ایرج راد، داوود گنجه‌ای، حسین محجوبی، مجید مظفری و عبدالجبار کاکایی در گفت‌وگو با «ایران» از کمپین مشاهنر می‌گویند

همدلی برای یک لبخند


ندا سیجانی
خبرنگار
در روزهای آغازین سال نو و در پی شیوع ویروس کرونا و تأکید بر خانه ماندن مردم، هنرمندان رشته‌های مختلف هنری با انتشاربیانیه‌ای اعلام کردند با خیزشی همراهی می‌کنند که قرار است (دست‌کم در ۱۰۰ روز) برای مردمی که شرایط قرنطینه خانگی و سختی احتیاط دربرابر شیوع ویروس کرونا را تحمل می‌کنند، به تولید و انتشار آثار هنری‌ بپردازد. کمپینی که مورد توجه وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت. او در صفحه توئیتر خود نوشت:« خیزش هنرمندان ایران‌زمین در دوران کرونایی نشان از روح مسئولیت‌مدارهنراست که سال‌هاست از هنرمندان نیک‌سرشت میهن شاهدیم. قدردان هنرمندان به خاطر اجرای پویش مشاهنر و بردن هنرشان به خانه‌های مردم باشیم.» فاضل جمشیدی آغاز کننده این طرح نیزازاستقبال خوب هنرمندان دراین مدت خبر داده است. به گفته او«پس از انتشار این بیانیه هنرمندان به سرعت دیدگاه‌ها، مطالب و پست‌های هنری خود را در شبکه های اجتماعی، فضاهای مجازی و همچنین تلویزیون منتشر کردند.»
 هنرمندان به حمایت نیاز دارند
ایرج راد رئیس هیأت مدیره خانه تئاتر و از امضا کنندگان این کمپین می‌گوید: «با یک برنامه‌ریزی خوب و موفق می توانیم از این طریق قدم خوبی برای مردم کشورمان برداریم. به عنوان مثال در ارتباط با کارهای نمایشی و تئاتر، تک گویی یا مونولوگ را هم می توان اجرا کرد. اما اینکه انجام این برنامه ها تا چه حد بتواند برای مردم جذابیت داشته باشد و ارتباط برقرار کند نیاز به بررسی دارد. ولی با این تفاسیر طبق صحبتی که با دوستان برگزار کننده این کمپین داشته‌ایم درجهت نشاط و امید به جامعه ازاجرای هرنوع  برنامه کوتاهی نخواهیم کرد.» راد درگفت‌و‌گوبا«ایران» اظهار داشت: «مسأله فقط اجرای نمایش نیست. ضمن اینکه کارهای ازپیش ضبط شده هم قابل استفاده است و اگر برای پخش آنها امکاناتی فراهم شود شاید برای مردم جذابیت داشته باشد.» به گفته این بازیگر هنرمندان برخاسته از بطن همین جامعه هستند بنابراین مسئولان فرهنگی هم در قبال این همدلی وهمیاری باید حمایت لازم را از هنرمندان داشته باشند. او درادامه افزود:«از اوایل اسفند ماه تا به امروز به دلیل تعطیل شدن سالن های نمایش کشور و لغو اجراهای صحنه‌ای، هنرمندان کشورمان با ضرر و زیان های مالی بسیاری مواجه شده اند و نیازاست در این باره تدابیری اصولی صورت بگیرد.» راد گفت: «هنرمندان تئاتر هیچ زمانی وضعیت مناسبی نداشته‌اند؛ حتی پیش ازاین اتفاقات هم از شرایط موجود گلایه مند بودیم. اکثریت هنرمندان ما بیکارند یا از امکانات مالی و مادی خوبی برخوردارنیستند بنابراین نیاز است در زمینه تئاتر وهزینه هایی که وجود دارد کمک های لازم به آنها انجام بگیرد. ناگفته نماند در حال حاضر هم همان میزان دستمزد کمی هم که در اختیار بسیاری از دوستان تئاتری ما قرار می‌گرفت قطع شده و طبیعتاً دراین زمینه دولت باید کمک هایی داشته باشد.» به گفته اوسال های سال است که هنربه عنوان یک شغل وحرفه درجامعه ما جایگاه و تعریف مشخصی نداشته و منبع ذخیره‌ای هم به عنوان صندوق بیکاری دراین زمینه ایجاد نشده تا درچنین ایامی کمک‌های مالی به هنرمندان تعلق بگیرد. گرچه طبق برنامه ریزهای که دوسال گذشته صورت گرفته قرار براین بود از طریق اصناف هنری بتوانیم در این زمینه  قدم هایی برداریم  اما متأسفانه شیوع ویروس کرونا تداخل در انجام این برنامه ریزی ها ایجاد کرد و در حال حاضر متوقف مانده است. بنابراین در چنین شرایطی نیازمند این هستیم که تدابیر درستی صورت بگیرد بخصوص برای هنرمندان که از نظر معیشتی در وضعیت بسیار بدی قرار دارند این درحالی است که می‌توان ازطریق صندوق اعتباری هنر و وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی  حمایت های لازم انجام بگیرد.» او درمورد اجرای تئاترآنلاین در وضعیت فعلی هم گفت: «اجرای این برنامه نیازمند امکانات لازم چون استودیو و مکانی برای تمرین و ضبط  این برنامه‌ها است تا بتوان کار با ارزش و جذابی به مردم ارائه کرد.»
 مسئولان با مردم شفاف باشند
داوود گنجه‌ای نوازنده و مدرس موسیقی ایرانی هم می‌گوید: «هنرمندان شرکت کننده در کمپین «مشاهنر» درکنار مردم سرزمینشان قرار دارند تا درجهت بازگرداندن شادی و نشاط  به جامعه دراین شرایط بوجود آمده قدمی بردارند. من هم در جهت کمک به رفاه حال مردم که در خانه مانده‌‌اند قطعه ای را در ابوعطا ساخته‌ام با اجرای کمانچه نوازی اردشیر کامکار (دامادم) و تنبک نوازی کامبیز گنجه‌ای (پسرم) که در فضاهای مجازی بسیار مورد استقبال قرار گرفت. می‌خواستم با این قطعه به عنوان یک هنرمند به مردم بگویم در خانه بمانید تا این زنجیره منحوس ویروس کرونا از بین برود.» گنجه‌ای درگفت وگو با«ایران» درباره‌ ضرر و زیان هایی که هنرمندان دراین ایام مواجه شده اند هم اضافه کرد: «لغو تمامی  برنامه های هنری در کشور و تعطیلی صنوف هنری صدمات مالی بسیاری را به هنرمندان وارد کرده است؛ بویژه حوزه موسیقی که با تدریس موسیقی و اجرای کنسرت روزگار خود را می‌گذراندند و امروز این هنرمندان در وضعیت مالی مناسبی قرار ندارد. بنابراین لازم است مسئولان فرهنگ و هنر تا حد امکان و توان حمایت های لازم را داشته باشند. نکته دیگر اینکه مسئولان دولتی باید با مردم شفاف صحبت کنند و واقعیت را با آنها در میان بگذارند تا مردم به شبکه‌های بیگانه روی نیاورند و به اخبار کذب گوش ندهند.»
 شعارزدگی را کنار بگذاریم
حسین محجوبی هنرمند صاحبنام هنرنقاشی و از دیگر اعضای این کمپین هم تأکید دارد مردم باید درخانه بمانند تا این دوران سخت بگذرد. او درگفت وگوبا«ایران» بیان کرد: «هنرمندان جدا از مردم نیستند. بنابراین وظیفه مسئولان دولتی این است که در شرایط بوجود آمده به لحاظ مالی هنرمندان را تأمین کنند. امرار معاش هنرمندان از طریق اجرای همین برنامه‌های هنری بوده. بنابراین با تعطیلی و لغو تمامی این برنامه‌ها هیچ منبع درآمدی نخواهند داشت. مسئولان باید همت کنند و از شعارزدگی دوری کنند و حامی مردم باشند؛ همان‌طور که مردم و هنرمندان حامی آنها هستند.»
امروز زمان هزینه کردن بودجه های دولتی برای مردم  است
مجید مظفری بازیگر سینما و تلویزیون و از دیگراعضای این کمپین هم می‌گوید هنرمندان کشور ما می توانند و موظفند مانند هنرمندان دیگر کشورهای دنیا با یک برنامه ریزی درست در جهت شاد کردن مردم برنامه های مختلفی را در شبکه های مجازی و تلویزیون ارائه کنند. البته متأسفانه برنامه‌های تلویزیونی ایران جذابیت چندانی ندارد و کسالت‌آور است و کمک چندانی به درخانه ماندن مردم نمی تواند داشته باشد. ناگفته نماند دوستانی هم هستند که دراین زمینه زحمات بسیاری کشیده اند و با تهیه برنامه های طنز تلاش بسیاری برای شاد کردن مردم داشته‌اند. مانند برنامه‌های«دورهمی»،«پایتخت»،«خندوانه» که جای تشکر دارد. اما درهمین راستا تعدادی ازهنرمندان به این نتیجه رسیدند با برنامه ‌ریزی برای این روزهای در خانه ماندن مردم برنامه‌های خوبی برای شاد کردن آنها داشته باشند و با شرکت درکمپین مشاهنر که حدوداً 400 نفرعضو آن هستند از طریق فضاهای مجازی یا تلویزیون به آموزش موسیقی، فن بیان، نمایشنامه‌خوانی، نمایشنامه نویسی، مجسمه سازی، نقاشی و ... بپردازند. اما انجام چنین کارهایی مستلزم حامی مالی و یا اسپانسر و یا تهیه کننده هایی است که یک برنامه ریزی اصولی برای ارائه این کارها داشته باشند. حتی نیاز است برنامه هایی تولید شود که مرتبط با شرایط حال حاضر و ویروس کرونا باشد.» این بازیگر درگفت و گو با«ایران»گفت: «درمواجهه با این برنامه های فرهنگی و هنری، مسئولان فرهنگی هم باید فکری برای شرایط مالی هنرمندان داشته باشند و بودجه مناسبی را برای آنها  اختصاص بدهند. این بودجه ها برای مردم است و امروز زمان هزینه کردن آنها است.»
  از اهمیت و جایگاه خانواده‌ها غافل نشویم
عبدالجبار کاکایی شاعرو ترانه‌سرا وازاعضای این کمپین هم این روزها را فرصت خوبی برای انجام مطالعه کتاب‌های مفید عنوان کرده و معتقد است شاید در زندگی فرصت کمتری برای دورهم جمع شدن خانواده‌ها فراهم شود و این زمان خوبی است تا به متون ادبی رجوع شود و طبق سنت های قدیمی خانواده های ایرانی مثنوی خوانی ، شاهنامه خوانی و حافظ خوانی کنند. او درگفت و گو با «ایران» بیان کرد: «خوشبختانه اغلب خانواده های ایرانی با فضای کتابخوانی و مطالعه آشنا هستند و تا حدی کتاب در قفسه های کتابخانه شان یافت می شود. ناگفته نماند جهان اسیر دنیای مجازی هم فرصت کمتری برای مطالعه فراهم کرده است. البته معتقد به این نیستم که مولتی مدیا و فضای مجازی سبب دوری از فضای مطالعه  شده. بلکه هستند افرادی که استفاده درستی ازاین فضاها دارند و این می‌تواند همان منبع مطالعه قرار بگیرد. بویژه فایل های صوتی سخنرانی های کارشناسان این حوزه  و یا رجوع به فایل های پی دی اف مقالات علمی که در فضای مولتی مدیا موجود است. قطعاً این موضوع می تواند امکان مطالعه کردن در محیط‌های متفاوت بیرون از خانه و یا داخل خانه را فراهم کند.» او درباره حمایت مسئولان دولتی و فرهنگی در قبال هنرمندان هم گفت: «توقع و امیدم این بود که دولت‌های مختلفی که در این دوران بر سرکار آمدند و تصدی امور را در دست داشتند یک ذخیره ارزی ایجاد کرده بودند تا در چنین  شرایطی بتوانند همه اقشار کم درآمد جامعه را تأمین کنند. اما متأسفانه منابع نقدی بانک های ما توسط رانت ها و اختلاس ها از بین رفته است و دراین شرایط و گسترش ویروس کرونا از گوشه و کنار می شنویم  کسری بودجه هم وجود دارد و این موضوع با این همه ذخایر مالی موجب سرافکندی است. آنها فکر چنین روزی را نکرده اند تا مانند برخی از کشورهای توسعه یافته جهان، مردم را در خانه نگاه دارند و معیشت آنها راهم به در خانه هایشان برسانند. چه پیشنهادی می توانم به مسئولان دولتی داشته باشم که به سختی حقوق بازنشستگان را چند درصد بالا برده اند؟ بنابراین توقعی نمی شود داشت و بهتر است هزینه های همین اجراهای آنلاینی که برگزار می شود پرداخت شود تا شرکت‌های برگزار کننده زمین نخورند و آسیب نبینند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7329/1/541341/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها