از شایعه مرگ «کیم جونگ اون» تا فرضیه حمله هسته‌ای




زهره صفاری
خبرنگار
«زندگی در پیونگ یانگ با آرامش در جریان است». این تمام آن چیزی است که پس از داغ شدن شایعات بیماری و مرگ «کیم جونگ اون»، از این سوی دیوارهای نامریی دژ نفوذناپذیر کره شمالی سر تیتر رسانه‌های همسایه جنوبی شده است.
براساس گزارش خبرگزاری «ان‌کی‌نیوز» کره‌جنوبی؛ سرنوشت رهبر 36 ساله کره‌شمالی از حدود دو هفته قبل دستاویز رسانه‌های داخلی و خارجی شده است. آخرین تصویری که از «کیم جونگ اون» توسط رسانه رسمی کره‌شمالی منتشر شد مربوط به جلسه‌ای سیاسی با حزب کارگران کشورش بود اما از آنجا که این عکس تاریخی نداشت، جرقه وقوع اتفاقی مشکوک را در پیونگ یانگ روشن کرد. چند روز بعد در مراسم سالروز تولد پدربزرگ «اون» و بنیانگذار کره شمالی که مهم‌ترین مراسم سیاسی این کشور به‌شمار می‌رود همان عکس پرابهام نیز منتشر نشد تا فرضیه بیماری سخت دیکتاتور جوان کره‌شمالی قوت بیشتری بگیرد.
اما با وجود تلاش رسانه‌ها، همه راه‌های نفوذ به محل زندگی «کیم جونگ اون» به بن‌بست رسید چراکه سوابق گذشته نشان می‌دهد محدودیت رسانه‌ای و مجازات سخت افشای اطلاعات در کره‌شمالی حتی مردم این کشور را نیز از سرنوشت رهبرانشان بی‌اطلاع نگه می‌دارد.
در پی این ابهامات، گزارش شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای هنگ کنگ از مرگ «کیم جونگ اون»، در چند روز اخیر خوراک جدیدی به کاربران توئیتری داده است. در این فضای پرابهام بسیاری با این خبر شوخی کردند و شماری نیز مدعی بودند تا منبعی رسمی آن را تأیید نکند نمی‌توان اظهارنظری درباره آن داشت.
در این شرایط سایت «دیلی میل» و «رویترز» به نقل از منابع آگاه چینی از سفر هیأت بلندپایه سیاسی حزب کمونیست و پزشکی این کشور به کره‌شمالی خبر داده‌اند. اما اینکه هدف این سفر مشخص نشده است گمانه‌های بیشتری را درباره اتفاقات جدید در کشور هسته‌ای کره‌شمالی رقم زده است. در این میان کره‌جنوبی که نگران لطمه به مذاکرات صلح با همسایه شمالی است، با رفتاری محتاطانه با این شایعات برخورد می‌کند. به‌طوری که دولت کره جنوبی ضمن تأیید سفر هیأت چینی، در واکنشی محتاطانه اوایل هفته از بهبودی نسبی «کیم» خبر داد و هر گونه وضعیت غیرمعمول در کره‌شمالی را تکذیب کرد.
«دونالد ترامپ» نیز که با وجود دیدارهای به ظاهر دوستانه با رهبر جوان کره شمالی هرگز نتوانست او را به خلع سلاح هسته‌ای وادار کند، در نشست روز پنجشنبه با خبرنگاران در حالی که خود را دوست نزدیک «کیم» معرفی کرد، گفت: «فکر می‌کنم همه خبرها در این باره کذب باشد.» همزمان وزیر خارجه او نیز مدعی شد امریکا وقایع کره شمالی را تحت کنترل دارد. اما همین اظهارات بر ابهام کشورها از شرایط داخلی کره شمالی  صحه می‌گذارد. به نوشته «سی‌ان‌ان»، تنها چند نفر خارج از خانواده رهبر کره شمالی از وضعیت سلامت او اطلاع دارند که فاش شدن این اطلاعات مساوی با مرگ آنها است.
هشدار به امریکا
کره‌شمالی کشوری محدود و غیرقابل نفوذ است. به نوشته «فارین پالسی»، همین مبهم بودن شرایط، رقبا را بیشتر تهدید می‌کند. به باور ناظران انتشار شایعات درباره مرگ احتمالی «کیم جونگ اون» را می‌توان هشداری برای آنها دانست چراکه ممکن است فرضیه اقامت «کیم» با افسران عالیرتبه‌اش در نقطه‌ای دور از پایتخت-با توجه به‌گزارش تأیید نشده سی‌ان‌ان-، پیش درآمد حمله هسته‌ای کره‌شمالی باشد که با توجه به فراز و نشیب‌های روابط پیونگ یانگ و واشنگتن، دولت ترامپ آسیب زیادی از این بابت خواهد دید.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7331/1/541540/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها