاری که از دستش برمی‌آید، در این خصوص انجام خواهد داد.
برایان هوک، نماینده ویژه امریکا در امور ایران نیز گفت که ایالات متحده پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای رأی‌گیری در شورای امنیت سازمان ملل متحد جهت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران آماده کرده است.
تصویب این قطعنامه نیازمند جلب نظر موافق ۹ عضو شورای امنیت بدون وتوی چین، روسیه، امریکا، انگلیس و فرانسه (اعضای دائم شورای امنیت) است. این مقام امریکایی همچنین با ابراز تردید به امکان تصویب این قطعنامه مدعی شد که «ما دیپلماسی خود را در این زمینه آغاز کرده‌ایم اما اگر از این تلاش‌ها ناامید شویم آماده استفاده از هر گزینه دیپلماتیک ممکن هستیم.» این در حالی است که «هوک» سال گذشته در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا امریکا می‌تواند از بند موسوم به «مکانیسم ماشه» برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران استفاده کند یا خیر گفته بود که امریکا جزئی از برجام نیست و نمی‌تواند از مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها (مکانیسم ماشه) استفاده کند. بندی در برجام که مقام‌های دولت امریکا مدعی هستند می‌توانند با استفاده از آن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را بازگردانند «ساز و کار حل و فصل اختلافات موسوم به «مکانیسم ماشه» است که در صورت اجماع همه طرف‌های توافق با ایران، می‌تواند به بازگشت خودکار تحریم‌ها بینجامد.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به خروج دولت «دونالد ترامپ» از برجام تصریح کرده است که امریکا دیگر عضو این توافق چندجانبه هسته‌ای نیست. البته او این را اضافه کرد که ایالات متحده همانند هر یک از دیگر اعضای سازمان ملل متحد حق دارد خواستار تحریم تسلیحاتی شود. «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه نیز در مخالفت با تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، تأکید کرد که با وجود فشارها و تلاش‌های امریکا، تحریم‌های تسلیحاتی ایران در سازمان ملل قابل تمدید نیست.
ریابکوف در گفت‌وگو با شبکه «ریانووستی» عاملی را که مانع تمدید تحریم تسلیحاتی ایران می‌شود قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل عنوان کرد. او در این باره توضیح داد: «پرونده تحریم ارائه تجهیزات نظامی به ایران و همچنین فروش تسلیحات توسط ایران، در زمان قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بسته شد. این تحریم ویژه، بعد از دوره ۵ ساله در اکتبر ۲۰۲۰ منقضی می‌شود و هیچ انحرافی از این تصمیم وجود ندارد.»
این مقام روس همچنین به وضعیت توافق هسته‌ای ایران نیز اشاره کرده و گفت امریکا پیش از اینکه درباره بندهای قطعنامه ۲۲۳۱ برای توسل به اهداف سیاسی خود صحبت کند، اول باید به اجرای کامل برجام بازگردد.

خبــــر
دیروز همچنین اعلام شد که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با ارسال نامه کتبی خطاب به محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تبریک ماه مبارک رمضان به مردم ایران با جمهوری اسلامی ایران در خصوص مخالفت با خط مشی ضد بشری امریکا در زمینه گسترش تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه علیه ایران اعلام همبستگی کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7336/1/542112/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها