فناوری به نجات جان مرجان‌ها آمد




صهبا ملک - صخره‌های مرجانی بخش بسیار مهمی از اکوسیستم دریا محسوب می‌شوند که می‌توانند بر حیات آبزیان تأثیر زیادی بگذارند اما حالا این مرجان‌ها به‌دلیل دستکاری‌های بشر ، گرمایش جهانی و همچنین تغییرات زیست- محیطی اعماق دریاها در معرض خطر انقراض قرار دارند. در همین راستا کمپانی بزرگ فناوری اینتل با همکاری کمپانی Accenture و یک بنیاد محیط زیست غیرانتفاعی فیلیپینی با نام Sulubaaï درحال اجرای پروژه‌ای با نام CORaiL در جزایر مرجانی فیلیپین هستند. این تیم از فناوری هوش مصنوعی برای نظارت آنلاین بر وضعیت این صخره‌ها و تجزیه و تحلیل تاب‌آوری آنها بهره می‌گیرند. درقالب پروژه CORaiL از ماه مه سال 2019 تاکنون بیش از 40هزار تصویر از مرجان‌های این جزایر تهیه شده و به محققان کمک کرده است تا برای سنجش سلامت صخره‌های مرجانی از آنها استفاده کنند. فراوانی و تنوع ماهی‌ها که نشانه‌ای از سلامت مرجان‌ها هستند، پیش از این توسط غواصان اعلام می‌شد ولی ازآنجا که آنها ماکزیمم فقط 30دقیقه می‌توانند زیر آب باقی بمانند، این روش با کاستی‌های زیادی همراه بود. ازسوی دیگر دخالت انسان در حیات زیر آب، گاه روی نتایج تحقیقات تأثیرگذار بود.
اما پروژه جدید، فعالیت مرجان‌ها را درست از درون صخره‌ها آنالیز می‌کند. در این پروژه همچنین صخره‌های مرجانی مصنوعی و بتونی مجهز به هوش مصنوعی در اعماق دریا جاگذاری می‌شوند تا مرجان‌های شکسته هم بتوانند خود را به آنها بچسبانند و رشد کنند چراکه این صخره‌های بتنی به ساختار مرجان‌ها شباهت بسیاری دارند.
درون این صخره‌های مصنوعی، دوربین‌های ویدئویی وجود دارد که با پلتفرم VASP کمپانی Accenture سازگاری دارد. این پلتفرم با استفاده از پردازشگرهای اینتل و هوش مصنوعی، می‌تواند همه ماهی‌هایی که از مقابل مرجان‌ها عبور می‌کنند شناسایی و طبقه‌بندی کرده و از آنها عکس بگیرد. این اطلاعات بلافاصله از طریق وای فای یا اینترنت 4Gبه شناوری بر سطح آب ارسال می‌شود. محققان معتقدند این اتفاق بزرگی است که بدون تخریب محیط زیست زیر آب، بتوان به چنین اطلاعاتی دست یافت. مطالعه بر صخره‌های مرجانی می‌تواند به تحقیقات در زمینه میزان اسیدیته اقیانوس‌ها، آلودگی آب‌ها یا بالا رفتن دمای آب که تأثیری مستقیم بر اکوسیستم زیر دریا دارد نیز کمک کند.
به‌دلیل دخالت‌های انسانی یا مشکلات طبیعی، اکوسیستم صخره‌های مرجانی در معرض خطر قرار دارند. بین سال‌های 2014 تا 2017 گرم شدن آب اقیانوس‌ها و دریاها، روی 70درصد مرجان‌ها در سراسر جهان تأثیر منفی گذاشت و البته در این میان سواحل مرجانی Great Barrier واقع در استرالیا بیش از بقیه نقاط جهان دچار مشکل شدند. حالا فعالان پروژه CORaiL امیدوارند بتوانند این پروژه را علاوه بر فیلیپین در سایر نقاط جهان نیز اجرا کنند.
اما چرا نگهداری از مرجان‌ها تا این حد اهمیت دارد؟ در پاسخ باید گفت مرجان‌ها پناهگاهی برای 25درصد از جانوران آبزی کوچک جهان در زمان طوفان‌های زیردریایی هستند و می‌توانند خطوط ساحلی را نیز از طوفان‌های حاره‌ای و گرمسیری نجات دهند. این مرجان‌ها از نظر گردشگری هم قابلیت جذب توریست‌ها را دارند پس می‌توانند برای کشورهای مختلف درآمدزا باشند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7335/13/541954/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها