قطعنامه پیشنهادی امریکا علیه ایران روی میز اعضای شورای امنیت


گروه سیاسی/ با وجود آنکه کوشش امریکا برای ممانعت از لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران که قرار است بر اساس یکی از بندهای برجام در مهرماه صورت گیرد، از سوی سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل مورد اعتنا قرار نگرفته است، مقام‌های واشنگتن پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی خود برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را منتشر کرده‌اند. به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس خبر داده است که ایالات متحده پیش‌نویس این قطعنامه مبنی بر درخواست تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران به مدت نامعلوم را میان شمار محدودی از اعضای شورای امنیت توزیع کرده است؛ اقدامی که بر پایه آن واشنگتن می‌کوشد از اتمام تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران طبق مفاد قطعنامه فعلی صادرشده برای تأیید برجام (قطعنامه ۲۲۳۱) جلوگیری کند. مقام‌های امریکایی گفته‌اند هدف دولت این کشور این است که این قطعنامه را در ماه مه(اردیبهشت‌ماه) به رأی بگذارد که «استونی» ریاست دوره‌ای شورای امنیت را به عهده می‌گیرد. استونی عضو ناتو و از متحدان نزدیک امریکا است.
امریکا تلاش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی را بر اساس این ادعا در دستور کار خود قرار داده که ایران به منظور تلافی خروج یکجانبه امریکا از برجام و عدم تحقق منافع اقتصادی اش بخشی از تعهدات برجامی اش را بر اساس حق مصرح در این توافق متوقف کرده است. با وجود این ایران همچنان با پایبندی به روند نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر برنامه‌های مسالمت‌آمیز هسته‌ای اش، مانع از فروپاشی این توافق شده و متقابلاً خواستار ادامه اجرای تعهدات طرف مقابل است. چه لغو تحریم‌های مربوط به تسلیحات یکی از تعهداتی است که قرار است در مهرماه پیش رو عملیاتی شود. اما این در حالی است که مقام‌های دولت امریکا ادعا کرده‌اند از آنجا که ایران دیگر به مفاد این توافق پایبند نیست واشنگتن می‌تواند اعضای شورای امنیت را برای تمدید این تحریم‌ها علیه ایران متقاعد کند.
چنان که پیداست تمدید این تحریم‌ها با مخالفت روسیه و چین که اعضای دائم شورای امنیت هستند روبه‌رو خواهد شد. مسکو و پکن گفته‌اند خواستار از سرگیری فروش سلاح‌های متعارف به ایران هستند. روسیه حتی با اشاره به انتقاد از خروج امریکا از توافق هسته‌ای، تلاش این کشور برای به رأی گذاشتن این موضوع در شورای امنیت را محکوم کرده است.
تلاش جدید امریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی حتی با مخالفت و مواضع کنایه‌آمیز شماری از مسئولان داخلی خود امریکا مواجه شده است. الیزابت وارن، سناتور امریکایی درباره تلاش اخیر مایک پمپئو وزیر امور خارجه این کشور برای ارائه طرحی حقوقی که نشان دهد امریکا هنوز عضوی از برجام است تا از آن برای اعمال فشار بر شورای امنیت سازمان ملل در راستای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران استفاده کند، در صفحه توئیترش نوشت: «ممنوعیت بین‌المللی تسلیحاتی علیه ایران در ماه اکتبر به پایان می‌رسد. دولت امریکا برای تمدید این تحریم تسلیحاتی ناگهان استدلال می‌کند که امریکا عضوی از توافقی است که از آن خارج شد. این هیچ معنایی ندارد. تصمیمت را بگیر مایک پمپئو».
تونی بلینکن، مشاورارشد جو بایدن، کاندیدای ریاست جمهوری امریکا نیز در مورد ادعای جدید امریکایی‌ها در خصوص برجام نیز گفت: «ما برجام را به گونه‌ای طراحی کردیم که اگر شما در شورای امنیت حق وتو داشته باشید در این شرایط می‌توانید یک جانبه مکانیسم ماشه را آغاز کنید. آنها می‌خواهند از این بند موجود در برجام استفاده کنند تا تحریم تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کنند؛ فقط مشکل این جا است که ما دیگر در این توافق نیستیم».
پیشترروزنامه نیویورک تایمز در گزارشی خبر داده بود که وزیر امور خارجه امریکا در حال آماده‌سازی یک استدلال حقوقی است که نشان دهد این کشور هنوز عضوی از توافق هسته‌ای با ایران است که دونالد ترامپ از آن خارج شد. این رسانه امریکایی خبر داده که اگر قطعنامه پیشنهادی امریکا درباره تمدید تحریم‌های تسلیحات متعارف علیه ایران در شورای امنیت رأی نیاورد آنگاه امریکا بر پایه این استدلال حقوقی که هنوز در برجام مشارکت دارد، خواهان استفاده از مکانیسم ماشه خواهد شد. این اقدامات بخشی از یک راهبرد پیچیده برای تحت فشار قرار دادن شورای امنیت سازمان ملل است که تحریم تسلیحاتی علیه تهران را تمدید کرده و اطمینان حاصل کند که تحریم‌های سختگیرانه‌تری علیه ایرانی اعمال شود.

برش
روایت تخت‌روانچی از طنز تاریخی امریکا

مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل این تکاپوی امریکا را خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت دانست و گفت: «این ادعا که هنوز در برجام حضور دارند یک طنز بی‌سابقه تاریخی و‌ناپذیرفتنی است. امریکا خود مرتکب نقض یک قطعنامه شده است که در تاریخ سازمان ملل بی‌سابقه است. یک عضو دائم شورای امنیت که خودش قطعنامه‌ای را تصویب کرده است، خود ناقض آن باشد و علاوه بر آن، بخواهد کشورهای دیگر را هم به نقض آن وادار سازد». به گزارش ایرنا وی تأکید کرد: «اعضای شورای امنیت باید توجه کنند هر حرکتی در جهت مقابله با رفع محدودیت‌های تسلیحاتی ایران، خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا است».


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7335/1/541986/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها