واکنش ایران و روسیه به فضاسازی غربی ها:

پرتاب ماهواره نقض قطعنامه ۲۲۳۱ نیست




گروه سیاسی/ کشورهای غربی در حالی پرتاپ ماهواره نور از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت خواندند که وزیر امور خارجه ایران این ادعا را رد کرد. به گفته سردار علی جعفرآبادی فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه، «ماهواره‌ نور بخشی از برنامه‌ای است که قرار است عملیات‌های شناسایی، پشتیبانی راهبردی در عملیات‌های شناسایی، ارتباطی و ناوبری توسط آن انجام شود.» امریکا در موضعی مدعی‌جویانه این اقدام را ناقض قطعنامه شورای امنیت دانسته و کشورهای اروپایی طرف برجام نیز آن را محکوم کردند اما روسیه اقدام ایران را ناقض قطعنامه سازمان ملل ندانست.
مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در اظهاراتی مدعی شد که پرتاب ماهواره نور به مدار از سوی ایران خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل محسوب می‌شود. او همچنین مدعی شد که پرونده پرتاب ماهواره ایران را به شورای امنیت خواهد برد. پیشتر مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا مدعی شده بود که پرتاب این ماهواره در شرایطی صورت گرفته است که ایران همواره بر غیرنظامی بودن برنامه‌های ماهواره‌ای و موشکی‌اش اصرار داشت. از سوی دیگر وزارت خارجه آلمان با ابراز نگرانی از اقدام اخیر ایران اعلام کرد که «موضع ما درباره برنامه موشکی ایران تغییری نکرده است و پرتاب این ماهواره تأثیر بی‌ثبات کننده بر منطقه دارد و با در نظر گرفتن منافع امنیتی اروپا  غیرقابل قبول است.» وزارت خارجه فرانسه نیز با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که برنامه موشکی ایران عامل نگرانی برای ثبات منطقه و ناسازگار با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است.
همچنین وزارت خارجه انگلیس با صدور بیانیه‌ای استفاده ایران از فناوری موشک بالستیک و پرتاب ماهواره را مایه نگرانی شدید و در تضاد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل توصیف کرد و مدعی شد که «سازمان ملل از ایران خواسته تا فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک را که با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای طراحی شده‌اند، انجام ندهد. ایران باید از این امر تبعیت کند.»
با وجود مخالفت این کشورها روسیه اقدام ایران را ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت ندانست. ماریا زاخارو، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: «اقدام ایران ناقض قطعنامه 2231 نبوده و این نخستین بار نیست که امریکا که خود این قطعنامه را نقض کرده است بر اساس اتهامی بی پایه ایران را ناقض قطعنامه می‌شمرد.»
تعبیر نادرست از قطعنامه 2231
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان موضعگیری امریکا و کشورهای اروپایی درباره پرتاب ماهواره نور را زیر سؤال برد و در پیامی نوشت: «امریکا برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل از سال ۲۰۱۷ در حال زورگویی به بقیه بوده است. اروپا نیز به جای قطعنامه ۲۲۳۱ از امریکا تبعیت کرده است. هیچ کدام از طرفین نمی‌توانند ایران را بر اساس تعبیر نادرست و بی‌اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نکوهش کنند.» ظریف افزود: «ایران نه سلاح اتمی دارد و نه موشکی که برای حمل چنین تسلیحات دهشتناکی طراحی شده باشد اما حدس بزنید چه کسی این تسلیحات را دارد.»
ادعای ناهمخوانی موشک‌های ایران با قطعنامه 2231 در حالی مطرح می‌شود که در این قطعنامه ضمن اعمال محدودیت 8 ساله برای ورود و خروج مواد و ابزار مرتبط با ساخت موشک به ایران، به مسئولان ایرانی توصیه شده که از توسعه برنامه موشکی بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای، اجتناب کنند؛ به عبارت دیگر، لحن قطعنامه 2231 در رابطه با برنامه موشکی ایران غیرالزام‌آور است و ضمانت اجرایی درباره آن وجود ندارد. با این وجود امریکا در حالی می‌کوشد که پرتاب ماهواره نظامی ایران را به بهانه نقض این قطعنامه به شورای امنیت ببرد که خود پیش‌تر با خروج یکجانبه از برجام عملاً به نقض فاحش قطعنامه 2231 اقدام کرده و عملاً از وجاهت لازم برای طرح چنین ادعایی برخوردار نیست.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7330/1/541433/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها