پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب به مناسبت درگذشت آیت‌الله امینی


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی، درگذشت عالم مجاهد و انقلابی مرحوم آیت‌الله آقای حاج شیخ ابراهیم امینی را تسلیت گفتند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت عالم مجاهد و پارسا مرحوم آیت‌الله آقای حاج شیخ ابراهیم امینی رضوان‌الله‌علیه را به حوزه‌ مبارک قم و فضلا و علاقه‌مندان و مستفیدان از آثار قلمی آن مرحوم و بویژه خاندان مکرّم ایشان تسلیت عرض می‎کنم. عمر بابرکت این عالم بزرگوار یکسره در راه علم و کسب و نشر معارف اسلامی و نیز مجاهدت سیاسی و اجتماعی و حضور فعال در مناصب رسمی نظام جمهوری اسلامی همچون امامت جمعه و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت و مجامع تصمیم‌گیر حوزوی، مصروف گردیده است، همچنان که سلوک فردی ایشان نمونه‌ چشم‌نوازی از پارسایی و پرهیزگاری و بی‌اعتنایی به جاذبه‌های مادی را مجسم ساخته است. رحمت خدا بر این روحانی انقلابی و صادق و مجاهد باد. از خداوند متعال مغفرت و رضوان الهی برای ایشان مسألت می‌کنم.‌
فقدان روحانی معتدل
آیت‌الله ابراهیم امینی شامگاه جمعه ۵ اردیبهشت در سن 95 سالگی پس از تحمل یک دوره بیماری در قم چشم از جهان فروبست و دعوت حق را لبیک گفت. روحانی ساده زیستی که در سپهر سیاسی ایران از جمله چهره‌های میانه‌رو، روشن‌بین و میانجی به‌شمار می‌آمد و در دوران بر عهده داشتن مسئولیت‌هایی چون نایب رئیسی اسبق مجلس خبرگان رهبری، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، امامت جمعه پیشین شهر قم و عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بارها استقلال فکری و عملی خود را در تصمیم‌ها و موضعگیری‌های خود نشان داد. ویژگی‌هایی که نه فقط در پیام‌های تسلیت مقام‌های رسمی مورد اشاره قرار گرفت که در واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به این فقدان نیز بازتاب داشت.
به گزارش « ایران»، پیام‌های جداگانه‌ای روز گذشته از سوی مقامات عالی کشور و رؤسای سه قوه، سید حسن خمینی یادگار امام، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، آیت‌الله احمد جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری و دبیر شورای نگهبان، سید محمد خاتمی رئیس جمهوری اسبق، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه قم، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، علی اکبرولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل، محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس، سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و...در تسلیت سوگ آیت‌الله امینی منتشر شد.
پیام‌هایی که در آنها با تعابیری همچون عالم پارسا، فقیه روشن‌بین، دوراندیش و مستقل، مجاهد نستوه و عالم وارسته، اسوه اخلاق و تقوا، حق‌گو و صادق در گفتار و معتدل و مخلص در عمل از او که یار دیرین و مورد وثوق حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب بود یاد شد. ابراهیم حاج امینی نجف آبادی مشهور به ابراهیم امینی در سال ۱۳۰۴ در شهرستان نجف آباد به دنیا آمد و پس از پایان تحصیلات ابتدایی در زادگاهش برای تحصیل علوم دینی راهی اصفهان و سپس قم شد و در این هجرت از محضر درس علمای نام آشنای بسیاری همچون آیت‌الله بروجردی و علامه طباطبایی بهره جست. او در دروس اخلاق و خارج فقه و خارج اصول در زمره شاگردان امام(ره) بود و در عین حال از یاران استاد خود در مبارزات انقلابی اش به شمار می‌رفت. آیت‌الله امینی در انتخابات دوره چهارم مجلس خبرگان شرکت نداشت اما در دوره پنجم به‌عنوان یکی از چهره‌های نزدیک به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خود را در معرض رأی مردم قرار داد و انتخاب شد. او خود در توصیف رویکرد سیاسی اش اینگونه گفته بود: «در طول فعالیت هاى سیاسى، اجتماعى، چه در جامعه مدرسین یا غیر آن، همواره فردى آزاد و معتدل بوده‌ام و سعى کرده‌ام از مرز حق تجاوز نکنم، از افراط و تفریط‌ها و گروه گرایى‌ها و جناح بازى‌ها خوددارى کرده‌ام. در تعریف و تمجید یا انتقاد از شخصیت‌هاى روحانى و سیاسى نیز سعى کرده‌ام از مرز حق تجاوز نکنم.» حال پس از عمری مجاهده پیکر این عضو فقید مجلس خبرگان رهبری امروز یکشنبه در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاک سپرده می‌شود. خانواده مرحوم آیت‌الله امینی تأکید کرده‌اند که با هدف رعایت فاصله اجتماعی در این ایام دشوار کرونایی، مراسم آیت‌الله امینی به‌صورت عمومی برگزار نخواهد شد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7331/1/541529/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها