اعلام آمادگی وزارت کشور برای برگزاری الکترونیک انتخابات 1400

شمارش الکترونیکی آرا در انتظار موافقت شورای نگهبان





گروه سیاسی/ برگزاری انتخابات اززمان نام‌نویسی اولیه داوطلبان تا مرحله اخذ و شمارش آرا شامل ۲۵ مرحله است و انجام الکترونیک همه این مراحل ایده آلی است که هنوز تحقق نیافته. اگر چه وزارت کشور در برگزاری انتخابات دوم اسفند با استقرار دستگاه‌های الکترونیک احراز هویت رأی دهندگان موفق شد که تمام 24 مرحله تا پیش از اخذ رأی را به‌صورت الکترونیک انجام دهد اما هنوز الکترونیک شدن مهم‌ترین مرحله یعنی همان اخذ و شمارش آرا در گرو به توافق رسیدن وزارت کشور با شورای نگهبان به‌عنوان نهاد ناظر انتخابات است.
حالا انوشیروان محسنی بند پی استاندار تهران در حاشیه جلسه ویدئو کنفرانس وزیر کشور و ستاد انتخابات کشور با استانداران گفته است که این استان آمادگی برگزاری الکترونیکی انتخابات در سال 1400 را دارد. شیوه‌ای که راه ناگزیر برگزاری چهار انتخابات همزمان در استانی به وسعت و جمعیت تهران است. زیرا به‌دلیل فوت فاطمه رهبر منتخب حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس مجلس و رحلت آیت‌الله امینی نماینده استان تهران در مجلس خبرگان رهبری استان تهران در سال ۱۴۰۰ باید چهار انتخابات ریاست جمهوری، شورای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و میاندوره‌ای خبرگان رهبری را به‌صورت همزمان برگزار کند.
به گزارش ایلنا، محسنی بندپی با اشاره به برگزاری انتخابات در ۶۶۸۵ شعبه اخذ رأی در استان تهران و اینکه این استان در شش شاخص شعب آنلاین، استعلام کلی، استعلام شدگان برخط، اعتبار رأی دهندگان، صورتجلسه آنلاین و شعبه بدون تغییر با عملکرد ۹۹.۱ درصدی رتبه چهارم را کسب کرده، بر آمادگی برای برگزاری الکترونیکی انتخابات در سال ۱۴۰۰ تأکید کرده است. شیوه‌ای که به گفته او تا اینجای کار هم با بهره‌گیری از دستگاه‌های احراز هویت الکترونیک سبب کاهش هزینه‌ها، افزایش دقت، جلوگیری از تکرار رأی، اصلاح فرآیندها و شفاف‌سازی انتخابات شده است.
وزیر کشور هم روز سه‌شنبه در جلسه ویدئو کنفرانس با استانداران به موضوع برگزاری الکترونیک انتخابات پرداخت هر چند او زمان نزدیک تری را برای تحقق این وعده پیشنهاد داد؛ انتخابات مرحله دوم یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که قرار است 21 شهریور در حوزه‌های انتخابیه تعیین تکلیف نشده برگزار شود. به گزارش ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی با بیان اینکه تقریباً در همه مراحل و فرآیند برگزاری انتخابات، انتخابات الکترونیکی را داریم و فقط اخذ و شمارش آرا باقی مانده که در این دوره هم با شورای نگهبان در این خصوص به توافق نرسیدیم، گفت: تمام تلاشمان بر این است که با جلب نظر شورای نگهبان، در انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری تمام مراحل و فرآیند انتخابات را الکترونیکی برگزار کنیم.
وزیر کشور با تأکید بر اینکه برگزاری انتخابات الکترونیکی اکنون از نظر حیثیتی برای جمهوری اسلامی بسیار مهم است، گفت: وقتی توانایی‌های بزرگی را در حوزه مباحث فنی و الکترونیکی مطرح می‌کنیم و از توانمندی بالایی نیز در این زمینه برخوردار هستیم، نباید با عدم ورود کامل به برخی حوزه‌ها، مورد انتقاد سایر جوامع واقع شویم یا در داخل برخی گروه های سیاسی و افراد با این بهانه‌ها و ارائه تحلیل‌های گوناگون، ذهنیت جامعه را تحت تأثیر قرار بدهند. اشاره او به همه بهانه جویی‌ها و انتقاداتی است که در بیش از یک دهه گذشته از سوی بخشی از گروه‌های سیاسی نسبت به صحت آرا و شمارش آنها مطرح شده و گاه به شدیدترین وجهی فضای سیاسی و امنیتی کشور را تحت تأثیر قرار داده است. معضلی که برای حل شدن پس از تأمین زیرساخت‌های فنی درگرو جلب نظر شورای نگهبان باقی مانده است. امکان برگزاری انتخابات الکترونیک برای اولین بار در دهه 60 میلادی در جهان معرفی شد و حالا به تناسب پیشرفت فناوری در این حوزه انتخابات بسیاری از کشورهای دموکراتیک در سطوح مختلف به شیوه الکترونیک برگزار می‌شود.
در ایران اما اگرچه بحث برگزاری الکترونیک از نخستین سال های دهه 1370 مطرح شد اما هنوز پس از نزدیک به سه دهه معطل مانده است. این موضوع پس از بسیاری فراز و فرودها به‌صورت جدی برای برگزاری انتخابات مجلس دهم در سال 1394از سوی وزارت کشور مطرح شد. شورای نگهبان اما همان زمان با طرح تردید‌هایی درباره امنیت آرا در این نوع از انتخابات با آن مخالفت کرد. برای انتخابات دوره یازدهم مجلس نیز با وجود اعلام آمادگی وزارت کشور عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان هر بار اینگونه پاسخ داد که باید ببینیم پاسخ وزارت کشور به اشکالاتی که از سوی شورای نگهبان مطرح شده چیست. کما اینکه تأمین تجهیزات اخذ و شمارش رأی الکترونیک برای بیش از 50 هزار شعبه اخذ رأی در سراسر کشور به همکاری و اراده همه نهادهای مؤثر نیازمند است.
حال باید دید در برگزاری انتخابات‌ مرحله دوم مجلس و انتخابات 1400 وزارت کشور دولت روحانی به چه نحو خواهد توانست موافقت شورای نگهبان را به‌عنوان شرط ضروری برگزاری انتخابات الکترونیک به‌دست آورد و به این ایده جامه عمل بپوشاند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7335/3/541998/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها