این غول را کمی کنار بکشید!



امیر عباس نخعی
روزنامه نگار
حتی مخالفانش هم سکوت کرده‌اند. دیگر کمتر کسی است که به اهمیت آن پی نبرده باشد. فضای مجازی و استفاده از شبکه‌های مجازی امروزه آنچنان سایه خود را بر زندگی همه ما گسترانده که کمتر کسی به فکر حذف آن است، حتی مخالفانش در تجربه قرنطینه به آن وابستگی پیدا کردند و نشان داد که این فضا آنچنان در روزهای اوج کرونا باعث نزدیکی مردم می‌شود که رها کردنی نیست. البته رها کردنی هم نبود اما نیازش اینچنین احساس نمی‌شد که پدر و مادرها هم شب عید از این طریق با فرزندان‌شان دیدار و گفت‌و‌گو کنند، کودکان آموزش ببینند، دانشگاه‌ها کلاس‌های دانشجویان را برگزار کنند، مردم خرید کنند، با آن به سفر و موزه بروند، کارهای بانکی را بیش از پیش از این طریق انجام دهند و... در واقع اگر به فضای مجازی معنای بسیط تری بدهیم و به دولت الکترونیک و خدمات درمانی و دیگر فعالیت‌های اجتماعی هم برسیم دیگر بخشی از حقیقت زندگی امروز است.
مردم امروز به این فضا و به شبکه‌های اجتماعی و به گرفتن خدمات الکترونیکی وابسته شده‌اند و انتظار بجایی برای سرعت و کیفیت بهتر دارند.در روزهای اول تمام نگاه‌ها به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بود، جایی که وزیر جوان آن همیشه از بسط این فضا دفاع کرده و گویی چنین روزهایی را پیش‌بینی کرده بود. اما میزان استفاده پاسخگویی را دشوار کرده بود اینجا بود که همه نگاه‌ها به سوی صدا وسیما چرخید جایی که فرکانس‌های لازم برای بهبود کیفیت و سرعت اینترنت آنجاست و غول بزرگ روی آن چنان خفته که یارای تکان خوردن ندارند. تقاضا‌ها برای آزاد‌سازی فرکانس‌های لازم هنوز به جایی نرسیده و صداوسیما هر روز توپ را به سویی شوت می‌کند اما بسط و گسترش اینترنت موضوع و مشکل دو نهاد یا دوبخش درون حاکمیتی نیست، بلکه موضوعی ملی است.
ممکن است در جایی رانت یا انحصاری تنها به بخش کوچکی از جامعه لطمه بزند یا نگاهی بخشی نگرانه دودش به چشم بخش کوچکی از مردم برود اما آزاد‌سازی فرکانس‌های 700 و 800 که در اختیار صدا و سیماست منافع ملی را در پی دارد و در شرایطی که روز به روز وابستگی مردم و سیستم درمانی، بانکی، آموزشی، خدماتی و.... به سرعت اینترنت و استفاده بیشتر از آن و شبکه‌های مجازی و اپ‌ها بیشتر می‌شود و کسب و کارهای جدید بیشتری می‌توانند بر بستر آن رشد کنند، بایگانی بیهوده آن فقط به مردم ضربه می‌زند و زندگی را برای آنها دشوار‌تر می‌کند.
صدا‌وسیما اگر نگران از دست دادن فرکانس‌هایی ملی است که شاید قدرتی برایش حاصل می‌کند می‌تواند در توافقنامه با وزارت ارتباطات در این مرحله بخشی از فرکانس‌ها را آزاد کند یا این فرکانس‌ها را برای مدتی طولانی به‌صورت مشروط واگذار کند و در صورتی که نیاز خود صداوسیما به آنها مجدداً احیا شد بتواند از آنها در راستای منافع مردم بهره ببرد. اما در شرایطی که مردم به این فرکانس‌ها نیاز دارند و دست وزارت ارتباطات برای افزایش رضایتمندی مردم بسته است جسورانه و شجاعانه است که صدا‌وسیما آنها را در اختیار مردم بگذارد و سایر نهادهای درون حاکمیتی نباید با سکوت نسبت به این موضوع چشم ببندند. این فرکانس‌ها باید برای بهبود کیفیت و سرعت در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گیرد و نهاد‌های ناظر از این وزارتخانه طلب مسئولیت برای رضایتمندی بیشتر مردم داشته باشند. این غول عریض و طویل باید خود را به کناری بکشد تا دست کم بخشی از این فرکانس‌ها آزاد شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7331/1/541545/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها