رئیس جمهوری در نشست با فعالان حوزه اجتماعی:

مردم به دانش و تخصص احترام گذاشتند



رئیس جمهوری عصر سه‌شنبه در جلسه نشست با روانشناسان، جامعه شناسان و فعالان حوزه اجتماعی با اشاره به اینکه «مسأله تحریم کل جامعه ما را تحت تأثیر قرار داد» اظهار کرد: تحریم چیز ساده‌ای نیست. در دو سال اخیر تحریم بسیار شدیدی را تجربه کردیم.
به‌گزارش ایسنا، حسن روحانی افزود: اینکه بخواهیم ویروس کرونا را با کشورهای دیگر در کشور خودمان مقایسه کنیم باید بگوییم که کرونا فقط یک موضوع پزشکی و درمانی نبود بلکه اقتصادی هم بود و سبک زندگی ما را تحت تأثیر قرار داد. از لحاظ فرهنگی هم تأثیر داشت. همه آنچه را که ما تاکنون از نسل دیروز به امروز آموخته‌ بودیم به عکس شد. این کار سختی است که بگوییم خطر چیست. مخصوصاً در حادثه‌ای که کاملاً غافلگیر شویم و ندانیم چه چیزی دارد اتفاق می‌افتد. رئیس جمهوری افزود: غافلگیری حادثه‌ای است که آدم نمی‌داند و برایش در تاریکی ایجاد می‌شود که نمی‌داند کیست و از کجا آمده است حالا وقتی آینده برای ما روشن نباشد و ندانیم چه چیزی در انتظار ماست آن وقت یک چاله هم چاه به‌نظر می‌آید. چون در تاریکی قرار گرفته‌ایم و نمی‌دانیم این یک چاه است نه یک چاله.
وی افزود: وقتی کشوری دست تنهاست و خودش باید در برابر کرونا بایستد و کسی نیست که کمکش کند و تحریم است آن وقت همه باید کنار هم قرار بگیریم. قدرت و توانایی مردم را بالا ببریم. اعتماد آنان را بالا ببریم. روحانی گفت: مردم ما بخوبی خوب اعتماد و حرف متخصصان را قبول کردند در کنارش علما و استادان ما به کمک آمدند. مردم ما در برابر این حادثه پیچیده تجربه حوادث مختلف چهل سال گذشته را دارند که بخوبی عمل کردند.
وی گفت: مردم مشکلات زیادی از لحاظ اقتصادی دارند و خواهند داشت. اینجا همه باید کمک کنیم اگر بگوییم دولت که آن وقت این دولت مگر چیزی جز نهادی وابسته به ملت است؟ پس از آن جدا نیست. در حد خودمان دولت کار بزرگی انجام داد و کار بزرگی توسط مردم صورت گرفت؛ چراکه از نیروهای مسلح گرفته تا همه خیرین و جامعه پزشکی و متخصصان حضور همه در کنار هم است.
رئیس جمهوری اظهار کرد: آنچه ما در دانشگاه‌ها آموختیم را باید بیاوریم و امروز استفاده کنیم. امروز علوم انسانی به‌کار ما می‌آید. خیلی مهم است که مراکز علمی قابل اعتماد با مردم صحبت کنند. در مورد مسائل پزشکی افرادی که قابل اعتمادند برای مردم در تلویزیون به‌صورت رسمی و شاید در فضای مجازی صحبت کنند باید در همه موارد این چنین باشد و غیر متخصصان صحبت نکنند.
وی تأکید کرد: مردم احساس نکنند که در این روزهای سخت رها شده‌اند. این بدترین چیز برای مردم است که تصور کنند تنها هستند و پشتوانه‌ای ندارند. توکل به خدا سر جای خودش اما از لحاظ مادی اگر که ببینند همه به کمک آمدند و مشکلات را حل می‌کنند خوب است.
روحانی اظهار کرد: مهم است که روز‌به‌روز مردم با واقعیت کرونا ویروس آشنا باشند. مهم است که انجمن‌های معتبر و سامانه‌های مجازی معتبر از سوی نهادهای مسئول اعلام شود تا مردم بدانند گوش‌شان به کجا بدهکار باشد و کجا حرفی را نشنوند و رد کنند.
وی تأکید کرد: اگر همه دست به‌دست هم دهیم از کرونا با کم‌ترین تلفات و هزینه و عبور می‌کنیم و کم‌ترین خسارات را خواهیم داشت و در عین حال در کمترین زمان آن را جبران می‌کنیم.

گروه سیاسی/ رایزنی‌های تلفنی رئیس جمهوری با سران کشورهای مختلف به رؤسای جمهوری چین، آفریقای جنوبی و کرواسی رسید. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این گفت‌و‌گو‌ها ضمن تأکید بر توسعه همکاری‌ها درباره راه‌های مقابله با کرونا و همکاری‌ها در این زمینه هم رایزنی کرده است.
چنانکه رؤسای جمهور ایران و چین شامگاه دوشنبه در گفت‌و‌گوی تلفنی با ابراز همدردی و همبستگی ملت‌ها و دولت‌های دو کشور در غم از دست دادن تعدادی از شهروندان به علت بیماری کرونا و آرزوی موفقیت برای مهار این بیماری، بر همکاری‌های بهداشتی تهران – پکن برای مقابله با کرونا و انتقال تجارب و دستاوردهای تحقیقاتی متخصصان دو کشور تأکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، دو طرف در این مکالمه تلفنی روابط ایران و چین را راهبردی و ویژه خوانده و با امیدوار‌کننده خواندن مناسبات تجاری همه جانبه دو کشور، خواهان توسعه بیش از پیش روابط با عملیاتی شدن توافق‌های دوجانبه و اجرایی شدن پروژه‌های مشترک زیرساختی شدند. رؤسای جمهور ایران و چین در ادامه، همکاری بیشتر دو طرف در چارچوب طرح چندجانبه جاده ابریشم را خواستار شده و بر انجام پروژه‌های مشترک در قالب این طرح در غرب آسیا تأکید کردند. روحانی در این مکالمه تلفنی با تقدیر از مواضع دولت چین در برابر تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی امریکا، گفت: امروز جهان در شرایطی قرار گرفته که همه نیازمند کمک به یکدیگر هستند نه آنکه برخی در رفتاری غیرانسانی به تحریم‌های غیرقانونی و ضد بشری خود ادامه دهند. امیدوارم با تلاش و مقابله کشورهایی چون چین با این تحریم‌ها، شاهد جهانی بدون تحریم باشیم. رئیس جمهوری چین نیز در این گفت‌و‌گوی تلفنی با تقبیح رفتار امریکا در تداوم تحریم‌ها و پافشاری بر فشار حداکثری علیه ایران، گفت: متأسفانه برخی کشورها به‌دنبال بهره‌برداری سیاسی از این شرایط هستند و چین آماده اجرای مقررات بین‌المللی است. «شی جین پینگ» با قدردانی از کمک‌ها و همراهی‌های ایران در آغاز شیوع ویروس کرونا در چین و اعلام آمادگی برای تداوم کمک به ایران برای مهار ویروس کرونا، گفت: کاهش آمار مبتلایان و درگذشتگان و در عین حال افزایش بهبود یافتگان در ایران نشان دهنده آن است که برنامه‌های درمانی اتخاذ شده مثبت و اجرای آن دقیق بوده است.
 ضرورت همکاری‌های بهداشتی بین ایران و آفریقای جنوبی
رؤسای جمهور ایران و آفریقای جنوبی هم دیروز در گفت‌و‌گوی تلفنی ضمن تأکید بر توسعه و تعمیق روابط دو کشور بویژه روابط تجاری و اقتصادی، انتقال تجربیات و اطلاعات در زمینه مبارزه با ویروس کرونا و همکاری‌های بهداشتی و علمی دو کشور در این زمینه را ضروری خواندند. روحانی در این گفت‌و‌گوی تلفنی با اشاره به اقدامات غیر قانونی و غیرانسانی امریکا علیه ملت ایران، گفت: در شرایطی که اپیدمی بیماری کرونا در جهان را شاهد هستیم و نگاه‌ها باید به سمت روابط با کشورها تغییر یابد، متأسفانه امریکا تحریم‌های غیرقانونی علیه ملت ایران را تشدید کرده و علاوه بر زیر پا گذاشتن مقررات بین‌المللی، مقررات بهداشت جهانی را هم نقض کرده و حتی از مبادله کالا در زمینه بهداشتی و درمانی به ایران نیز جلوگیری می‌کند.
وی با اشاره به عضویت آفریقای جنوبی به‌عنوان عضو غیردائم شورای امنیت، تأکید کرد: انتظار داریم که در سازمان ملل و مجامع بین‌المللی بر مخالفت با یکجانبه‌گرایی امریکا و تحریم‌های غیر قانونی این کشور علیه ایران بیش از پیش تأکید کنید. رئیس جمهوری آفریقای جنوبی نیز در این تماس تلفنی تأکید کرد: ما کاملاً از اقدامات ناعالانه و غیرقانونی امریکا علیه ایران آگاه هستیم و به حمایت از ایران ادامه خواهیم داد.«سیریل رامافوسا» تأکید کرد: اکنون زمانی است که باید با یکدیگر علیه دشمن مشترک (ویروس کرونا) اقدام کنیم و الان زمان مناسبی نیست که با اعمال تحریم‌ها و افزایش فشار برای ملت‌ها مشکل ایجاد کنیم.
تأکید بر توسعه روابط تهران – زاگرب
رؤسای جمهور ایران و کرواسی روز دوشنبه در یک گفت‌و‌گوی تلفنی بر توسعه و تعمیق مناسبات و همکاری‌ها تأکید و بر ضرورت همکاری همه کشورها برای مقابله با ویروس کرونا که تقریباً همه کشورهای دنیا را درگیر کرده است، تأکید کردند. روحانی، با اشاره به رفتار غیرقانونی، غیرمنطقی و غیرانسانی امریکا در خروج از برجام و وضع تحریم‌ها و فشار حداکثری علیه ملت ایران، گفت: تداوم این رفتار اقدامی ضد بشری است و ایران انتظار دارد کشورهای اروپایی با اینگونه رفتارها مقابله کرده و مواضع جدی اتخاذ کنند. «زوران میلانوویچ» رئیس جمهوری کرواسی هم اقدام امریکا در افزایش تحریم و فشار علیه ایران در این شرایط سخت را غیرانسانی و نادرست خواند.







آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7334/1/541871/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها