ربیعی، سخنگوی دولت تشریح کرد

سرپاماندن اقتصاد اولویت دولت

- حفظ وضعیت اقتصادی در دوران کرونا و تاب‌آوری اقتصادی در زمینه حفظ شغل و جلوگیری از اخراج کارگران، در کانون فعالیت‌های دولت قرار دارد - رنگ ها به معنای عادی شدن کشور نیست

گروه سیاسی/ در پی تصمیم ستاد ملی مقابله به کرونا برای تقسیم کشور به مناطق زرد، سفید و قرمز برای تصمیم‌گیری‌های بعدی معطوف به کرونا، سخنگوی دولت در نشست خبری دیروز خود توضیحاتی درباره این تقسیم‌بندی ارائه کرد. علی ربیعی البته تأکید کرد که این رنگ‌بندی یا تقسیم مناطق کشور به معنای عادی شدن شرایط و رفع شدن کرونا نیست و هدف از این رنگ‌بندی را برنامه‌ریزی برای آغاز فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی یا به تعبیر دیگر، هوشمند کردن فاصله‌های اجتماعی دانست.
به گزارش «ایران»، ربیعی با بیان اینکه برای این تقسیم‌بندی، وضعیت شهرها هر سه روز از نظر میزان مبتلایان به کرونا، میزان بستری‌ها و میزان فوتی‌ها بررسی می‌شود، افزود: بنابر رصد سه روز شهرها، وضعیت رنگ‌بندی نیز قابل تغییر است و ممکن است دائماً تغییر کند.
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه در وضعیت زرد، بازگشایی فعالیت‌ها را نخواهیم داشت، مگر اینکه پروتکل‌های خاصی اجرا شود یا به وضعیت سفید برسد، ادامه داد: وضعیت سفید مربوط به شهرهایی است که میزان بستری‌ها در دو هفته کمتر از 14 مورد باشد که البته این شهرها، شهرهای کوچکی هستند و بیشتر از چند مسجد یا چند فروشگاه در آنها وجود ندارد.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری اضافه کرد: بر اساس گزارش‌ها در برخی شهرها ۱۴ بیمار بستری (کرونایی) بیشتر ندارند؛ و در برخی شهرها نیز آمار تعداد جان‌باخته آنها صفر است. شهرهایی که روزی یک نفر بیشتر بستری ندارند جزو مناطق سفید قرار می‌گیرند. ربیعی همچنین گفت که تقسیم‌بندی شهرهای کشور به سفید، زرد و قرمز از 15 اردیبهشت ماه مطابق با گزارش‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام می‌شود. ربیعی همچنین با تشریح اقدامات حمایتی دولت از بنگاه های تولیدی و صنف های مختلف تاکید کرد که در بخش اقتصاد سرپا نگه داشتن اقتصاد آسیب خورده از کرونا و تمرکز بر رسته‌های ‌آسیب دیده و کاهش تاثیرهای ثانویه بر سایر رسته‌ها و نیز حفظ تلاش و فعالیت در رسته‌هایی که کمتر از رسته‌های اول ‌آسیب دیدند از دستور کارها و اولویت دولت بوده است.
فشاری از سوی حوزه به دولت نبوده
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال «ایران» مبنی بر اینکه برخی از وجود فشار به دولت برای بازگشایی مساجد و اماکن متبرکه خبر داده بودند و دولت نیز تصمیم‌گیری در این زمینه را به 15 اردیبهشت ماه موکول کرده بود، گفت: ابتدا لازم است خاطرنشان کنم که در این مدت به طور ارزشمندی دین و علم در کنار هم و علمای دین و متخصصان پزشکی  نیز در کنار هم قرار گرفتند. او با اینکه در کشور ما نشانه‌های سازگاری دین و تخصص و علم از گذشته وجود داشته است، به تلاش‌های شهید آیت‌الله مطهری و مرحوم یدالله سحابی در این رابطه اشاره کرد و افزود: این درحالی است که حتی در برخی کشورهای توسعه یافته هم  زمزمه‌هایی از تقابل‌های این گونه شنیده و دیده شد.
ربیعی در ادامه، ضمن تأیید اینکه برخی مطالب نادرست هم از سوی برخی جریان‌ها در این رابطه گفته شد، تصریح کرد: برخی ادعای طب اسلامی را داشتند که نه ربطی به اسلام داشت و نه حوزه و دیدیم که اینها از حوزه سیلی خوردند، اما در کنار اینها، مطالبه منطقی هم وجود داشت که اتفاقاً خود دولت و شخص رئیس‌جمهوری بیش از همه دغدغه بازگشایی این اماکن را داشتند. سخنگوی دولت با اشاره به ارتباط تنگاتنگ آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه قم و دکتر نمکی، وزیر بهداشت در این مدت شیوع کرونا، اظهار کرد: از سوی حوزه یا نهادهای رسمی فشاری به دولت نبود، بلکه از سوی کسانی بود که مسئولیتی نداشتند. ربیعی با طرح این سؤال که چرا باوجود بازگشایی برخی فعالیت‌ها، هنوز زیارتگاه‌ها و اماکن متبرکه بسته هستند، گفت: نخست اینکه زیارتگاه‌ها در شهرهای دارای وضعیت سفید نیستند، دوم اینکه بازگشایی زیارتگاه‌ها می‌تواند به فعالیت‌های بیشتری از جمله گسترش حمل و‌نقل عمومی، بازگشایی هتل‌ها و رستوران‌ها منجر شود. سخنگوی دولت درعین حال گفت در شهرهایی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند، مساجد می‌تواند همراه با اجرای پروتکل‌ها بازگشایی شود.
روند کاهشی اوج کرونا در تهران
ربیعی درباره وضعیت کرونا در تهران هم گفت: آمار اوج کرونا از اول فروردین تا امروز کاهش ۲۰درصدی را نشان می‌دهد که علامت خوبی است اما  نباید این علامت باعث شود که این روند متوقف شود. باید توجه داشته باشیم که اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود، احتمال خیزش بیماری وجود دارد.
سخنگوی دولت با بیان اینکه تلاش‌های گسترده‌ای برای کنترل بیماری کرونا انجام شده و آمار به صورت تدریجی کاهشی شده است، ادامه داد: اما همچنان وضعیت را غیرعادی اعلام می‌کنیم؛ اگر چه وضعیت قرمز را نیز اعلام نکردیم؛ ولی با کمی بی‌توجهی رفتن به سمت وضعیت قرمز اتفاق خواهد افتاد.
کمک هزار میلیارد تومانی نهادهای حاکمیتی
ربیعی در ادامه با اشاره به اینکه برای کمک به نیازمندان در دوره شیوع کرونا، نهادهای زیر نظر مقام معظم رهبری به خوبی در کنار دولت قرار گرفتند، از برگزاری جلسه‌ای ذیل شورای عالی رفاه، با مدیریت معاون اول رئیس جمهوری خبرداد که طی آن، ناهماهنگی‌ها در فعالیت این بخش‌ها کاهش یافته و همپوشانی‌ها در کمک‌ به نیازمندان از بین می‌رود.
سخنگوی دولت با بیان اینکه در این روش، نظام رفاهی کشور نیز ارتقا می‌یابد، افزود: در یک مرحله برای نزدیک به هزار میلیارد تومان کمک رسانی تصمیم گیری شد که از سوی نهادهایی نظیر ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان، بسیج و سپاه پاسداران و شهرداری‌ها برای مقابله با کرونا و کمک به اقشار آسیب‌دیده تأمین شده است، همچنین برای اعطای کالاهایی به ارزش 300 هزار تومان تصمیم‌گیری شد و مشخص شد که با یکسان سازی ارائه خدمات، به 3 میلیون و 500 هزار خانوار اعطا شود.
حمایت دولت از شادابی بورس
ربیعی در بخش دیگری از اظهارات خود، با بیان اینکه شادابی بورس در هر جلسه دولت مورد بحث قرار می‌گیرد و تداوم شادابی و نشاط در بورس موضوعی است که دولت از آن غفلت نخواهد کرد، تأکید کرد: وزیر امور اقتصاد و دارایی گزارشی از صندوق‌هایی اعلام کرد که قرار است واگذار شوند. یکی از این بنگاه‌ها ایمیدرو است و چند بنگاه بزرگ، بیمه و بانک در این فهرست هستند.  صندوق‌ها و نهادهای عمومی دیگر مثل تأمین اجتماعی هم در راه هستند. او با بیان اینکه افراد می‌توانند سهام این صندوق‌ها را با ۲۰ درصد تخفیف خریداری کنند، افزود: اخبار و گزارش‌های شبکه‌های خارجی را در این زمینه دنبال می‌کردم، خیلی به دنبال ایجاد واهمه برای حضور مردم در بورس و صندوق‌ها بودند. به اعتقاد من، این یک امر ملی است و مردم هم می‌توانند سرمایه‌گذاری سودآور خودشان را داشته باشند. ربیعی با بیان اینکه بهترین راه برای هدایت نقدینگی بورس است، اظهار داشت: این هم نوعی سودآوری برای افرادی است که در بورس مشارکت می‌کنند و هم یک نگاه ملی است که کمک می‌کند از محل عرضه سهام منابعی که از نقدیندگی مردم جمع‌آوری می‌شود این منابع مجدد در چرخه سرمایه‌گذاری‌های جدید قرار بگیرد و بتواند در سال جهش تولید به جهش تولید کمک کند و هم اشتغال به جود بیاورد یعنی رفتن پول به سمت مسکن، به سمت سکه و ارز بجز آثار منفی و نابودی که برای اقتصاد کشور می‌گذارد چیز دیگری به ارمغان نمی‌آورد.
توضیح مجدد درباره گزارش دیوان محاسبات
ربیعی در پاسخ به سؤالی درباره گزارش تفریغ بودجه با بیان اینکه گزارش به کمیسیون برنامه و بودجه رفته و کمیسیون در حال بررسی است و گزارشی که در کمیسیون بررسی می‌شود همراه با پاسخ‌های دولت خواهد بود، اظهار کرد: قرار است نهایتاً گزارشی که با نظر نمایندگان دولت تأمین می‌شود، در صحن قرائت شود.
او درعین حال، راه انداختن یک جو خبری از سوی برخی رسانه‌های داخلی و خارجی مبنی بر گم شدن عدد بزرگی پول را نادرست خواند و افزود: رئیس محترم دیوان گفت من اصلاً نگفتم عددی گم شده و واقعاً هم نگفته بود عددی گم شده و تصحیح کرد و در گزارشش هم نبود که عددی گم شده است، اما نوع ارائه به شکلی بود که این برداشت اتفاق افتاد.
سخنگوی دولت اظهار کرد: دو سه رسانه‌ داخلی به این موضوع دامن زدند، اما باوجود همه اینها، رابطه بین قوای ما، رابطه بسیار خوب و توأم با حسن احترام است؛ ما پاسخ را ارائه کردیم؛ آقای همتی هم به جزئیات اشاره کرد؛ مقداری که نامشخص است به تعزیرات و دادگاه ارجاع شده و خودمان از قبل ارجاع دادیم. تشکر هم می‌کنیم اگر محاکم جدید ایجاد شود ولی، دولت پیشاپیش خودش هم این کار را انجام داده است.





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7333/1/541780/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها