اخبار




796 نفر قربانی الکل تقلبی

گروه حوادث / طبق اعلام مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی کشور از اول اسفند سال 98 تا ششم اردیبهشت سال‌جاری ۷۹۶ مورد مرگ بر اثر مسمومیت با الکل متانول در کشور گزارش شده که تهران با ۲۰۵ مورد بیشترین فوتی را در میان استان‌ها داشته است.
کامبیز سلطانی‌نژاد عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: در سال‌های اخیر شاهد بروز مسمومیت‌های جمعی ناشی از متانول و عوارض مصرف نوشیدنی‌های الکلی تقلبی در کشور بوده‌ایم که بزرگ‌ترین حادثه مسمومیت جمعی بر اثر مصرف متانول در کشور همزمان با بروز بحران شیوع ویروس کرونا در برخی استان‌ها مشاهده شده است.
عوامل همه‌گیری در مصرف الکل در کشور
این متخصص و دانشیار سم شناسی تأکید کرد: عوامل مختلفی در بروز همه‌گیری اخیر مسمومیت با الکل متانول در کشور دخیل بوده است که یکی از این عوامل که بویژه در روز‌های اول شیوع ویروس کرونا در کشور و شاید به علت هراس مردم از ابتلا به این بیماری ویروسی ناشناخته، سبب تشویق افراد به مصرف خوراکی مشروبات الکلی شد، گسترش برخی شایعات و اخبار کذب و جعلی در فضاهای مجازی مبنی بر پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در اثر مصرف خوراکی مشروبات الکلی بود. از طرفی بر اساس توصیه‌های انجام شده توسط مقامات بهداشتی کشور مبنی بر ضدعفونی کردن دست‌ها و سطوح با استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده و گندزدا از جمله فرآورده‌های بر پایه اتانول(الکل طبی یا الکل اتیلیک)، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، افزایش نیاز و کمبود مقطعی اتانول در کشور رخ داد.
سلطانی‌نژاد تصریح کرد: در این میان برخی افراد سودجو و فرصت طلب با توجه به کمبود اتانول در کشور، از متانول(الکل متیلیک) برای تهیه فرآورده‌های ضدعفونی یا مشروبات الکلی تقلبی استفاده کردند. هرچند استفاده موضعی از اتانول با غلظت‌های مناسب(محلول‌های ۷۰ درصد) دارای مصارف بهداشتی و پزشکی است اما متانول یک ماده سمی است و هیچگونه کاربرد بهداشتی و پزشکی ندارد و فقط برای مصارف صنعتی استفاده می‌شود. از طرفی برخی سودجویان با استفاده از محلول هیپوکلریت سدیم(وایتکس) اقدام به رنگ زدایی از انواع فرآورده‌های صنعتی الکل کردند. متانول یا الکل چوب یا متیل الکل، یک ترکیب سمی است و مصرف ۱۵ - ۵ میلی لیتر از محلول خالص آن یا مصرف خوراکی ۲۴۰ - ۶۰ میلی لیتر از محلوهای ۴۰ درصد آن باعث مسمومیت‌های شدید، کوری و مرگ می‌شود.

کشف گور باستانی هنگام دفن یک مرده

گروه حوادث/ هنگام دفن یکی از بیماران کرونایی در روستای «پاجی» واقع در بخش دودانگه شهرستان ساری یک گور باستانی و اشیای عتیقه کشف شد.
علی رمضانی پاجی، پژوهشگر مازندرانی که خبر این کشف را اعلام کرده بود گفت: هنگام حفر قبر برای دفن یک فرد فوت شده بر اثر بیماری کرونا که طبق پروتکل بهداشتی باید عمق بیشتری می‌داشت، به گور باستانی رسیدیم.
این پژوهشگر مازندرانی افزود: بقایای یک اسکلت انسانی، بقایای یک ظرف سفالی شکسته، بقایای یک شمشیر آهنی و یک تیردان و یک قطعه شیء آهنی مربوط به ابزار جنگی کشف شد که با توجه به تیپ ساخت دشنه، شمشیر و تیر سه بر، به‌نظر می‌رسد این گور مربوط به سرباز اشکانی باشد. البته ۲ سال قبل هم در این قبرستان، گور خمره، گردنبند و النگوی مفرغ کشف شد که مربوط به حدود سه هزار و ۵۰۰ تا پنج هزار سال پیش است.
در همین رابطه مهدی ایزدی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران نیز با تأیید این مطلب به«مهر» گفت: در پی درگذشت یکی از اهالی روستای پاجی از توابع بخش دودانگه شهرستان ساری بر اثر ابتلا به بیماری کرونا و همچنین لزوم دفن فوت شدگان این بیماری در عمق پایین‌تر از حد معمول، به طور اتفاقی یک گور باستانی کشف شده است.وی با اشاره به اعزام کارشناسان و نیروهای یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران به محل کشف این گور باستانی، گفت: آثار به دست آمده از این گور شامل بقایای یک اسکلت انسانی، یک ظرف سفالی، یک شمشیر آهنی و یک قطعه شیء آهنی مربوط به بخشی از یک جنگ افزار بوده است.
معاون میراث فرهنگی مازندران گفت: با توجه به داده‌های به‌دست آمده، این گور باستانی مربوط به دوران اشکانی بوده و همچنین بررسی‌های بیشتر در خصوص اشیای کشف شده نیز ادامه خواهد داشت.

دزدی که بعد از سرقت عذر خواهی می‌کرد

گروه حوادث/ سارق چرخ‌های خودرو در شهرستان گچساران بعد از هر سرقت یک نامه عذرخواهی در محل به‌جا می‌گذاشت.
سید محمد موسوی فرمانده انتظامی گچساران گفت: چند روز قبل فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که در آن مردی در مقابل بانک صادرات شعبه شهرستان گچساران چرخ‌های یک خودروی سمند را سرقت می‌کند و سپس نامه‌ای زیر تیغه برف پاکن خودرو می‌گذارد که در آن نوشته بود «معذرت می‌خواهم واقعاً شرایطم بد بود».
پس از انتشار این کلیپ و شکایت شاکی پرونده بلافاصله مأموران پلیس تحقیقات خود را در این باره آغاز کردند و متهم با ردیابی‌های تخصصی شناسایی و دستگیر شد. سارق ضمن اعتراف به سرقت لاستیک‌های خودروی سمند در جلوی بانک صادرات شرکت نفت تاکنون به 3 فقره سرقت دیگر نیز اعتراف کرده است و مأموران از خانه او سه حلقه رینگ و لاستیک سرقت شده خودرو را کشف و ضبط کردند. همچنین خودروی پراید متعلق به سارق که با آن اقدام به سرقت می‌کرد توقیف و به پارکینگ انتقال داده شد.
این سارق ۲۳ ساله با هویت معلوم پس‌از تشکیل پرونده در اختیار مرجع قضایی قرار گرفت و اقدامات تکمیلی برای دستگیری یک نفر همدست و ۲ نفر مالخر در جریان این پرونده در دستور کار پلیس است.

شستن لوازم خانه جان زن جوان را گرفت

گروه حوادث/ زن جوانی هنگام شستن وسایل خانه با آب دچار برق گرفتگی شد و جان باخت.
سرهنگ فرهاد آراوند فرمانده انتظامی دشتستان گفت: در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی 110 مبنی بر برق گرفتگی در یکی از محله‌های شهر شبانکاره بلافاصله مأموران انتظامی و عوامل امدادی به محل حادثه اعزام شدند که با حضور مأموران مشخص شد، خانمی 33 ساله هنگام شست و شوی وسایل منزل، به‌دلیل اتصال برق به پمپ آب دچار برق گرفتگی شده و جان خود را از دست داده است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7335/12/541939/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها