دلال‌ها راه محصولات باغ‌های جنوب را به بازار بسته‌اند

سوداگری لیمویی در فضای کرونایی




زهره افشار
خبرنگار
لیموهای ترش و شیرین 50 روزی می‌شود که شاه نشین‌های بازار میوه و تره بار شده‌اند. درست از زمانی که در فضای مجازی و رسانه‌های رسمی و غیررسمی بانگ برآمد که ویتامین C ایمنی بدن را بالا می برد و حتی انسان را در برابر کرونا ایمن می‌کند  لیموشیرین 5 هزار تومانی شد 25 تا 30 هزار تومان و لیمو ترش هم بسته به کرم میوه فروش و جیب خریدار در محدوده قیمتی 35 تا 70 هزار تومان در نوسان بوده است، حتی اکنون که فصل برداشت لیموی جنوب است و معمولاً بازارهای پایتخت از لیموترش پر می‌شود و بساط آب لیمو‌گیری هم برپا می‌شود، این میوه بنا ندارد که از فراز قیمتی خود فرود بیاید.
باغداران رودان بندرعباس این روزها برداشت لیموترش از باغ‌های خود را آغاز کرده‌اند. شهرستان رودان به بهشت جنوب ایران مشهور است، جایی که با 10 هزار هکتار باغ لیمو عنوان قطب لیموترش کشور را به‌ خود اختصاص داده است و البته این شهرستان در تولید لیموشیرین هم سرآمد است و لیموهای رودان علاوه بر شهرهای استان هرمزگان به تهران، تبریز، قم، سمنان، اصفهان و... بارگیری می‌شود. گفته می‌شود به‌دلیل بارش‌های مطلوب، برداشت لیمو امسال در این شهرستان رکورد خواهد زد؛ پس به‌طور منطقی نباید شاهد افزایش قیمت غیر معمول این میوه باشیم.
دست تهی کشاورز
«رضا امیری رودانی» کشاورز باغداری است که در رودان در باغش انواع لیمو را پرورش می‌دهد، او در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: در حال حاضر لیمو‌شیرین در دست کشاورز نیست هرچه هست در دست دلالانی است که لیمو را در سردخانه‌ها ذخیره کرده‌اند و حال این دلالان هستند که سود اصلی را می‌برند. باغداران این منطقه لیمو‌شیرین را حداقل یک هزار و ۵۰۰ تومان و اگر خیلی زرنگ بودند کیلویی ۳ هزار تومان فروختند. لیموترش را هم سال گذشته با حداقل ۳ هزار تومان و حداکثر آنهم در روزهای خارج از فصل برداشت کیلویی ۱۵ هزار تومان فروخته‌اند. امیری یکی از باغدارانی است که طی چند سال گذشته آفت جاروک لیموترش یا به اصطلاح جادوی جادوگر به‌جان باغش افتاده بود و مجبور شده بود بیشتر درختانش را کف برکند. از وی در مورد این آفت پرسیدیم، گفت: چند سالی بود به‌دلیل اینکه درختی نبود آفت روی آن زندگی کند میزان آفت کم شده بود ولی متأسفانه با کاشت درختان جدید و رشد مجدد آنهایی که کف بر کرده بودیم باردیگر این آفت دارد زیاد می‌شود.
سردخانه‌داری هم که نمی‌خواهد نامی از او برده شود به «ایران» می‌گوید: شاید شما نام امثال مرا دلال بنامید ولی من چند ماه است که دو میلیارد تومان سرمایه‌ام را انواع لیمو خریده‌ام کلی بابت ضایعات ضرر کرده‌ام و ریسک آن را پذیرفته‌ام. من لیموترش را حتی تا کیلویی ۱۷ هزار تومان از باغدار خریده‌ام حالا با احتساب انبارداری و هزینه حمل‌ونقل به کیلویی ۲۵ هزار تومان می‌فروشم. وی می‌افزاید: اگر امثال من نباشیم در فصل برداشت؛ محصول روی دست کشاورز می‌ماند ما محصول را می‌خریم ریسک سود و زیانش را هم به جان می‌خریم.
قیمت بی‌مرز لیموی فارس
 «احمدی» باغدارشهرستان جهرم به «ایران» می‌گوید : با وجود اینکه لیموترش تولیدی ما درجه یک است مجبوریم لیمو را با کیلویی 6 هزار تومان عرضه کنیم. وی می‌افزاید : شنیده‌ام برخی دلال‌ها با وانت به باغ‌ها مراجعه و لیمو را حتی تا کیلویی 25 هزار تومان خریداری می‌کنند ولی چطور آن را به تهران می‌رسانند نمی‌دانم.
 «محمد مهدی قاسمی» رئیس جهاد کشاورزی فارس در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح می‌کند: استان ما رتبه اول تولید لیموترش در کشور را دارد. وی می‌افزاید : استان فارس با سطح زیر کشت 13 هزار هکتار باغ لیمو تولیدی بیش از 340 هزارتن دارد.
به‌گفته وی؛ بیشترین میزان لیموترش استان فارس واریته لیموی آب، «مکزیکین لایم» است و دیگر ارقام لیموترش در استان فارس شامل رقم لیمولیسبون (خارکی)، لیمو پرشین لایم و لیمو چهار فصل است.
وی خاطرنشان می‌کند: بالغ بر 80 درصد لیموترش تولیدی استان فارس به سایر نقاط کشور همچنین به کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای میانه صادر می‌شود و این محصول علاوه بر مصرف تازه خوری در کارخانجات استان فارس به‌صورت فرآوری و درصنایع تبدیلی کاربرد دارد.
 قاسمی تأکید می‌کند: اشتغال پایدار در این محصول در استان فارس 13 هزار و 825 نفر و اشتغال موقت 195 هزار و 100 نفر است.
عمده شهرستان‌های تولید‌کننده لیموترش در استان فارس به ترتیب جهرم، قیروکارزین و لارستان است. در همین حال «محمد ابراهیم صداقت» معاون بازرسی و نظارت استان فارس در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح می‌کند : در ستاد تنظیم بازار استان فارس مبنای فروش هر کیلو لیموترش در میدان اصلی میوه و تره‌بار شیراز 10هزار تومان تعیین شده است و براین اساس هرکس از این قیمت تخطی کند ما بشدت برخورد می‌کنیم. وی می افزاید : مشکل ما وقتی است که لیمو از این میدان بارگیری و از استان خارج می‌شود که متأسفانه پس از آن به دست واسطه‌ها و دلالان می‌افتد. وی تصریح می‌کند: کوتاهی اینکه لیموترش در برخی شهرهای بزرگ از جمله پایتخت به چندین برابر قیمت شیراز فروخته می‌شود متوجه ما نیست و به‌نظر می‌رسد باید سازمان‌های بازرسی و نظارت استان‌های مقصد نیز قیمت را تعیین و کنترل کنند. وی خاطرنشان می‌کند: ما به‌منظور افزایش عرضه، تمام سردخانه‌ها را روزانه بررسی می‌کنیم و هرجا احتکاری صورت گرفته باشد بشدت برخورد می‌کنیم. هفته گذشته یک سردخانه 26 تن لیمو را احتکار کرده بود که با حکم تعزیرات همه این لیموها را با قیمت 10 هزار تومان عرضه کردیم. صداقت همچنین از برخورد قضایی با ده‌ها میوه فروش که لیمو را با قیمت بالای 10 هزار تومان فروخته بودند خبر می‌دهد.
او می‌افزاید: یکی از دلایلی که باعث شده تا دلالان سوءاستفاده کنند این است که مردم به هرقیمتی حاضرند لیموترش بخرند. در تبلیغات هم روی تأثیر لیموترش بر پیشگیری از کرونا در حد زیادی مبالغه و باعث تحریک تقاضا شده است.

نیم نگاه

معاون بازرسی و نظارت استان فارس: مشکل ما وقتی است که لیمو از این میدان بارگیری و از استان فارس خارج می شود که متأسفانه پس از آن به دست واسطه ها  و دلالان می افتد . کوتاهی اینکه لیمو ترش در برخی شهرهای بزرگ از جمله پایتخت به چندین برابر قیمت شیراز فروخته می شود متوجه ما نیست و به نظر می رسد باید سازمان های بازرسی و نظارت استان های مقصد نیز قیمت را تعیین و کنترل کنند

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7328/1/541230/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها