پاسخ سخنگوی قوه قضائیه به گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل:

مرخصی به‌زندانیان برای همه نظام‌ها الگو است





گروه سیاسی/ سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری دیروز خود که همچنان به صورت مجازی انجام می‎شود، به سؤالات ارسالی خبرنگاران پاسخ داد.
غلامحسین اسماعیلی در پاسخ به سؤالی درباره ادعای گزارشگر ویژه سازمان ملل که گفته ایران در اعطای مرخصی به زندانیان تبعیض قائل شده، گفت: اقدام جمهوری اسلامی هم در سلامت زندانیان و هم امنیت زندان‌ها و هم در اعطای مرخصی به زندانیان یک اقدام الگو و نمونه و برجسته در همه نظام‌های حکمرانی است. خوب است امثال این آقای به اصطلاح گزارشگر حقوق بشر، گزارش بدهد در امریکا و انگلیس و سایر کشورهای اروپایی که شیوع کرونا بیشتر از ایران بوده، در مورد زندانیان چه کردند؟ ما هیچ گزارشی از اعطای مرخصی و مساعدت برای زندانیان در دوره کرونا از کشورهای مدعی نشنیدیم.
کسانی که عملکرد صفر دارند، مورد بازخواست قرار نمی‌گیرند و ما که عملکرد فوق‌العاده عالی داریم مدعی می‎شوند عملکرد ما تبعیض‌آمیز بوده است. قوه قضائیه به عدالت رفتار کرده است و هیچ فرقی بین تابعیت‌ها نگذاشتیم. به بیش از هزار نفر تبعه بیگانه مرخصی دادیم. برخی از اتباع همین کشورهای مدعی در زمره کسانی بودند که به مرخصی رفتند.
ما دوتابعیتی را به رسمیت نمی‎شناسیم و ملاک ما در اعطای مرخصی نوع جرم و میزان مجازات و مخاطراتی که فرد می‌تواند برای جامعه داشته باشد و میزان تحمل و داشتن وثیقه بوده است.
 گزارش دیوان محاسبات در دادسرای تهران
به گزارش ایسنا، اسماعیلی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات رئیس دیوان محاسبات کشور و گزارش تفریغ بودجه 97 گفت: گزارش مربوط به دیوان محاسبات کشور را ریاست مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای رسمی برای قوه قضائیه ارسال کرد و با وصول نامه رئیس مجلس شورای اسلامی دستور ارجاع این پرونده به دادسرای تهران صادر شد.
به محض وصول پرونده به دادسرای تهران بررسی در ارتباط با محتوای گزارش دیوان محاسبات انجام شد و در همین زمان کوتاه به این نتیجه رسیدیم که بخش اندکی از محتوای گزارش دیوان محاسبات قبلاً با گزارش سازمان بازرسی و گزارش ضابطین قضایی در دادسرای تهران تشکیل پرونده شده است و درباره تعدادی از دریافت کنندگان ارز، مراجع قضایی به آن رسیدگی کرده و رأی صادر شده و متهمین در حال تحمل محکومیت هستند.
بخش دیگری از گزارش را نیز قبلاً مطلع شده بودیم که پرونده تشکیل شده اما هنوز منتهی به تصمیم قضایی نشده است و بخش قابل توجهی از گزارش دیوان نیز بخش‌هایی است که باید از الان برای آن پرونده تشکیل شود و گزارش دیوان محاسبات را با جدیت و تمام توان رسیدگی می‎کنیم و نتیجه را به مردم اعلام خواهیم کرد.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت پرونده علی اصغر پیوندی، رئیس سابق جمعیت هلال احمر گفت: نواقص این پرونده برطرف شده و رسیدگی‌های دادسرایی به اتمام رسید و پرونده در مرحله اعاده به دادگاه نسبت به بخشی که نواقص داشت و ارسال به دادگاه نسبت به بخشی که بعداً به این پرونده اضافه شد، قرار دارد و فعلاً متهم بازداشتی ندارد.
اهتمام قوه قضائیه به حقوق شهروندی
اسماعیلی درخصوص اهتمام بسیار جدی قوه قضائیه به حقوق شهروندی هم گفت: این قوه حقوق شهروندی را در مقام اجرا و عمل می‌داند و به دنبال شعار و فضاسازی سیاسی نیست. هیأت‎های اجرایی قوه قضائیه در سال  ۹۸ عملکرد خوبی داشتند و این هیأت‎ها ۱۳۷۶ مورد گزارش مردمی را در حقوق شهروندی دریافت کردند و تنها ۲۰ مورد نقض حقوق شهروندی در زیرمجموعه قوه و ضابطین قوه قضائیه به اثبات رسیده است.
انبارهای لیمو ترش شناسایی شدند
اسماعیلی در پاسخ به سؤالی درباره اظهار نظر رئیس اتحادیه بارفروشان مبنی بر اینکه انحصار لیموترش در اختیار 5 نفر است و آیا اسامی آنها به قوه قضائیه اعلام شده است گفت: اسامی به قوه قضائیه اعلام نشده، اما مطلع شدم در استان فارس همکاران‌مان توانستند بخش قابل توجهی از این انبارها را شناسایی کنند. از روز دوشنبه امر بارگیری و توزیع لیموهای انبار شده آغاز شده و پیش‌بینی می‌کنیم با این اقدام در روزهای آتی شاهد کاهش قیمت لیمو باشیم. حتماً پیگیری‌های لازم را برای اعلام اسامی این 5 نفر انجام می‌دهیم، زیرا احتکار مایحتاج مردم اگر به صورت عمده باشد، جرم است و به صورت خرد نیز در اختیارات تعزیرات حکومتی است.
از آیین‌نامه وکالت تعبیر به دخالت نکنید
اسماعیلی در پاسخ به سؤالی درباره تدوین پیش‌نویس اصلاح آیین‌نامه اجرایی لایحه استقلال کانون‌های وکلا گفت: ما در قوه قضائیه به دنبال سالم‌سازی دستگاه خودمان و جریان عدالت هستیم. ما به دنبال مداخله نیستم اما امور باید شفاف باشد و بخش‌های مختلف نظارت‌پذیر باشند.
موضوع آیین‌نامه وکالت در همین راستاست. آیین‌نامه وکالت عمری بیش از 60 سال دارد و  در این 60 سال قوانین جدیدی تصویب شده از جمله قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت و قانون بودجه سال 99 که در آنجا ما مکلف به ایجاد سامانه‌ای برای ثبت قراردادهای مالی وکالت شدیم.
این سامانه و قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی بعد از قانون اصلی وکالت، اقتضا می‌کند آیین نامه وکالت به‌روزرسانی شود و متناسب با قوانین جدید باشد و قوه قضائیه اراده جدی دارد تا با کمک جامعه وکلا و نخبگان برای شفافیت در امر وکالت و نظارت‌پذیری امر وکالت ورود کند و این جزو امور شفاف‌سازی و نظارت پذیری است و کسی این را تعبیر به مداخله نکند. ان‌شاءالله آیین‌نامه مطابق با قوانین جدید تصویب شود.

برش
حکم حبس برای متهمان پرونده‌های فساد

غلامحسین اسماعیلی در آغاز این نشست، به پرونده‏‌هایی اشاره کرد که در روزهای کرونایی به آن رسیدگی و حکم آنها هم صادر شد. او گفت: «ابراهیم زابلی پیله رود به جرم اخلال در نظام تولیدی کشور از طریق سوء استفاده عمده از فروش غیر مجاز مواد اولیه سهمیه‌ای پتروشیمی در بازار آزاد و پرداخت رشوه به ۱۰ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و محرومیت دائم از خدمات دولتی و ضبط مبلغ ۲۴۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون و ۷۶۴ هزار و ۷۶۰ ریال محکوم شده است.
نوید محمودی فرزند مسعود به جرم اخلال در نظام تولیدی کشور به ۵ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و ضبط مبلغی، رضا عیوض زاده که متأسفانه بازرس وزارت صمت بوده به جرم اخلال در نظام اقتصادی از طریق اخذ رشوه و فراهم ساختن مواد پتروشیمی خارج از شبکه به ۶ سال حبس محکوم شده است.»




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7328/1/541224/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها