رویارویی رئیس جمهوری امریکا و صاحبان صنایع دام

پرونده گوشتی ترامپ



ندا آکیش – پس از آنکه کشتارگاه‌های دام و طیور و شرکت‌های فرآوری و بسته‌بندی گوشت و مرغ در سراسر ایالات متحده به کانون همه‌گیری ویروس کرونا تبدیل شد و هزاران نفر از کارگران این صنایع به کووید 19 مبتلا شدند، صاحبان این صنایع تحت فشار مقامات بهداشت و درمان محلی کشتارگاه‌ها و شرکت‌های خود را تعطیل کردند و حالا ایالات متحده با کمبود انواع گوشت و مرغ مواجه شده است. در چنین شرایطی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا با نادیده گرفتن خطر همه‌گیری ویروس کرونا و به‌خطر افتادن جان کارگران، روز سه‌شنبه به وقت محلی از صنایع دام و طیور به‌عنوان «صنایع حیاتی» یاد کرد و با استناد به یک ماده قانونی مربوط به شرایط جنگی دستور ادامه فعالیت این صنایع را صادر کرد؛ دستوری که با واکنش فعالان و اتحادیه‌های کارگری و بهداشت و درمان مواجه شد.
به گزارش بلومبرگ، در دو ماه اخیر در سراسر ایالات متحده دست کم 22 شرکت بزرگ فرآوری گوشت به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا و ابتلای کارگران‌شان به این ویروس تعطیل شده‌اند و از آنجا که بازار گوشت در سراسر ایالات متحده تا حد زیادی در انحصار چند شرکت بزرگ از جمله کمپانی «تایسون فودز» است، این تعطیلی‌ها باعث کاهش 25 درصدی گوشت خوک و کاهش 10 درصدی گوشت گاو در بازار شده و کارشناسان هشدار می‌دهند، تا چند هفته آینده ایالات متحده با کمبود جدی گوشت تازه مواجه خواهد شد.
از این رو، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا روز سه‌شنبه با متوسل شدن به ماده قانونی «تولید برای دفاع»، دستور بازگشایی کشتارگاه‌های دام و طیور و کمپانی‌های فرآوری گوشت در سراسر ایالات متحده را صادر کرد و با این کار به یک رویارویی بزرگ بین صنایع گوشت و اتحادیه‌ها و فعالان مدنی حامی سلامت کارگران دامن زد. ترامپ در فرمان روز سه‌شنبه خود اعلام کرد: «تعطیلی‌های این چنینی به زنجیره عرضه و تقاضای گوشت و مرغ کشور آسیب می‌زند و این زیرساخت حیاتی را در برهه‌ای که کشور در وضعیت اضطراری ملی قرار دارد به خطر می‌اندازد.» این اقدام ترامپ تنها چند روز پس از آن رخ داد که کمپانی «تایسون فودز»، بزرگترین شرکت فرآوری گوشت ایالات متحده در روزنامه‌ها رپرتاژی منتشر و در آن اعلام کرد که زنجیره غذایی کشور «شکسته» شده است.
یک گروه مدنی حامی محیط زیست به‌ نام «اینوایرومنتال ورکینگ گروپ» به فرمان ترامپ واکنش نشان داد و اعلام کرد این فرمان در واقع یک حکم اعدام بالقوه است. اتحادیه کارگران بخش غذا و تجارت هم در بیانیه‌ای اعلام کرد، اگر کارگران سالم نباشند، مواد غذایی تولید شده توسط آنها هم سالم نیست. بنا بر گزارش این اتحادیه، دست کم 20 کارگر شاغل در صنعت فرآوری گوشت امریکا بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند و تست کرونای 5 هزار کارگر بخش بسته‌بندی گوشت در این کشور هم یا مثبت بوده یا مجبور شده‌اند به خاطر ابتلای نزدیکان یا همکاران‌شان به کرونا خود را قرنطینه کنند.
به‌گزارش نیویورک تایمز، ریچارد تروماکا، رئیس یک اتحادیه حامی حقوق کارگران در واکنش به فرمان ترامپ در توئیتر نوشت: «استفاده از قدرت اجرایی برای وادار کردن افراد به برگشت به کار بدون آنکه حفاظت‌های لازم از آنها شود اشتباه و خطرناک است.»
استوارت اپلبوم، رئیس اتحادیه عمده فروشان هم در واکنش به این فرمان گفت: ما فقط آرزو داریم دولت همان اندازه که به تولیدات دام و طیور اهمیت می‌دهد به سلامت و جان کارگران هم اهمیت بدهد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7335/4/541910/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها