وضعیت کرونا در ایران به روایت ربیعی، سخنگوی دولت:

هیچ استانی در وضعیت قرمز نیست اما وضعیت عادی هم نیست




سخنگوی دولت با بیان اینکه در حال حاضر کرونا در فاز مدیریت شده قرار گرفته تأکید کرد که این به معنای کنترل و مهار بیماری نیست.
به‌گزارش ایرنا، علی ربیعی روز گذشته در نشست خبری مجازی خود با بیان اینکه هیچ استانی اکنون در وضعیت قرمز کرونا نیست اما وضعیت عادی را هم نمی‌توانیم اعلام کنیم، تصریح کرد: نباید مردم پیام غلط دریافت کنند، اگر تغییری هم رخ داده است نشان از کنترل بیماری است ما نباید رفتار بهداشتی را کاهش دهیم چرا که با کاهش این رفتارها ممکن است دچار مشکل بشویم. از این‌رو مردم با هشدار در رعایت بهداشت فردی و رعایت پروتکل‌های فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند استفاده از ماسک حتی ماسک‌های خانگی در اماکن شلوغ که عدم رعایت فاصله‌گذاری وجود دارد دولت را کمک کنند تا کنترل نسبی بیماری را تداوم ببخشیم.
حمایت دولت از 3 میلیون شاغل غیررسمی
سخنگوی دولت درباره علت بازگشایی تدریجی مشاغل کم خطر نیز با بیان اینکه در صورت تداوم تعطیلی امکان ریزش شغلی زیادی وجود داشت و به‌طور قطع امکان بازسازی و برگشت به بازار کار از دست می‌رفت، اظهارکرد: ضمن اینکه بیکاری این عده آسیب‌های اجتماعی را نیز به‌دنبال داشت، از این‌رو ۳ میلیون نفر از افرادی که در مرحله اول شناسایی کردیم و مورد حمایت معیشتی قرار دادیم، دقیقاً افرادی بودند که در هیچ یک از بانک‌های بیمه‌ای ما سابقه نداشتند و جزو شاغلین ما بودند. بنابراین با مساعدت دولت و سازمان‌ها و نهادهای عمومی مثل بنیاد مستضعفان یا ستاد اجرایی، پیک های موتوری‌ و دستفروشان با همکاری شهرداری شناسایی شدند و مورد حمایت قرار گرفتند.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری، با اشاره به اقبال مردم به بورس به‌جای بازارهای سکه و مسکن، سیاست دولت را کنترل ریسک بازار و تداوم سودآوری واقعی آن و هم تداوم نشاط بازار عنوان و به مردم توصیه کرد: صندوق‌های ETF که صندوق‌های قابل معامله در بورس هستند و دولت تا ۲۰ درصد تخفیف خواهد داد؛ آنها صندوق‌های بسیار ایمنی برای سرمایه‌گذاری هستند.
ربیعی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم شرکت‌های دولتی و شرکت‌های متعلق به نهادهای عمومی غیردولتی را به بورس عرضه کنیم، گفت: برای این کار برنامه‌ریزی دقیقی انجام شده است تا شرکت‌هایی که کلیه یا بخشی از سهام‌شان متعلق به دولت یا نهاد عمومی غیردولتی است، بتدریج وارد بورس شوند. عرضه ایمیدرو تا حدود زیادی نهایی شده و تا یک ماه دیگر به بورس عرضه می‌شود.
استراتژی ایران کاهش تنش در خلیج فارس است
وی همچنین اظهارات ضدایرانی اخیر مقام‌های امریکایی رافرافکنی برای انحراف افکارعمومی این کشور از اقدامات ناموفق خود در مبارزه با کووید ١٩ و نیز فرار از مسئولیت‌های بین‌المللی خود دانست و تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران پیشرفت‌های تکنولوژیک نظامی و غیرنظامی که منطبق با حقوق بین‌الملل و قوانین جاری بین کشورها است را حق لاینفک و مصالحه‌ناپذیر خود می‌داند و این نوع تهدیدها از طرف کشوری که به تهدید شماره یک امنیت جهانی تبدیل شده، کوچکترین تأثیری در اراده ما برای ادامه مسیر قانونی‌مان نخواهد داشت. ربیعی تأکید کرد: استراتژی ما کاهش تنش در خلیج فارس است، اما درعین حال هشدار می‌دهیم که اگر امریکا به‌دنبال بهانه‌جویی و ماجراآفرینی است، مسئولیت هر حادثه‌ای و هرگونه حرکتی با خودش است.
شفافیت ایران در ارائه آمار کرونا
ربیعی در پاسخ به دیگر اظهارات مقام‌های امریکایی درباره صحت آمار کرونا در ایران، با تأکید بر اینکه امریکا باید به‌سمت حل مسائل داخلی خود بازگردد، گفت: اظهارات غلط و سخیف در مورد کنترل بیماری و اظهاراتی که در همان مرحله اول توسط انجمن‌های علمی و پزشکی رد می‌شود تنها برای این است که چالشی ذهنی در مردم امریکا ایجاد کند لذا ترامپ به جای اینکه مشکلات کشور خود را حل کند به اتهام زنی علیه دیگر کشورها می‌پردازد. او با بیان اینکه از ٣٠بهمن که با آزمایش اعلام شد بیماری کرونا قطعی است، آن را اعلام کردیم و هزینه زیادی هم برای این اعلام شیوع بیماری داده شد، جان حتی یک ایرانی را هم مهم دانست و افزود: بارها اعلام کرده‌ایم که یک شاخص استاندارد برای آمار گذاشتیم مبنی براینکه وزارت بهداشت و آزمایشگاه‌های ما قطعاً پاسخ دهند که بیماری ناشی از کرونا بوده است. بنابراین گاهی روزها که این تعداد بالا می‌رود برای نتایج آزمایش‌هایی است که اعلام می‌شود.
ما هیچ کوتاهی درخصوص اعلام آمار مبتلایان به کرونا در کشور نداریم و جامعه جهانی را هم به روز در جریان آخرین اطلاعات علمی‌مان قرار داده‌ایم.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7331/1/541537/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها