سند واقعی تناقض امریکایی



اکبر نصراللهی
 رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد
این اولین بار نیست که امریکا تصمیم به ایجاد محدودیت برای رسانه‌های ایرانی می‌گیرد. شهریور سال ۹۷ بود که امریکا اقدام به مسدود کردن حساب‌های کاربری برخی از شهروندان ایرانی و روسی کرد و مدعی شد آنها به‌صورت هماهنگ تلاش می‌کنند اثر منفی بر انتخابات امریکا بگذارند. تشکیل کارزار تبلیغاتی علیه عربستان و اسرائیل نیز یکی دیگر از بهانه‌هایی بود که امریکا در جهت این اقدام به آن اشاره کرد. البته، ماجرا به همین‌جا ختم نشد و آنها در بهمن ماه سال گذشته اقدام به مسدود کردن سایت «خبرگزاری فارس» کردند و آن را توسط خزانه‌داری امریکا به‌حالت تعلیق درآوردند. حتی پیش‌از این نیز سایت «آپارات» را مورد هدف قرار داده و آن را هم مسدود کرده بودند.
در همین راستا لازم است چند نکته را درباره اقداماتی که در بالا به آن اشاره شد یادآوری کنم:
۱. مسدودیت سایت رسانه‌های ایرانی توسط امریکا، نقض ماده۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر است. در این ماده به حق آزادی، تولید و انتشار اخبار و ضرورت به رسمیت شناختن آن تأکید شده است.  این اقدامات در حالی توسط امریکایی‌ها در حال انجام است که آنها همیشه در مقاطع مختلف ادعا می‌کنند طرفدار جریان آزاد اطلاعات و بی‌طرفی هستند و مدام سنگ حقوق بشر را به سینه می‌زنند.
۲. در اینجا باید بدانیم که تحریم سایت‌های رسانه‌های ایرانی از جمله «روزنامه ایران»، «خبرگزاری فارس» و «سایت آپارات» اقدام غیرقابل پیش‌بینی‌‌ای از سوی دولت امریکا نبود و آنها آخرین قربانی‌های این اقدامات نیستند.  در آینده نزدیک به‌طور قطع شاهد مسدود شدن سایت‌ها و خبرگزاری‌های مستقل و غیرمستقل دیگری نیز خواهیم بود. رفتارهایی که کاملاً از سوی دولت ترامپ قابل انتظار و پیش‌بینی است. دراینجا می‌توان نتیجه گرفت که آنها تنها در ظاهر از ادبیات و واژه‌های زیبا استفاده می‌کنند اما در رفتار طور دیگری عمل می‌کنند و به نوعی دچار تعارض و دروغگویی هستند.
در مورد اینکه این فشارها چه تأثیری بر رسانه‌های ما می‌گذارد هم باید بگویم که قطعاً تأثیرگذار است و یک نوع پارازیت برای آنها محسوب می‌شود و روند اطلاع‌رسانی را دچار مشکل می‌کند اما آنچه مسلم است، هیچ دستگاه و کشوری نمی‌تواند جلوی تولید اخبار را در داخل و خارج از کشور بگیرد. این مسدودسازی‌ها اگرچه نگران‌کننده و ناخوشایند است ولی به نوعی فرصتی محسوب می‌شود برای آشکار کردن ماهیت و چهره واقعی امریکایی‌ها و آگاه کردن جهانیان از تناقضات رفتاری آنها. در این برهه زمانی کسانی که رشته و تخصص‌شان مرتبط با رسانه نیست و افرادی که طرفدار دولت امریکا هستند حتماً متوجه دروغگویی آشکار آنها خواهند شد.  بنابراین، معتقدم این موضوع برای ما فرصت است، چرا که اگر ما ۴ یا ۱۰ سال قبل می‌خواستیم به دروغگویی آنها اشاره کنیم شاید حتی افراد تحصیلکرده هم این حرف را نمی‌پذیرفتند.
 این حرکت، اگرچه اخلال کوتاه مدتی را در روند سایت‌ رسانه‌های ایرانی ایجاد می‌کند اما فرصت خوبی هم برای نشان دادن دورویی و تناقض رفتاری امریکایی‌هاست.
نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم، این است که رسانه‌های ایرانی امروزه حرف جدیدی برای گفتن به مردم دارند و روایت متفاوتی را نسبت به رسانه‌های غربی مطرح می‌کنند. بنابراین، حرف حق همیشه شنوا دارد و به گوش جهانیان می‌رسد. این موضوع باید مقدمه‌‌ای برای رسانه‌های اسلامی باشد تا برای تولید اخبار و جریان آزاد اطلاعات فکری اساسی کنند و روایت خودشان را از حوادث با ظرفیت ایرانی و اسلامی به گوش جهانیان برسانند.
در حال حاضر بسیاری از کشور‌ها برای تولید و انتشار اخبار وابسته به کشورهای غربی بویژه امریکا هستند و بسیاری از زیرساخت‌ها و ابزارهای فناورانه اطلاعات، مربوط به این کشورها می‌شود. بنابراین، این موضوعات باید تلنگری باشد برای اینکه کشورهای اسلامی هم به تولید ابزارهای فناورانه انتشار اخبار ورود کنند.
متأسفانه رسانه‌های غربی طی سال‌های طولانی تلاش کردند تا تصویر نادرستی از ایران و اسلام به جهانیان بدهند و این رسانه‌های اسلامی هستند که باید جریان مورد نظر را تعدیل کنند. آنها باید در شبکه‌های اجتماعی تلاش کنند تا تصویر درستی از خود ارائه دهند.
این تلاش‌ها اگرچه با تأخیر شروع شده اما هم‌اکنون درحال انجام است. یکی‌دیگر از رفتارهایی که نشان دهنده دیکتاتوری محض دولت امریکا بود مسدود‌سازی حساب کاربرانی است که تصاویر شهید سردار سلیمانی را در اینستاگرام منتشر می‌کنند که باز هم این اقدام به جهانیان ثابت کرد که آنها تنها در ظاهر از لغات و واژه‌های زیبا استفاده می‌کنند و اگر چیزی مخالف میل و اهدافشان باشد آن را سریع حذف خواهند کرد.
درپایان باید تأکید کنم مسدود کردن سایت‌های رسانه‌های ایرانی، تنها محدود به سایت‌هایی که گفته شد، نمی‌شود و این روند ادامه خواهد داشت. برای همین هم توصیه می‌کنم که در این زمان کنشگران ایرانی به‌جای محروم کردن خود از فضای وب یا فیلتر برخی از شبکه‌های اجتماعی، این موانع را از میان بردارند تا تمام مردم بتوانند در این فضاها حضور فعال داشته باشند و درباره تناقضات رفتاری دولت امریکا بنویسند و تلاش کنند تصویر درستی از ایران و اسلام ارائه کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7332/1/541645/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها