رئیس بنیاد بیماری‌های خاص تأکید کرد

انتقال ارز و مشکلات گمرکی؛ دو گره اصلی واردات داروهای بیماران خاص



رئیس بنیاد بیماری‌های خاص، درباره وضعیت درمانی و دارویی بیماران خاص در کشور با توجه به شرایط کرونا، گفت: در دوران تحریم با مدیریتی که وزارت بهداشت داشته است، بیماران‌مان دچار مشکل جدی نشده‌اند. البته در مقاطعی دارو کم شده که با پیگیری، داروها تأمین شده‌اند. البته وضعیت واردات دارو به‌دلیل بحث تأمین ارز بسیار دشوار است.
فاطمه هاشمی درنشست ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران افزود: در بیماران دیالیزی ست صافی دیالیز و امکانات مورد نیازشان از ۲۰ سال قبل در داخل کشور تولید می‌شود. البته گاهی با کمبودهایی مواجه می‌شویم که سریعاً آن را از خارج از کشور تأمین می‌کنند. داروهایشان هم در داخل کشور تولید می‌شود. برای بیماران پیوند کلیه نیز داروی خارجی وارد می‌شود و هم تولید داخلی آن وجود دارد. برای بیماران هموفیلی، تالاسمی، سرطان، دیابت و... برخی داروها در کشور تولید می‌شوند. البته همان داروهای تولید داخلی هم گاهی دچار کمبود می‌شود؛ چراکه باید برخی مواد اولیه را از خارج از کشور وارد کنند که برای انتقال ارز مشکلاتی دارند و گاهی هم در گمرکات کشور دچار مشکل می‌شوند.
وی تأکید کرد: نه فقط داروهای بیماران خاص، بلکه در حوزه برخی داروهایی که برای بیماران خاص هم نیستند، دچار مشکل هستیم. افراد زیادی حتی برای تأمین داروهای مختلف از جمله آلزایمر به ما مراجعه می‌کنند. متأسفانه در برخی موارد خدمات مشکلاتی هست و به‌عنوان مثال دارویی که پیش از این وارد می‌شد و بسته‌ای ۳۵ هزار تومان به فروش می‌رسید، الان دیگر در بازار پیدا نمی‌کنید. برخی داروخانه‌ها هم اعلام می‌کنند که فقط یک بسته دارند و داروی ۳۵ هزار تومانی را به قیمت ۱۶۰ هزار تومان می‌فروشند.
هاشمی ادامه داد: مراکز دیالیز و تزریق خون را به گونه‌ای تجهیز کرده و امکاناتی در اختیارشان قرار دادند که مواجهه بیماران خاص را با بخش‌های کرونا به حداقل برسانند. در عین حال در بیماران خاص امکان تأمین دارو و درمان از راه دور در شرایط کرونایی، وجود ندارد؛ چراکه به‌عنوان مثال بیماران دیالیزی باید حتماً برای دیالیز به مراکز درمانی مراجعه کنند یا بیماران تالاسمی باید برای تزریق خون به مراکز درمانی مراجعه کنند. البته برای هموفیلی‌ها و دیابتی‌ها که گاهی اوقات نیازی به مراجعه به مراکز درمانی ندارند، بحث تهیه دارو وجود دارد.
وی با بیان اینکه برنامه ارسال داروهای بیماران خاص به در منزل‌شان به‌دلیل همزمانی با بروز کرونا در کشور هنوز اتفاق نیفتاده است، افزود: ما درخواست کردیم که ترتیبی داده شود و این داروها در مراکز درمانی به بیماران ارائه شود، اما این موضوع هم نیاز به ایجاد زیرساخت‌هایی دارد و از نظر بیمه‌ای هنوز آماده نیست. فکر نمی‌کنم تهیه داروهای بیماران خاص از طریق اینترنتی بزودی و در این شرایط کرونایی امکان پذیر باشد، بنابراین بیماران در مراجعه به داروخانه‌ها حتماً فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند. از طرفی در حال حاضر مشکل تأمین دارو هم وجود دارد و این امکان نیست که بتوان داروی سه یا چهار ماهه بیمار را به او داد. بنابراین باید برنامه‌ریزی شود که بیماران بتوانند داروهایشان را دو تا سه ماه یکبار دریافت کنند، اما برای داروخانه‌ها این امکان وجود ندارد که یکباره داروی چند ماهه بیماران را ارائه دهند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7335/5/541941/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها