رئیس جمهوری در جلسه هیأت دولت:

عده‌ای کاسب کرونا هستند

■ شهادت می‌دهم این دولت و دستگاه اجرایی از آبان پارسال تا امروز یک روز استراحت نداشت ■کشور چند پارچه و چندپاره به هیچ جا نمی‌رسد؛ از وضعیت امریکا باید درس عبرت بگیریم ■همه دست به دست هم دادیم و این موفقیت در مبارزه با کرونا، یک کار ملی است ■در هفته‌های آینده شاهد خبرهای خوبی در بورس برای مردم عزیز خواهیم بود



گروه سیاسی/ رئیس جمهوری روز گذشته در جلسه هیأت وزیران، از آنچه تداوم رقابت‌های انتخاباتی از سوی عده‌ای خواند، انتقاد کرد، رقابتی که تنها در پی برجسته کردن برخی اشتباه‌ها یا نقاط ضعف‌ها است. روحانی با اشاره به چندپارگی‌های مدیریتی و سیاستی که امروز در امریکا وجود دارد، فعالان سیاسی داخلی را از دامن زدن به‌چنین وضعیتی در داخل پرهیز داد و با اشاره تلویحی به گزارش اشتباه دیوان محاسبات، از دامن زدن به آن از سوی برخی فعالان سیاسی و رسانه‌ها، آن هم با‌وجود اصلاح گزارش از سوی این نهاد، انتقاد کرد. او با بیان اینکه اعتماد بالاترین دارو مقابل کرونا است، از کسانی انتقاد کرد که حرف و ادعای مخالفان خارج از کشور را در داخل به زبان می‌آورند و جامعه را دچار التهاب و نگرانی می‌کنند. روحانی همچنین وعده داد که در هفته‌های آینده خبرهای خوبی برای مردم در بورس خواهد بود.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی در این جلسه با بیان اینکه کشور چند پارچه و چندپاره به هیچ جا نمی‌رسد، به وضعیت امروز امریکا اشاره کرد و گفت: امروز رئیس جمهوری امریکا مردم را به اغتشاش دعوت می‌کند. چنین چیزی در تاریخ کم سراغ داشتیم که رئیس جمهوری کشوری گروهی از مردم را به اغتشاش در خیابان دعوت و علیه عده‌ای از فرمانداران قانونی، مواضع بسیار سخیفی را اتخاذ کند. معلوم است که این کشور کاملاً به هم ریخته و نمی‌دانند باید در درمان و در بیکاری چه کار کنند.
رئیس جمهوری با بیان اینکه ما باید از آنان درست عبرت بگیریم، افزود: اگر کشور ما چند پاره شود، یعنی هر کسی بخواهد در هر گوشه‌ای کاری انجام دهد، متحد نباشیم و وحدت نداشته باشیم، یک بهانه جزئی پیدا کنیم، حالا بنده‌ خدایی آمده گزارشی بدهد، یک اشتباهی کرده، حالا اشتباه او را بگیریم و تکرار کنیم و به این دستگاه بگوییم تو دنبال کن، به آن دستگاه بگوییم تو دنبال کن، خودِ مؤلف فهمیده اشتباه کرده و آمده عذرخواهی کرده باز دنبال آن اشتباه افتادید.
او با بیان اینکه یادمان باشد سه سال است که رقابت انتخاباتی سال 96 تمام شده و انتخابات سال بعد است، ادامه داد: انتخابات مجلس هم تمام شد و دیگر رقابت انتخاباتی نداریم، همه باید برای کشورمان و ملت‌مان کار کنیم، دعوا، رقابت ناسالم و غیراخلاقی هیچ وقت خوب نیست، اما اگر کسانی لازم می‌دانند اینها را برای سال آینده بگذارند، زیرا امسال سال وحدت و اتحاد است، باید دست هم را بگیریم و در کنار هم باشیم.
رئیس جمهوری با خطاب قراردادن ملت ایران، شهادت داد که این دولت و دستگاه اجرایی از آبان سال گذشته تا امروز یک روز استراحت نداشت و هیچ روزی نشد که حتی در تماس‌های آخر وقت، یک دستگاه مخصوصاً وزارت بهداشت و درمان و وزارت کشورکه بارشان سنگین‌تر است، سر کار و در دفتر کارشان نباشند.
روحانی با بیان اینکه ما از هیچ کس تشکر نمی‌خواهیم و فقط می‌خواهیم عمل ما را خدای بزرگ مورد قبول خود قرار دهد، تصریح کرد: ملت ما به آینده خود امیدوار باشد، پس چرا همدیگر را تشویق و کمک نکنیم، چرا دنبال این باشیم که جایی و گوشه‌ای چیزی را پیدا کنیم و دائم آن را بزرگ کنیم؟ رسانه‌های ماهواره‌ای به اندازه کافی هستند تا دروغ بگویند و نقایص را بزرگ کنند، دیگر نیاز به این داخلی‌ها نیست. فعلاً ما در این شرایط به یاری هم بشتابیم و ان‌شاءالله بتوانیم از این روزها عبور کنیم.
اعتماد مردم بالاترین دارو مقابل کرونا
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود نیز با اشاره به اینکه برخی در فضای مجازی و غیرمجازی یا گوشه آن رسانه دنبال این هستند که مردم را به اضطراب و عدم اعتماد دعوت کنند، تصریح کرد: هیچ دارویی برای کرونا بالاتر از اعتماد مردم و روحیه مردم نیست و اگر روحیه، اعتماد به هم و نشاط روحی ما بالا باشد، این ویروس کمتر در ما اثر می‌گذارد. وقتی جامعه‌ای دچار اضطراب، دلهره، تاریکی، ناامنی و آینده به هم ریخته و نامطمئن باشد، معلوم است که تأثیر این ویروس در آن شرایط بیشتر می‌شود. روحانی با بیان اینکه بعضی‌ها فکر نکنند اگر در مبارزه با کرونا موفق شدیم، بدان معنی است که دولت موفق شده است، اضافه کرد: به خاطر همین هم بعضی‌ها دستپاچه شدند، در حالی که اصلاً این کار تنها دولت نیست، اول کار ملت است و اگر ما در برابر این ویروس موفق بودیم و عملکرد ما موفق بود، این به معنی پیروزی ملت و کادر درمان ما است. کارمندان دولت و آنانی که کار و تلاش می‌کنند هم جزو ملت هستند، همه دست‌به‌دست هم دادیم و این کار یک کار ملی بود.او درعین حال تأکید کرد که موفقیت‌های نسبی که تاکنون در مقابله با این ویروس به‌دست آمده، به‌معنای پایان کار نیست و اگر این طور فکر کنیم، حتماً ضرر می‌کنیم و ممکن است تمام زحمات گذشته یک آن از دست برود. روحانی همچنین با اشاره به اینکه ماه مبارک رمضان امسال، همه مسلمان‌ها تقریباً دارای همین شرایط هستند و عبادت‌ها جمعی نیست و فردی می‌شود، گفت: ما هم نیاز به معنویت و هم به علم و دانش نیاز داریم. منافاتی ندارد که هم به متخصص مراجعه کنیم و هم به نتیجه علم و دانش و تحقیقات پایبند باشیم. باید یک دست ما به سوی آسمان و دریافت رحمت از خداوند و یک دست ما هم به سوی کار و تلاش و فعالیت هم در زمینه سلامت جامعه و هم در زمینه معیشت جامعه باشد.
افزایش مهارت کادر درمان در مقابله با کرونا
رئیس جمهوری با بیان اینکه این ویروس به آزمونی برای کارآمدی همه کشورها و نظام‌های جهان تبدیل شده است، اظهارکرد: همه ملت‌ها تلاش و کوشش می‌کنند بعضی‌ها بیشتر موفق بودند و بعضی‌ها کمتر موفق بودند و در پایان کار است که آن وقت نمره‌ها معلوم می‌شود. اما تا اینجا در ایران می‌توانیم ادعا کنیم که مهارت کادر درمان و تسلط آنان بر کار، روز به روز بیشتر شده است.
او با اشاره به اینکه امروز سلطه، مهارت و آشنایی‌ کادر درمان در مبارزه با این ویروس بیشتر شده است، افزود: در روزهای اول پرستارها و پزشک‌ها نگران بوده و بیشتر در معرض خطر بودند، چون تجهیزات کافی در بیمارستان نبود، اما یک جهاد عظیم و مستمری در کشور شروع شد و درنتیجه امروز در زمینه مواد ضدعفونی کننده، شوینده و بهداشتی، نه تنها توان ما به گونه‌ای است که نیاز داخلی‌مان تأمین می‌شود و حتی می‌توانیم بخشی از اینها را به کشورهای نیازمند صادر کنیم.
روحانی اضافه کرد: حتی در زمینه ماسک که هنوز نیازهای داخلی را تأمین می‌کنیم، در آینده امیدوارم به نقطه‌ای برسیم که در این زمینه‌ها بتوانیم صادر‌کننده باشیم و در زمینه کیت‌های تشخیص الان می‌توانیم صادرکننده باشیم که نیاز داخلی ما زیاد است، ولی می‌توانیم. همچنین می‌توانیم کیت تشخیص بیماری، کیت تشخیص آنتی‌بادی و سرولوژی نیاز خود را تأمین کنیم و بتدریج و قدم به قدم جلو می‌رویم و در آینده هم توانمند هستیم که حتی صادر کنیم.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه همه برای مقابله با این بیماری پای کار بودند، اظهارکرد: بگذریم از یک گروه کوچکی که کاسب‌اند و روز تحریم، کاسب تحریم‌ و روز کرونا، کاسب کرونا هستند. یک افکار کودکانه و بچگانه‌ای در ذهن یک اقلیت کوچکی سیر می‌کند و خیلی متأسفیم این اقلیت کوچک خط را از بیرون می‌گیرد و متأسفانه هر‌چه آنها می‌گویند، اینها دومرتبه تکرار می‌کنند و بلندگویی هستند که حرف بیگانگان را تکرار می‌کنند. راجع به آمار تردید می‌کنند، راجع به درمان تردید می‌کنند، راجع به پیشرفت کشور تردید می‌کنند و راجع به کارآمدی نظام تردید می‌کنند و صبح تا شب، «الْوَسْواسِ الْخَنَّاسِ الَّذِی یوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ»، دنبال وسوسه هستند.
روحانی، بزرگ‌ترین مشکل در ادامه راه را در این دانست که فکر کنیم کار تمام شده و پیروز شده‌ایم و گفت: ما هنوز در شرایط کرونا هستیم، ممکن است این بیماری یک ماه روبه‌روی ما باشد، ممکن است 2 ماه، 10 ماه، یا تا آخر سال. برای ما روشن نیست. تا زمانی که بشر به یک درمان قطعی برای این بیماری نرسد یا به یک واکسن مطمئن نرسد، این شرایط وجود دارد.
کرونا و نفت
رئیس جمهوری همچنین درباره افت شدید قیمت جهانی نفت هم با بیان اینکه همه کشورهای نفت‌خیز از جمله ما ضرر می‌کنیم، تصریح کرد: اما ضرر برخی خیلی بالا است و ضرر ما یک مقداری کمتر است اما نفع نمی‌بریم. بعضی‌ها دیدم تیترهایی را انتخاب کردند مثل اینکه این یک موفقیت بزرگ برای ما و یک شکست بزرگ برای بعضی بود؛ نه این اتفاق برای همه و ما مشکل درست کرده است.
او گفت: هر کشوری به نفت خام متکی بود، شرایطش سخت‌تر شده است و چون اتکای ما به نفت خام خواسته یا ناخواسته و با اراده خودمان یا با تحمیل دشمن کمتر شده است، حتماً خسارت‌های ما کمتر خواهد بود.
او درعین حال درباره وضعیت اقتصاد کشور نیز با بیان اینکه ما در 3 ماهه آخر سال و 3 ماهه چهارم سال، در کشاورزی و در صنعت رشد داریم، تصریح کرد: اینکه اعلام شد، تورم نقطه نقطه ما به 19 درصد رسیده و اینکه تورم 12 ماهه به 32 درصد رسیده است، نشان دهنده این است که مسیر، باز هم کاهش تورم است البته این روزها، شرایط ما سخت‌تر شده است و این شرایط، پیچیده است اما در عین حال همچنان این امیدواری وجود دارد که بتوانیم تورم را مهار کنیم.
روحانی با بیان اینکه ان‌شاء‌الله در روزهای آینده و هفته‌های آینده شاهد یک قدم مهم از طرف وزارت اقتصاد خواهیم بود، گفت: واحدهای ETF از سهام بانک‌ها و بیمه‌های مهم آماده می‌شود، اینها ترکیب شده و این سهام عرضه می‌شود و هر کسی هم می‌تواند تا 2 میلیون تومان این سهام را خریداری کند و از یک تخفیفی هم برخوردار می‌شود. به نظر من باز هم در هفته‌های آینده شاهد خبرهای خوبی در بورس برای مردم عزیز خواهیم بود و این یکی از راه‌های حرکت اقتصادی ما است.

بـــــــرش
تماس تلفنی روحانی با پادشاه عمان و رئیس جمهوری ترکیه

تماس‌های تلفنی رئیس جمهوری برای گسترش همکاری‌های دو یا چندجانبه با کشورهای دیگر با تماس با پادشاه عمان و رئیس جمهور ترکیه ادامه یافت.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی در تماس تلفنی با «هیثم بن طارق» سلطان عمان با اشاره به‌شرایط سخت منطقه و جهان به‌خاطر شیوع ویروس کرونا وضرورت همکاری همه کشورها در مقابله با این بیماری بر انتقال تجارب و دستاوردهای ایران در این زمینه به کشور دوست و همسایه عمان تأکید کرد و گفت که آماده ارائه هرگونه کمک در این زمینه هستیم. رئیس جمهوری با بیان اینکه علاقه‌مندیم توافق‌های دو کشور از جمله انتقال گاز ایران به عمان و سرمایه‌گذاری عمان در بندر چابهار هر چه زودتر اجرایی و عملیاتی شود، از دولت عمان به خاطر همکاری، اقدامات و تلاش‌های این کشور در رابطه با ابتکار طرح صلح هرمز از سوی ایران، قدردانی و اظهارکرد: کاملاً آماده‌ایم در راستای این ابتکار و هر ابتکار دیگری که مدیریت بحران منطقه را در اختیار کشورهای منطقه قرار دهد، اقدام کنیم. پادشاه عمان نیز در این گفت‌و‌گوی تلفنی، ضمن قدردانی از مواضع و سیاست‌های ایران درخصوص برقراری صلح و ثبات در منطقه و برقراری امنیت و آرامش در تنگه هرمز، افزود: همه باید تلاش کنیم که منطقه از هر نوع جنگ و حوادث نگران‌کننده به دور باشد.   روحانی همچنین در تماس تلفنی با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه، با تبریک حلول ماه مبارک رمضان به دولت و ملت مسلمان ترکیه، گفت: ایران و ترکیه ثابت کردند که در روزهای سختی و مشکلات در کنار هم بوده‌اند و امروز نیز باید با گسترش همکاری‌ها یکدیگر را یاری کنیم. وی با تأکید بر استمرار تبادلات تجاری فی‌مابین در مرزها با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی رایزنی و گفت‌و‌گوهای سران ایران، ترکیه و روسیه برای اجرای توافق‌ها در چارچوب روند آستانه را مهم دانست و گفت: همه باید تلاش کنیم مردم سوریه و ملت‌های منطقه از ثبات برخوردار شوند. روحانی همچنین از پیشنهاد رئیس جمهوری ترکیه مبنی بر برگزاری اجلاس سران سه کشور ایران، ترکیه و روسیه در چارچوب روند آستانه و برگزاری اجلاس شورای عالی همکاری ایران و ترکیه از طریق ویدئو کنفرانس استقبال کرد. اردوغان نیزدراین گفت‌و‌گوی تلفنی، با تبریک حلول ماه مبارک رمضان به دولت و ملت ایران و یادآوری اینکه  آنکارا همواره با تحریم‌های ظالمانه امریکا علیه ایران مخالف بوده ،افزود: ایران و ترکیه به‌عنوان دو کشور دوست و برادر این روزهای سخت را نیز با همکاری و همراهی یکدیگر پشت سر می‌گذارند.
 روحانی همچنین سه‌شنبه با رئیس جمهوری روسیه، اوگاندا ، امیر قطر و نخست‌وزیر اسپانیا تلفنی رایزنی کرده بود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7329/1/541330/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها