معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

70 درصد واحدهای صنعتی فعال شد






یکی از بخش‌هایی که با شیوع ویروس کرونا آسیب دید، واحدهای صنعتی فعال در شهرک‌های صنعتی بود. در نیمه اول فروردین بیش از 80 درصد واحدها تعطیل بودند و خبری ازتولید نبود.
مدیران واحدهای صنعتی به خاطر آنکه خریداری برای کالاهایشان وجود نداشت، تعطیل کردند و حتی به‌دنبال کاهش نیروی کار خود بودند. اما با گذشت زمان و بسته‌های حمایتی که دولت برای واحدهای صنعتی بخصوص کسب و کار کوچک در نظر گرفت، آنها فعالیت خود را آغاز کردند.
 محسن صالحی نیا، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به «ایران» گفته است: «بین 70 تا 75 درصد واحدهای صنعتی که به‌علت کرونا تعطیل کرده بودند، دوباره فعالیت خود را شروع کردند و آن دسته از واحدهایی که هنوز فعال نشدند به‌خاطر آن است که برای کالایشان در مقطع فعلی هیچ مشتری ندارند.»
او ادامه داد: «با شرایطی که وجود دارد، به‌نظر می‌رسد از دو هفته آینده تمام واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی فعال شوند.»
صالحی نیا اظهارداشت: «وزارت صمت برای آنکه واحدهای صنعتی دوباره فعال شوند، تمام تلاش خود را می‌کند و از سویی جلسات تخصصی برگزار خواهد شد تا ضمن احصاء مشکلات برای رفع آنها تصمیم‌گیری شود.»
برای آنکه فعالیت واحدهای صنعتی آغاز شود و واحدها سرمایه در گردش داشته باشند، قرار است از هفته سوم اردیبهشت ماه، 75 هزار میلیارد تومان به کسب و کارهای مختلف داده شود.
عدد دقیقی مشخص نیست
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اینکه پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی چگونه خواهد بود، می‌گوید: «هنوز عدد دقیقی برای واحدهای صنعتی که در شهرک‌های صنعتی فعال هستند، مشخص نشده است اما با همکاری وزارت کار به‌طور قطع عددی مشخص خواهد شد و به‌کارفرماها پرداخت می‌شود تا واحدهای تولیدی و صنعتی ضمن حفظ نیرو بتوانند تولید خود را افزایش دهند.» وزارت کار به واحدها تسهیلات پرداخت خواهد کرد که آن بنگاه نیروی خود را تعدیل نکرده باشد و از سویی طی دو ماه اخیر سعی بر تعطیلی بنگاه خود نداشته باشد. همچنین قرار است پرداخت تسهیلات در دو قسط باشد تا این اطمینان حاصل شود که بنگاه پول را صرف توسعه کسب و کار خود می‌کند و به تعهدات خود پایبند است.
صالحی نیا می‌گوید: «در اولین گام باید مشخص شود که هر رشته صنعتی چه میزان از تسهیلات 75 هزار میلیارد تومانی برخوردار است.»
او ادامه داد: «هنوز از ضرر و زیانی که شیوع ویروس کرونا بر صنعت گذاشته است، اطلاعات جامعی وجود ندارد، باید فعالیت همه واحدها آغاز شود تا بتوانیم میزان خسارت را ارزیابی کنیم.»
نداشتن مشتری باعث تعطیلی شد
معاون وزیر صمت عنوان کرد:«واحدهای تولیدی که در بخش مواد غذایی، شوینده و دارو فعال هستند، در این مدت با کمترین ضرر و زیان مواجه شدند، ولی یکسری از واحدهای صنعتی و تولیدی به خاطر آنکه مشتری نداشتند دست از تولید کشیدند و حال باید ببینیم که این مجموعه‌ها چه میزان خسارت از تعطیلی بنگاه خود داشته‌اند.»
او درباره اینکه چه پیش‌بینی از فعالیت واحدهای صنعتی در ماه‌های آینده وجود دارد، گفت: «به‌طور قطع در طول سال کاهش فروش و ضرر و زیانی که واحدهای صنعتی و تولیدی متحمل شدند، بواسطه افزایش تقاضا در بازار جبران خواهد شد. پیش‌بینی ما این است که بزودی (یک ماه آینده)خسارت‌های مالی جبران شود.»
فعالیت هیچ مجموعه‌ای ممنوع نیست
صالحی نیا تصریح کرد: «خیلی از واحدهای صنعتی هر ساله در ماه‌های اسفند و فروردین با کاهش فروش مواجه می‌شوند و اتفاق رخ داده برای آنها بیگانه نبوده است اما سعی دولت بر این است که تمام واحدهای صنعتی فعال باشند تا تولید رونق بگیرد.» او با بیان اینکه فعالیت هیچ نوع واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی ممنوع نیست و بر اساس تصمیم ستاد کرونا همه مجموعه‌ها امکان فعالیت دارند، گفت: «تمام مجموعه‌ها بر اساس پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده در حال فعالیت هستند و به‌نظر می‌رسد بزودی شرایط به حالت عادی بازگردد.»
لیست ممنوعیت واردات بازنگری شود
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران توصیه کرد: «برای آنکه در آینده مشکلی برای واحدهای صنعتی پیش نیاید بهتر است لیست ممنوعیت واردات کالاهایی که مشابه آن در کشور ساخته می‌شود، مورد بازنگری قرار گیرد؛ اگر کالایی در کشور تولید می‌شود دیگر هیچ نوع وارداتی از آن صورت نگیرد تا بتوان از تولید حمایت بیشتری کرد.»
900 واحد صنعتی احیا شد
بر اساس آمارها در مجموع حدود ۸۴ هزار واحد صنعتی در کشور وجود دارد که ۹۳ درصد از آنها را صنایع کوچک تشکیل می‌دهد. از این‌رو 45 هزار واحد تولیدی در ناحیه‌ها و شهرک‌های صنعتی کشور وجود دارد که ۸۰ درصد آنها یعنی 36 هزار واحد قبل از شیوع کرونا فعال بودند. از سویی بیش از ٩٠٠ شهرک و ناحیه صنعتی در کشور مصوب است که حدود ۸٠٠ مورد از آنها فعال است؛ از این تعداد حدود ۴٠٠ مورد ناحیه صنعتی و مابقی شهرک صنعتی است. این وضعیت در شرایطی است که سال گذشته با وجود تحریم‌ها حدود 900 واحد صنعتی که سال‌های قبل در شهرک‌های صنعتی تعطیل شده بودند، احیا شدند.
با کمترین ظرفیت در حال تولید هستند
آنچه که برخی از فعالان شهرک‌های صنعتی عنوان می‌کنند این است که تعداد زیادی از واحدها که فعالیت خود را در شهرک‌های صنعتی آغاز کردند، با ظرفیت کمتر از 30 درصد کار می‌کنند. آنها نگران بازار خود هستند و ترجیح می‌دهند به خاطر شیوع ویروس کرونا مواد اولیه کمتری خریداری کنند و از نیروی انسانی خود بکاهند تا در ماه‌های آینده وضعیت‌شان مشخص شود.
فعالان این حوزه اعتقاد دارند که واحدهای صنعتی فعال در شهرک‌های صنعتی به خاطر آنکه نقدینگی کمتری دارند از شیوع ویروس کرونا بیشترین آسیب را دیدند و اکنون به حمایت‌های مالی بیشتری نیاز دارند.
آنها اظهارداشتند که صنعت کشور به‌خاطر تحریم آسیب دیده و اکنون به خاطر کووید 19 آسیب پذیر‌تر شده است، از همین رو ضروری است که روند تخصیص وام با سرعت بیشتری دنبال شود، تا اکثر واحدهای صنعتی از بحران کمبود نقدینگی فاصله بگیرند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7335/8/541921/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها