همه چیز درباره سریال‌های ماه رمضان؛ از حاشیه حضور گوهر خیراندیش در«زیرخاکی» تا بازگشت زوج خالق «وضعیت سفید»

دست پرتر سریال‌های رمضان پس از شکست نوروزی تلویزیون


نرگس عاشوری
خبرنگار
با گذر از ایام نوروز و فروکش کردن بحث‌ها درباره سریال‌های ویژه عید، حالا ماه مبارک رمضان هم ماراتنی تازه برای سریال‌های مناسبتی است و هم فرصتی برای تلویزیون تا این رسانه مهجور در ایران بیشتر دیده شود. در شرایطی که دستان خالی تلویزیون برای برنامه‌های ویژه افطار و بخصوص جالی خالی برنامه «ماه عسل» بیش از سال گذشته احساس می‌شود اما در کنداکتور 4 شبکه اصلی تلویزیون پخش سریال لحاظ شده است. اگر چه آن‌طور که از شواهد و قرائن برمی‌آید شاید امسال نتوان به گل کردن سریالی خاص امید بست اما به‌هرحال ساعات پس از افطار جزو ساعت‌های طلایی پخش تلویزیون است و سریال‌های تلویزیونی شانس بیشتری برای دیده شدن دارند. با این حال می‌توان پیش‌بینی کرد شبکه سه سیما که سال گذشته با سریال «برادر جان» پرمخاطب بود امسال هم با همکاری تازه هادی مقدم دوست و حمید نعمت‌الله توفیق بیشتری در جلب رضایت مخاطبان داشته باشد. هادی مقدم دوست که به خاطر فیلمنامه‌ «شعله ور» نامزد سیمرغ شد و دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه برای «بی‌پولی» و سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی برای «سر به مهر» را در کارنامه دارد در اولین تجربه سریال‌سازی‌اش «سرباز» را برای پخش از این شبکه آماده کرده است. از میان 4 سریال ویژه این ایام اما نام‌آشناترین سریال، سریال شبکه دو سیما «بچه مهندس» است که قرار است فصل سوم این مجموعه از این شبکه پخش شود. شناخته‌شده‌ترین کارگردان تلویزیونی اما جلیل سامان سازنده سریال‌هایی چون «ارمغان تاریکی» و «پروانه» است که قرار است سریال طنز «زیر خاکی» او از شبکه یک سیما پخش شود. شبکه تهران که چند سالی است قافیه را به دیگر شبکه‌ها باخته هم سریال «پدر پسری» به کارگردانی محمدرضا حاجی‌غلامی را برای پخش در این ایام آماده کرده است.
گوهر خیراندیش متهم می‌شود
سریال‌ نوروزی شبکه یک سیما اگر در ایام پخش درگیر حاشیه‌ها شد و «پایتخت 6» به خاطر مسائل خارج از متن، سر زبان‌ها افتاد سریال ماه رمضان‌ این شبکه پیش از پخش جنجال‌آفرین شد و حرف و حدیث‌ها پیرامون آن بالا گرفت. در حالی که نام سریال «زیر خاکی» به‌صورت رسمی به‌عنوان سریال مناسبتی شبکه یک سیما مطرح شده بود اما برخی رسانه‌ها از احتمال جلوگیری از پخش این سریال خبر دادند. دلیل این اتفاق حواشی سفر خارج از کشور گوهر خیراندیش (مراسم ازدواج دخترش در امریکا و حضور خوانندگان شناخته شده در این مراسم) اعلام شد. زمزمه‌های غیررسمی از کوتاه شدن برخی سکانس‌های حضور این بازیگر شنیده می‌شد که اظهارنظر کارگردان مهر تأییدی بر این گمانه‌زنی‌ها زد. جلیل سامان در گفت‌وگویی عنوان کرد که گوهر خیراندیش با ما بد کرد و اگر به خاطر او سریال ممیزی بیشتری شود این بازیگر مقصر است. تب حواشی سریال «زیر خاکی» در حالی در چند روز اخیر در فضای رسانه‌ای بالا گرفته است که در عین حال سیاست یک بام و دوهوای تلویزیون هم تعجب‌برانگیز است. از یک سو خبرهای احتمالی کم شدن سکانس‌های حضور گوهر خیراندیش مطرح است و از سوی دیگر همزمان سریال «میوه ممنوعه» و برنامه «خندوانه» با حضور این بازیگر بازپخش می‌شود. این تصمیمات شتابزده واکنش برخی منتقدان و فیلمسازان را به‌همراه داشته و محسن علی اکبری یکی از تهیه‌کنندگان تلویزیونی به ایلنا گفته که در شرایط امروز مردم به فضای مفرح نیاز دارند و نباید ایجاد حاشیه مانع دیده شدن فعالیت‌های شبانه‌روزی یک گروه شود. او همچنین عنوان کرده که حضور گوهر خیراندیش در مراسم عروسی دخترش با توجه به شرایط سنی او اشکال شرعی ندارد! به‌نظر می‌رسد عواقب شبیه‌سازی بخش‌های پایانی فصل ششم «پایتخت» با دو فیلم «ممل امریکایی» و «همسفر» حالا حالاها گریبانگیر سریال‌های تلویزیونی است و پس از سانسورهای سریال «نون خ» بویژه سکانس تقلید بازی بهروز وثوقی در فیلم «گوزن‌ها» مسعود کیمیایی که حسابی خبرساز شد حالا نوبت به سانسور بازی بازیگران فیلم‌ها و سریال‌های پس از انقلاب هم رسیده و حتی سریال «زیر خاکی» در مظان توقیف قرار گرفته است. اگرچه دستان تلویزیون خالی‌تر از آن است که چنین ریسکی بکند و به احتمال زیاد از ساعت 22:15 امشب شاهد پخش این مجموعه خواهیم بود. علاوه بر خیراندیش، پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، هادی حجازی‌فر، نادر فلاح، امید روحانی و... هم در این سریال ایفای نقش کرده‌اند. بعد از سریال نوروزی«دوپینگ» این دومین سریال تلویزیونی هادی حجازی‌فر در سال 99 است. جلیل سامان که سه گانه «ارمغان تاریکی»، «پروانه» و «نفس» را با محوریت تاریخ معاصر انقلاب و سازمان موسوم به مجاهدین خلق در سال‌های ۵۰ و ۶۰ ساخته بود در «زیر خاکی» با رویکردی طنز سعی کرده بخشی از فرآیندهای اجتماعی کشور را روایت کند.
 بازگشت ثریا قاسمی به تلویزیون
سریال «بچه‌مهندس» با فصل اولش که رمضان سال 97 روی آنتن رفت گل کرد. این مجموعه که داستان یک پرورشگاه را به تصویر می‌کشید به خاطر بازی خوب یونا تدین و نیوشا علیپور – که بعدها در «قصر شیرین» رضا میرکریمی خوش درخشیدند- دیده شد. فصل دوم این سریال که مربوط به دوران نوجوانی دو شخصیت اصلی قصه جواد و مژگان بود چندان رضایت مخاطبان را جلب نکرد. بخش سوم این سریال دوره جوانی جواد را روایت می‌کند و روزبه حصاری بازیگر این نقش است. ثریا قاسمی که از آخرین حضورش در تلویزیون حدود دو سال می‌گذرد (سریال نوروزی «هیأت مدیره» به‌کارگردانی مازیار میری) در کنار فرهاد قائمیان، کامران تفتی، اتابک نادری، سیدمهرداد ضیایی، کاوه سماک‌باشی، فرناز رهنما، شیوا خسرومهر و... از بازیگران جدیدی‌ هستند که در فصل سوم «بچه مهندس» حضور دارند. کارگردان این سریال همچون فصل اول، علی غفاری است که مهم‌ترین فیلم کارنامه‌اش «استرداد» است. «بچه‌مهندس 3» به تهیه‌کنندگی سعید سعدی هر شب ساعت ٢١:٣٠ از شبکه دو پخش می‌شود.
کاری تازه از یک زوج هنری موفق
با شنیدن نام هادی مقدم‌دوست، نام یک نویسنده سینمایی کاربلد در ذهن اغلب مخاطبان جدی سینما تداعی می‌شود: حمید نعمت‌الله؛ از «بی‌پولی» و «آرایش غلیظ» و «شعله‌ور» گرفته تا مجموعه تلویزیونی «وضعیت سفید». در همه این آثار نعمت‌الله کارگردان بود و هادی مقدم‌دوست به‌عنوان فیلمنامه‌نویس با او همکاری می‌کرد. حالا در اولین تجربه سریال‌سازی مقدم‌دوست این همکاری ادامه داشته و حمید نعمت‌الله در نگارش فیلمنامه به او کمک کرده است. در تعریف «#سرباز» که وسوسه‌برانگیزترین سریال این ایام است گفته شده که ماجراهایی عاشقانه و حماسی دارد و حکایت سرباز وظیفه‌ای به‌نام یحیی، همسرش یلدا و رفقای هم‌‌‌خدمتی‌اش است. یکی از ویژگی‌های شاخص این سریال تعدد لوکیشن است و در شهرهای مختلفی همچون تهران، لواسان، ساوه، قم، زاهدان، اهواز، خرمشهر، آبادان، زابل، قزوین، دماوند، پرند، مشهد و همچنین درکشور عراق در شهرهای کربلا و نجف تصویربرداری شده است. «#سرباز» ترکیب پروپیمانی هم به‌لحاظ بازیگری دارد و آرش مجیدی، الیکا عبدالرزاقی، پدرام شریفی، رویا تیموریان، کوروش تهامی، نیما شعبان‌نژاد، سیاوش خیرابی، علی عامل هاشمی، جمال اجلالی، اسماعیل محرابی، گلوریا هاردی، افسانه کمالی، جواد خواجوی (چهره شناخته شده فضای مجازی)، فرحناز منافی ظاهر، کاوه آهنگر، مهتاب ثروتی، محبوبه صادقی، مهدی مستبصری و دریا بخشنده … از بازیگران آن هستند. این سریال ۵۰ قسمتی به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی هر شب ساعت 20:45 روی آنتن شبکه سه می‌رود و پخش آن پس از اتمام شب‌های ماه مبارک رمضان نیز ادامه خواهد داشت.
از همکاری با میرکریمی و مهرجویی تا حضور در یک سریال اقتباسی
«پدر پسری» هم اولین سریال تلویزیونی محمدرضا حاجی غلامی در مقام کارگردان است. این سریال اقتباسی از کتاب «آخرین نشان مردی» به قلم مهرداد صدقی است که به‌صورت طنزگونه و اپیزودیک پخش می‌شود. محمدجواد جعفرپور که بازیگری را در کودکی و با فیلم‌هایی چون «به‌همین سادگی» رضا میرکریمی، «نارنجی‌پوش»داریوس مهرجویی و «شکارچی شنبه» پرویز شیخ طادی شروع کرد در اولین تجربه تلویزیونی‌اش نقش محوری سریال «پدرپسری» را ایفا می‌کند؛ نقش پسر جوان دانشجویی که درگیر ارائه پایان‌نامه است و با معضلاتی در خانواده هم رو‌به‌روست. عزت‌الله مهرآوران، افشین سنگ‌چاپ، مهران رجبی و مریم سرمدی از دیگر بازیگران این سریال 40 قسمتی هستند. «پدر پسری» به تهیه‌کنندگی رضا جودی هر شب ساعت 23 از شبکه تهران پخش می‌شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7330/1/541435/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها