زهره هراتیان، رئیس ایفمارک در گفت‌وگو با «ایران»:

فکر انتقال کرونا به نزدیکانم آزاردهنده‌تر از ابتلا به آن بود





محمد محمدی سدهی
خبرنگار
شیوع ویروس کرونا به چالشی جهانی تبدیل شده و این موضوع حوزه‌های مختلف را به فکر راه‌اندازی کمپین‌هایی درخصوص قطع زنجیره ابتلا به کرونا انداخت. کمپین‌هایی که به منظور آموزش به مردم برای مقابله با این ویروس راه‌اندازی می‌شود. حوزه ورزش هم فعالیت خود را در این خصوص آغاز کرد و یکی از این کمپین‌ها، کمپین «ای اف سی» است که بازیکنان نامداری از کشورهای مختلف همچنین کشور ما برای مبارزه با ویروس کرونا به عضویت این کمپین درآمدند و با انتشار ویدئوهای آموزشی، افراد را به رعایت اصول بهداشتی تشویق می‌کنند.
دکتر زهره هراتیان، رئیس مرکز ارزیابی‌های پزشکی و بازتوانی فوتبال ایران (ایفمارک) جزو کسانی بود که پیش از آغاز سال 99 به این ویروس مبتلا شد. او در این خصوص و تجربه‌اش از ابتلا به کرونا به خبرنگار«ایران» گفت: «اواخر اسفند به منظور کمک به دوستانم برای مداوای بیماران کرونایی، به مطب‌شان رفتم اما پس از چند روز متوجه شدم که علائم عجیبی دارم و تست کرونا گرفتم که نتیجه آن مثبت بود.»
او به علائم این بیماری این گونه اشاره کرد: «در روز اول احساس خستگی زیادی داشتم تا جایی که نمی توانستم روی پایم بایستم. در روزهای دوم و سوم حس بویایی و چشایی‌ام را از دست دادم. البته شرایط من چندان حاد نبود و بلافاصله پس از بروز این علائم به بیمارستان منتقل شدم و کار درمان را آغاز کردم. در روزهای ابتدایی علائم ابتلا به کرونا متوسط بود اما با گذشت زمان این علائم شدیدتر شد. پس از چند روز بستری در بیمارستان تست کرونا دادم که خوشبختانه جواب تست منفی بود.»
رئیس ایفمارک با اشاره به اینکه 2 هفته در قرنطینه بوده، اظهار داشت: «دو هفته سخت را پشت سر گذاشتم و در این دو هفته از نظر روحی شرایط مناسبی نداشتم. از نظر من این بیماری رابطه زیادی با مسائل روحی و روانی دارد. من در طول این مدت بیشتر نگران نزدیکانم بودم و می‌دانستم که این ویروس خیلی سریع منتقل می‌شود به این دلیل در رابطه با نزدیکانم تمام موارد ایمنی را رعایت می‌کردم. فکر انتقال کرونا به نزدیکانم آزار دهنده‌تر از ابتلا به آن بود.» هراتیان با بیان اینکه «پدرم پیش از من به این ویروس مبتلا شده بود» افزود: «به پدرم اطمینان می‌دادم که کرونا چیز مهمی نیست، البته کار آسانی نیست این که بخواهید به اطرافیان‌تان القا کنید که کرونا اهمیت زیادی ندارد چرا که این ویروس بسیار خطرناک و کشنده است. در طول این مدت دائماً با پدرم در تماس بودم و حال او را پیگیری می‌کردم. خدا را شکر در حال حاضر حال پدرم خوب است و از این موضوع بسیار خوشحالم.»
او این گونه صحبت‌های خود را ادامه داد: «این که می‌گویند علائم این ویروس به سرماخوردگی شباهت دارد، صحیح نیست. علائم کرونا را به حساب سرماخوردگی نگذارید و هر کدام از علائم ابتلا به کرونا (تنگی نفس، تب، سرفه و...) را داشتید، سریعاً پیگیر بیماری خود باشید. فردی که دچار کرونا می‌شود روزها و شب‌های متفاوتی را پشت سر می‌گذارد. فرد مبتلا شده به این ویروس حس دلشوره و نگرانی دارد و حالت‌های تهوع و بی‌اشتهایی به او دست می‌دهد. اگر زندگی سالمی داشته باشید و قلیان و سیگار نکشید، اطمینان قلبی بیشتری برای مقابله با کرونا خواهید داشت.»
رئیس ایفمارک گفت: «در تمامی مقاله‌ها درباره کرونا آمده است که فرد مبتلا به این ویروس اگر هرچه زودتر کار درمان را آغاز کند، شانس بیشتری برای درمان دارد. اگر در اطراف شما فردی به این ویروس مبتلا شده هرچه زودتر او را به بیمارستان منتقل کنید. مردم کشور ما و کل دنیا روزهای سختی را سپری می‌کنند و در طول این روزها نکات زیادی آموختند که این نکات باید سرلوحه زندگی‌مان باشد.»
او با اشاره به زحمات کادر درمان بیمارستان‌ها در هفته‌های اخیر با شیوع کرونا افزود: «پیش از شیوع کرونا، مردم هر زمان که یک کادر درمان را می‌دیدند به او می‌گفتند مرفه بی‌درد! اما حالا قدر آنها را بیشتر از هر زمان دیگری می‌دانیم. کادر درمانی روزهای سختی را سپری می‌کنند و خودشان را برای مقابله با کرونا فدا کرده‌اند. حتی برخی از آنها هم به کرونا مبتلا شدند و جان خود را برای مداوای بیماران از دست دادند.»
در روزهای گذشته کنفدراسیون فوتبال آسیا برای مبارزه با ویروس کرونا کمپینی به نام «زنجیره را بشکن» تشکیل داد که هراتیان هم به این کمپین ملحق شد. او در این خصوص بیان داشت: «در این روزهایی که فوتبال برگزار نمی‌شود، کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گرفت کمپینی راه‌اندازی کند تا پیام‌های بهداشتی به کل مردم جهان منتقل شود. به همین دلیل بازیکنان، مربیان و سایر اهالی فوتبال که در سطح قاره شناخته شده هستند، پیام‌هایی آموزشی فرستادند تا زنجیره انتقال به ویروس کرونا هرچه زودتر قطع شود.»
هراتیان با اشاره به این موضوع که در قسمتی از بازار بزرگ ایران موسوم به «ایران مال» 3 هزار تختخواب برای معاینه در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفته است، اظهار داشت: «هفته گذشته در حدود 2 هزار بیمار کرونایی در این مرکز تحت مداوا بودند. البته من هم به عنوان رئیس این مرکز مشغول کار هستم و حتی این روزها به دلیل مشغله زیاد نمی‌توانم والدینم را ملاقات کنم.» او در پاسخ به این سؤال که ایفمارک در حال حاضر چه فعالیتی انجام می‌دهد؟ گفت: «کار ایفمارک مداوای بازیکنان است که البته این مرکز به دلیل تعطیلی لیگ کار چندانی ندارد اما این موضوع باعث نشد که ایفمارک فعالیتی نداشته باشد. ما پس از شیوع کرونا با همکاری فوتبالیست‌های نامدار با ایجاد هشتگ «#football 1_0 Corona» ویدئوهای آموزشی تهیه می‌کنیم. فوتبالیست‌هایی همچون مرتضی پورعلی گنجی، علی علیپور، دراگان اسکوچیچ  و سایر بازیکنان نامدار پیام‌های بهداشتی می‌دهند و در حال حاضر حدود 800 ویدیو ضبط شده و توسط وبسایت ایفمارک به اشتراک گذاشته شده است.» رئیس مرکز ارزیابی‌های پزشکی و بازتوانی فوتبال ایران (ایفمارک) ادامه داد: « با کمک بازیکنان مشهور فوتبال ایران، مردم را راهنمایی می‌کنیم و از آنها می‌خواهیم در خانه‌هایشان بمانند. مثلاً در ویدئوها در خصوص نحوه صحیح دست شستن آموزش داده می‌شود یا فوتبالیست‌ها پیام‌هایی درخصوص ماندن مردم در خانه‌های خود می‌دهند که امیدواریم این پیام‌ها تأثیرگذار باشد. ما همانند تیم فوتبال تلاش می‌کنیم مقابل کرونا پیروز شویم و تمام مردم دنیا برای غلبه بر کرونا ما را تشویق می‌کنند.»





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7328/1/541231/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها