نخستین ماهواره نظامی ایران از سوی سپاه با موفقیت پرتاب شد

«نور» ایرانی در مدار 425 کیلومتری زمین



گروه سیاسی/ همزمان با گرامیداشت سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت.
ماهواره «نور» به‌عنوان نخستین ماهواره نظامی کشورمان صبح دیروز از ماهواره بر «قاصد» که یک ماهواره بر سه مرحله‌ای و دارای سوخت ترکیبی جامد و مایع و بدنه کامپوزیتی است از کویر مرکزی ایران و توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت؛ رویدادی که باید آن را در زمره دستاوردهای بزرگ و تحولی نوین در عرصه فضایی برای ایران اسلامی قلمداد کرد.
به‌گزارش فارس، سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پس‌از پرتاب و در مدار قرار گرفتن نخستین ماهواره چند منظوره جمهوری اسلامی ایران که کاربرد دفاعی هم دارد با تبریک این موفقیت بزرگ به فرماندهی معظم‌کل قوا و ملت شریف ایران اسلامی، گفت: پرتاب موفقیت‌آمیز این ماهواره ابعاد جدیدی از قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران را ارتقا بخشید و به فضل الهی سپاه امروز فضایی شد. فرمانده کل سپاه با بیان اینکه با پرتاب ماهواره نور سپاه امروز فضایی شد، گفت: تحقق این مهم بیانگر این است که ما در هر عرصه‌ای ورود کنیم با تکیه بر خداوند متعال و استعدادهای درونی خود می‌توانیم موفقیت‌های چشمگیر و جهان‌پسندی داشته باشیم. سرلشکر سلامی دستیابی نیروی دفاعی قدرتمندی چون سپاه به فناوری‌های فضایی به‌منظور رسیدن به توانمندی‌های برترساز را یک ضرورت توصیف و تصریح کرد: امروز ارتش‌های قدرتمند دنیا بدون قرار گرفتن در فضا دارای نقشه دفاعی جامعی نیستند و دستیابی به این فناوری برترساز که ما را به فضا منتقل می‌کند و قلمرو توانایی هایمان را گسترش می‌دهد یک دستاورد راهبردی است.
او با بیان اینکه پس‌از این دستاورد مهم ما در عرصه گسترش قلمرو و توان اطلاعاتی راهبردی به یک جهش دست یافتیم، گفت: امروز ما می‌توانیم جهان را از فضا رؤیت کنیم و این به معنای گسترش اطلاعات راهبردی نیروی دفاعی قدرتمند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
افزایش توان ایران در جنگ اطلاعاتی
فرمانده کل سپاه قرار گرفتن این ماهواره چند منظوره در فضا را سبب تولید ارزش افزوده استراتژیک برای کشور در عرصه‌های IT و نبردهای اطلاعاتی دانست و افزود: این ماهواره می‌تواند زمینه‌های قدرتمندی ما را در جنگ‌های اطلاعاتی ایجاد کند. او با تأکید بر اینکه سپاه از امروز وارد یک عرصه تحول شد و پرتاب ماهواره مختص مسائل دفاعی و نظامی نیست، گفت: دستیابی به این فناوری‌ها به‌دلیل اینکه در زمره فناوری‌های برتر جهانی است و خطوط مقدم استعدادهای تکنولوژی را شکل می‌دهد برای ایران اسلامی توفیق بزرگی محسوب می‌شود.
سلامی با تأکید بر اینکه تمامی اجزای مختلف فناوری‌های پرتاب این ماهواره اعم از پرتابگر و ماهواره متکی به دانش بومی، بدون اتکا به خارج و در اثر تحریم به وجود آمده است، گفت: پیام به ثمر نشستن این دستاورد مهم این است که تحریم نه تنها مانعی در مسیر پیش روی ما نیست بلکه موجب روشن شدن موتور پیشران فناوری‌های نوین ما برای رسیدن به یک قدرت بزرگ در سطح منطقه و در افق نزدیک در سطح جهانی است.
فرمانده کل سپاه در پایان تحقق این دستاورد راهبردی فضایی را لبیک به فرمایشات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) مبنی بر راهبرد «قوی شدن» عنوان و تأکید کرد: پیام بزرگ این اتفاق این است که ما در هر عرصه‌ای ورود کنیم با تکیه بر خداوند متعال و استعدادهای درونی خود می‌توانیم موفقیت‌های چشمگیر و جهان پسندی داشته باشیم.
دستیابی به فضا ضرورت اجتناب‌ناپذیر
سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز روز گذشته درباره موفقیت عملیات ارسال ماهواره نور به مدار زمین و دستیابی ایران به فناوری‌های ضروری برای این عملیات که شامل دستیابی به فناوری موشک دارای سوخت ترکیبی و بدنه سبک غیرفلزی و کامپوزیتی می‌شود، گفت: تا پیش‌از این فقط ابرقدرت‌ها از این فناوری برخوردار بودند و کشورهای دیگر فقط مصرف‌کننده هستند. او سپس تأکید کرد: دستیابی به فضا یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و باید جایگاه‌مان را در فضا پیدا کنیم.
به‌گزارش ایرنا، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در حساب توئیتری خود درباره پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نور نوشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سالروز تولدش بار دیگر قاصد نور شد و افتخار پرتاب موفق اولین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران را در کارنامه قطور اولین‌های این نهاد مقدس ثبت کرد. دست مریزاد، خداقوت و هزاران بار تبریک بر پاسداران انقلاب اسلامی.
پیام تبریک سرلشکر باقری
همزمان با فرارسیدن دوم اردیبهشت ماه سالروز تصویب اساسنامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پیامی خطاب به سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه با تبریک فرا رسیدن این روز مبارک به آحاد فرماندهان، مسئولان و پاسداران سرافراز حریم ولایت، تأکید کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز همه عرصه‌های نیاز ملت و کشور را صحنه آزمون‌های بزرگ و نقش آفرینی‌های سترگ، خلاق و نوآورانه خود قرار داده است و نام این نهاد مقدس بر فراز قله‌های اقتدار، پیشرفت و عزت این سرزمین می‌درخشد.  سردار باقری در این پیام با یادآوری نقش سپاه در حوزه‌های دفاعی، امنیتی، فرهنگی، اجتماعی، سازندگی، محرومیت زدایی و مردم یاری، تصریح کرد: امیدوارم به توفیق الهی با نصب العین قرار دادن منویات و رهنمود‌های حکیمانه فرماندهی معظم کل قوا (مدظله‌العالی) و ظرفیت‌سازی‌های جاودان و مقتدر، آماده مواجهه با حوادث بزرگ باشید و در این صراط منیر با همه توان کار جهادی و روحیه انقلابی، جوانگرایی، پرهیز از محافظه‌کاری، نگاه فرامرزی، هم‌افزایی با نیروهای مسلح و دستگاه‌های حاکمیتی، هوشیاری واقع‌بینانه از دشمن، مردمی بودن و ارتقای معنویت و بصیرت را از اولویت‌های حتمی، دائمی و غفلت‌ناپذیر خود بدانید.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پیامی با تبریک سالروز تأسیس سپاه، گفت: سپاه پاسداران بازوی توانمند اقتدار و امنیت نظام و سرمایه‌ای پایان‌ناپذیر و همیشگی برای ملت شریف ایران است و مردم ایران همواره قدردان تلاش‌های مجاهدانه و ایثارگری‌های به یادماندنی سپاه خواهند بود و فداکاری‌ها و رشادت‌های آنان را از یاد نخواهند برد.
واکنش رسانه‌های جهان
قرار گرفتن اولین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران در مدار زمین روز چهارشنبه با فوریت بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان و منطقه داشت. شبکه روسیه الیوم، پایگاه اطلاع‌رسانی الغد عراق، تارنمای روزنامه النشره و شبکه خبری المنار لبنان، شبکه خبری فرانس  ۲۴و رسانه‌هایی در قطر، کویت و بحرین از جمله رسانه‌های متعددی بودند که به این خبر پرداختند و با در نظر گرفتن این حقیقت که ایران در یکی از گسترده‌ترین تحریم‌ها قرار دارد این رویداد را نشانه و دستاورد بزرگی برای ایران دانستند.
به‌گزارش ایرنا، شبکه خبری فرانس ۲۴با اشاره به این ادعای امریکا که ایران از برنامه پرتاب ماهواره به‌مدار زمین به‌عنوان پوششی برای توسعه صنایع موشکی استفاده می‌کند، یادآور شد: ایران برنامه‌های موشکی خود را خط قرمز غیر قابل مذاکره اعلام کرده است.
روزنامه ایندیپندنت عربی هم با اشاره به پرتاب موفقیت‌آمیز موشک ماهواره بر قاصد نوشت: پرتاب ماهواره در زمان تشدید تنش بین ایران و امریکا بر سر برنامه‌های هسته‌ای و موشکی تهران و همچنین چند ماه پس از ترور(شهادت) «قاسم سلیمانی» فرمانده ارشد سپاه قدس در پی حمله پهپادهای امریکایی در سوم ژانویه در بغداد و یک هفته پس‌ از آنکه وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) اعلام کرد که ناو این کشور توسط قایق‌های سپاه پاسداران در خلیج فارس تهدید شده است، انجام می‌شود.
این روزنامه الکترونیکی اضافه کرد: نکته قابل توجه اینکه پرتاب این موشک ماهواره بر  توسط سپاه ۲ ماه پس‌ از پرتاب ناموفق موشک ماهواره بر ایران انجام شد اما این بار ایران می‌گوید که ماهواره نور با موفقیت در مدار زمین قرار گرفته و هیچ هدف نظامی از پرتاب این موشک ندارد.





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7329/1/541332/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها