محمد حسین توتونچیان تهیه کننده موسیقی در گفت‌وگو با «ایران»:

مخالف افزایش قیمت بلیت کنسرت هستیم




نداسیجانی
خبرنگار
 طبق روال هرسال، درهفته‌های پایانی اسفند ماه تنور اجراهای صحنه‌ای باید داغ‌ می‌شد و اهالی موسیقی و مخاطبان کنسرت‌ها، بویژه بخش موسیقی پاپ از هفته‌ها قبل با خرید بلیت اجرای کنسرت مورد علاقه خود، برای یک شب خاطره انگیز روزشماری می‌کردند. اما اسفند ماه 98 تلخ‌ترین تجربه برای همه مردم دنیا بود و در همان هفته نخست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (سوم اسفندماه 98) در اطلاعیه‌ای فوری اعلام کرد: باتوجه به توصیه‌های اکید بهداشتی در شرایط کنونی و ضرورت پیشگیری مناسب از خطر ابتلا به بیماری کرونا، تمام برنامه‌های هنری و سینمایی در سراسر کشور به مدت یک هفته تعطیل است و هفته‌ها پی‌درپی گذشت و «کووید19» شرایط را برای مردم سخت و سخت‌تر کرد و تعطیلی برنامه‌های فرهنگی و هنری همچنان ادامه داشت و دارد. این تعطیلی‌ها تقریباً تمامی صنوف را با خسارات مالی بسیاری مواجه کرد اما در این بین سامانه‌های فروش اینترنتی بلیت اجراهای صحنه‌ای چه میزان خسارات را متقبل شدند؟ چرا که وجه تمامی بلیت‌های فروخته شده کنسرت‌های اسفند ماه به مردم عودت داده شد و هزینه کارمزد کارت به کارت این مبالغ، رقم بالایی را در تاریخ بلیت فروشی کنسرت‌ها به ثبت رساند و محمد حسین توتونچیان رقم عودت این وجه کارمزد در اسفند ماه را نزدیک به 80 میلیون تومان برآورد کرده است.
ترسی که در اذهان مردم و نگرانی از حضور در تجمعات و اماکن عمومی
این تهیه‌کننده در گفت‌و‌گو با «ایران» خساراتی که کنسرت گذار‌ها و شرکت‌ها متحمل شده را از چند منظر بررسی کرده است و می‌گوید: «نخستین گروه‌ها شرکت‌های برگزار‌کننده موسیقی هستند که از این راه کسب درآمد دارند و صدمات مالی بسیاری را متقبل شده‌اند و علی‌الظاهر تا به امروز مبلغی دریافت نکرده‌اند. ضرر دوم شامل خانواده هنرمندان است که از این طریق امرار معاش می‌کردند یعنی حداقل 300 خانواده به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم از درآمدهای حاصل از برگزاری کنسرت‌ها امورات زندگی خود را می‌گذرانند و همچنین تمام کسانی که در پشت صحنه برگزاری کنسرت هستند به‌صورت غیرمستقیم از گردش صنعت موسیقی محروم می‌شوند. همچنین از اتفاقات مهمتر پسا کرونا به عقیده من حتی اگر کرونا ریشه کن شود و واکسن آن هم کشف شود، اما ترسی که در اذهان عمومی رخنه کرده است موجب می‌شود که مردم تا مدت‌ها ازحضور در اماکن عمومی و تجمع‌ها خودداری کنند. ازسوی دیگر رکودی که درایام پسا کرونا در همه اصناف شدت و شکل گرفته همچنان ادامه دار خواهد بود. نکته دیگر مردم هستند که تمام اندوخته‌ها و پس‌اندازهای خود را در زمانی که هیچ‌گونه درآمدی نداشتند خرج کرده‌اند بنابراین باید همه چرخ‌های اقتصادی مملکت به جریان بیفتد تا مقوله فرهنگ که باید جز اصول زندگی باشد بعد از اولویت‌های مهمتر بار دیگر در چرخه زندگی مردم قرار بگیرد.»
80 میلیون خسارت هزینه‌ی کارت به کارت عودت بلیت‌ها
مدیر شرکت ققنوس در ادامه از خسارت‌های سنگین هزینه عودت فروش بلیت‌های کنسرت و کارمزد کارت‌به‌کارت آن سخن گفت و بیان کرد: «مجموعه ایران کنسرت و ققنوس از چهار جهت مورد هجمه مالی بسیار قرار گرفت و ضررهای بی‌شماری را متحمل شد. ضرر نخست ایران کنسرت شامل درآمد حاصل از فروش بلیت‌های کنسرت اسفند ماه سال گذشته بود. در واقع شرکت ما 16میلیارد و 200 میلیون تومان فقط در اسفند ماه پول مرجوع کرده و کارت‌به‌کارت کرده‌ (به‌طور متوسط هزینه کارمزد کارت‌به‌کارت مبلغی از 700 تا 1500 تومان است). حالا این رقم را به‌طور متوسط تقسیم بر 200 هزارتومان کرده و ضرب در کارمزد 1000 تومان شود حاصل تقریبی آن حدوداً 80 میلیون تومان خواهد بود. حال حساب کنید همین مبلغ (16 میلیارد و 200 میلیون تومان) هم باید در فروردین بلیت فروخته می‌شد یعنی رقمی حدود 32 میلیارد تومان.  ضرر دوم طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده و به روال هرسال تصمیم داشتیم 14 روز فروردین ماه و ایام نوروز در تمام کشور جشنواره موسیقی نوروزی برگزار کنیم و حداکثر برخی از اجرا‌ها بیش از یک سانس بود اما تمامی این برنامه‌ها کنسل شد. از سوی دیگر تمامی بلیت‌های شرکت‌های برگزار‌کننده کنسرت فروخته شده بود و بالطبع بواسطه همکاری و اعتمادی که بین ما وجود داشت هزینه حاصل از فروش بلیت‌ها را پیش از برگزاری کنسرت از ما دریافت کرده بودند و آنها این مبلغ را خرج کرده بودند و بنابراین پولی برای برگرداندن ندارند. یعنی شرکت ما مبالغ بسیار هنگفت حاصل از فروش بلیت‌ها را به کنسرت گذار‌ها پرداخت کرده است. از سوی دیگر هزینه تمام اجرا‌ها هم پیش‌تر به خواننده‌ها پرداخت شده وبا کنسل شدن کنسرت‌ها خواننده‌ها هم توان بازگرداندن این مبالغ را ندارد. از سوی دیگر به علت کنسل شدن فعالیت‌های کاری اکثر صنوف و شرکت‌ها، کارمندان خود را تعدیل کرده یا به مرخصی اجباری فرستاده‌اند اما ما نه تنها نتوانستیم کارمندان خود را مرخص کنیم بلکه نیروهای کاری خود را بیشتر کردیم به این دلیل که باید 16 میلیارد و 200 میلیون تومان پول به مردم برگردانده می‌شد.حال حساب کنید دراین بین برخی از مردم حساب‌های خود را چک نمی‌کردند و تماس می‌گرفتند که وجهی واریز نشده است و مجبور بودیم فیش‌ها را ارسال کنیم بنابراین حجم بسیاری از پاسخگویی تلفن‌ها، ایمیل‌ها و فضاهای مجازی باید انجام می‌گرفت و تمامی نیروهای شرکت در شب عید و ایام نوروز مشغول به‌ کار بودند و بدون هیچ درآمدی می‌بایست غیراز حقوق، هزینه اضافه کاری، عیدی، سنوات و بیمه و... از شرکت پرداخت می‌شد. علاوه براین میزان خسارت و بستانکاری، حجم سرمایه‌ای که به دست ما نرسید که مبلغ قابل توجهی است و این لطمه مالی جبران‌ناپذیری است.
فراهم نبودن شرایط اصولی برای برگزاری کنسرت ها
 توتونچیان درپاسخ به این سؤال که آیا با وجود این ضرر و زیان‌ها و شرایط جدید از سرگیری کنسرت‌ها، تمایل به برگزار کردن کنسرتی را خواهید داشت یا خیر گفت: من بر این نظرم تا برگزاری و بازگشایی سالن‌های کنسرت زمان بسیاری لازم است البته شاید این پیش‌بینی برای دیگران باور پذیر نباشد. اوایل اسفند ماه سال گذشته که دولت یک هفته را به‌عنوان تعطیلی‌های حاصل از کرونا اعلام کرد در گفت‌و‌گویی با یکی از سایت‌های خبری اعلام کردم این تعطیلی‌ها تا پایان ماه مبارک رمضان تداوم خواهد داشت و این استنباط هم مورد قبول بود. و امروز هم بر این نظرم که این جریان حداقل تا بعد از ایام محرم و صفر ادامه خواهد داشت و حتی اگر دولتمردان تسهیلاتی را برای برگزاری کنسرت‌ها فراهم کنند باز هم ترسی که از ویروس کرونا در مردم رخنه کرده و عواقب بعد از آن موجب می‌شود مردم از حضور در تجمعات خودداری کنند. از سوی دیگر فکر نمی‌کنم خود خواننده‌ها هم راغب باشند در سالن‌هایی که ظرفیت آن با یک سوم و با فاصله پرشده است کنسرتی برگزار کنند و به‌نظرم این تدابیر در سالن‌های سینما بهتر جواب خواهد داد. در حقیقت کنسرت‌ها یک اتمسفر هستند کما اینکه در کنسرت‌های لایو نوروز دیدید که هیچ حس و حال و هیجانی از کنسرت وجود نداشت بنابراین وجود آن اتمسفر است که آن کنسرت را زیبا و هیجان انگیز می‌کند. او در ادامه افزود: نظر شخصی من این است که برگزاری کنسرت‌ها یا نباید انجام بگیرد یا باید به نحو درست و اصولی و بدون استرس و با رعایت استانداردهای بهداشتی انجام شود. بنابراین بهتر است به تولیدات موسیقایی و ترک‌های مرغوب و با کیفیت بهتر بپردازیم و آرامش خود را حفظ کنیم.
عدم افزایش قیمت بلیط کنسرت‌ها در سال جدید
مدیر سایت ایران کنسرت درباره نشست هم‌اندیشی تمهید مقدمات و شرایط ضروری برای برگزاری کنسرت‌ها که شنبه 6 اردیبهشت‌ماه با حضور محمد الهیاری مدیر کل دفتر موسیقی برگزار شد بیان داشت: منافع شرکت‌های برگزار‌کننده کنسرت و سامانه‌های فروش بلیت و همچنین فرهنگ و هنر ما از سرگیری کنسرت‌های موسیقی است و در این باره از مسئولان ارشاد کمال تشکر را دارم که به فکر ما مردم و فرهنگ موسیقی هستند اما به عقیده من شرایط آنگونه که باید باشد فراهم نیست. درمورد افزایش قیمت بلیت‌های کنسرت در سال‌جاری هم باید بگویم من حسین توتونچیان مخالف افزایش قیمت بلیت هستم و ترجیحم این است ک قیمت بلیت با همان مبلغ سال گذشته حفظ شود اما تعداد بیشتری را به سالن‌ها دعوت کنیم تا خدایی نکرده مردم تحت فشار قرار نگیرند اما نکته مهم این است که ما نیز بهتر است در این شرایط همان مسیری را پیش بگیریم که دنیا رفتار می‌کند و تبعیت از یک قانون بین‌المللی همان خرد جمعی است. مدیر بخش ایران تئاتر در مورد خسارت وارد شده در بخش بلیت فروشی تئاترهم گفت: مبالغ حاصل از فروش بلیت‌ها به گروه‌های تئاتری پرداخت شده است اما چون تئاتر‌ها برگزار نشده آنها هم توان پرداخت ندارند.

برش
خوشبین به برگزاری کنسرت نیستیم

مسعود برزی مدیر بخش موسیقی سامانه بلیت فروشی «تیوال» هم در گفت‌وگو با «ایران» می‌گوید: تعطیلی برنامه‌های فرهنگی و هنری به‌دلیل شیوع این بیماری قطع به یقین خسارات جبران‌ناپذیری را بر همه صنوف تحمیل کرده است. او در ادامه به «ایران» گفت: پیش‌بینی ما در سال گذشته مرتفع شدن این مشکلات تا اردیبهشت ماه امسال بود اما براین نظرم بازار تعطیلی کنسرت‌ها و برخی از رویدادهای فرهنگی و هنری حداقل تا نیمه سال‌جاری تداوم خواهد داشت. چرا که تا پایان اردیبهشت، ماه مبارک رمضان است و بعد آن در شهریور و مهر ماه ایام محرم و صفر است آن هم باید دید شرایط جامعه به چه صورت خواهد بود به هر حال با وجود نگرانی‌های مردم قطعاً با استقبال خوبی روبه‌رو نخواهیم شد، بنابراین به برگزاری کنسرت در نیمه اول سال چندان خوشبین نیستیم و عملاً بازار کنسرت تعطیل خواهد بود؛ نیمه دوم سال هم بیم آن است که با سرد شدن هوا باردیگر مشکلاتی به سبب بیماری کرونا به‌وجود آید و این نگرانی همچنان وجود خواهد داشت بنابراین برگزاری در این شرایط بازهم غیر قابل پیش‌بینی خواهد بود. البته این شرایط باعث شده ما نیز تحت فشار باشیم و از سوی دیگر هنرمندان هم با مشکلاتی مواجه شده‌اند برزی افزود: شیوع «کرونا» موجب لغو رویدادهای هنری شد و ضربه شدیدی به اقتصاد هنر ایران وارد کرده است. طبق ارزیابی که داشتیم؛ در بخش موسیقی و کنسرت‌هایی که فروش بلیتش روی سایت ما قرار گرفته است، تاکنون جامعه موسیقی ضرری بیش از 30 میلیارد ریالی را در بستر تیوال متحمل شده است. امیدواریم با همدلی و فرهنگ بالای اجتماعی در کنار هم از این بحران گذر کنیم. مدیر بخش موسیقی تیوال بیان کرد: در چند روز گذشته پیش‌نویسی برای سینما‌ها نوشته شده است که بر اساس آن 40 درصد ظرفیت بلیت‌های سالن به فروش برسد. البته معمولاً سالن‌های سینما پر نشده است اما در سالن‌های کنسرت و تئاتر این شرایط به صرفه نخواهد بود حال باید دید شرایط به چه گونه خواهد شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7335/15/541948/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها