ماه میهمانی خدا‏ (1)

به استقبال بهترین ماه خدا برویم


حجه الاسلام والمسلمین محسن قرائتی  
شَهْرُ رَمَضَانَ اَلَّذِى أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرآنُ هُدىً لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى‏ وَالْفُرْقانِ فَمَن شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَمَن کَانَ مَرِیْضاً أَوْ عَلَى‏ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِن أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلاَ یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ... (بقره، 185)
 ماه رمضان، ماهى که قرآن در آن نازل شده است. (کتابى که) هدایتگر مردم، همراه با دلایل روشن هدایت و وسیله تشخیص حق از باطل است. پس هر کس از شما این ماه را دریابد، باید روزه بگیرد. و آن‌کس که بیمار یا در سفر باشد، روزهاى دیگرى را به همان تعداد روزه بگیرد. خداوند براى شما آسانى مى‏‌خواهد و براى شما دشوارى نمى‌‏خواهد.
* ماه رمضان، ماه نزول قرآن و تنها ماهى است که نامش در قرآن آمده و پیامبراکرم(ص) فرمودند: «ماه رمضان، بهترین ماه خدا است».
* رمضان، ماه میهمانی خداست و این میهمانى ویژگى‏‌هایى دارد:
1. میزبان، خداوند، میهمانان را شخصاً دعوت کرده است.
2. وسیله‏ پذیرایى، غذاى معنوی براى رشد روحی انسان است که با روزه‌داری، تلاوت قرآن و استجابت دعا حاصل می‌شود.
3. در شب قدر، نیاز یک سال میهمانان تأمین مى‌‏شود و زمین با نزول فرشتگان در شب قدر مزین مى‌‏گردد.
* برای ورود به میهمانی خدا، اخلاق و آدابی لازم است و شرط حضور، فقط تحمل گرسنگى نیست. در حدیث مى‏‌خوانیم: «کسى که با همسرش بدرفتار و نامهربان باشد و یا پدر و مادرش از او ناراضى باشند، روزه او قبول نیست و شرایط این ضیافت را به جاى نیاورده است.»
* ارزش رمضان، به نزول قرآن است. ارزش انسان‏‌ها نیز مى‌‏تواند به مقدارى باشد که قرآن در آنها نفوذ کرده است.
* رسول خدا در وصف ماه رمضان خطبه‏‌اى خواند و فرمود:
ای مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به‌ شما رو کرده است، ماهى که روزهایش بهترین روزها و شب‌هایش بهترین شب‌ها و ساعاتش بهترین ساعات است. ماهى که  در آن به میهمانى خدا دعوت شده‌اید. نفس‌هاى شما، ثواب تسبیح و خواب شما، عبادت است. اعمالتان در آن پذیرفته و دعایتان مستجاب است. خدا را خالصانه بخوانید که شما را براى روزه و خواندن قرآن موفق بدارد. بدبخت کسی است که از آمرزش و مغفرت خدا در این ماه‏ محروم گردد. با گرسنگى و تشنگى روزه، گرسنگى و تشنگى روز قیامت را یاد کنید، به فقرا و مساکین صدقه دهید، به بزرگان خود احترام گذارید و به خردسالان ترحم کنید. زبان خود را نگه دارید و از محرمات، چشم بپوشید. بر یتیمان مهر ورزید تا بر یتیمان شما مهر ورزند و از گناهانتان توبه کنید. در وقت نماز، دست به دعا بردارید که بهترین ساعتی است که خداوند در آن نظر لطف به بندگان خود دارد و به دعا و مناجات آنها پاسخ دهد و درخواست و دعاى آنها را مستجاب کند. ای مردم! هر که در این ماه خوش‏‌خلقى کند، جواز عبور صراط او باشد، و هر که بر زیردستان آسان گیرد، خداوند حسابش را آسان گیرد.‌



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7329/1/541342/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها