گفت وگوبا مسئول بهبود کسب وکارهای فرهنگی وزارت ارشاد

معیشت و روزگار اهل هنر حدیثی پرآب چشم است


مریم سادات گوشه
خبرنگار
درست از اوایل اسفند ماه که ویروس کووید 19 آمد و مردم ایران را خانه نشین کرد و اکثر کسب و کارها بخصوص اهالی فرهنگ وهنر تعطیل شد، اوضاع معیشتی آن دسته از اهالی فرهنگ وهنر که حقوق ثابت نداشتند و از طریق فروش آثارشان یا به روی صحنه بردن اجرایشان امرار معاش می کردند با بحران مواجه شد. بحرانی که هر روز با ادامه‌دار شدن قرنطینه سایه تاریکی بر زندگی این قشر مظلوم افکنده است. دراین مدت بیشتر اهالی هنر به فضای مجازی روی آوردند و آثارشان را یا به صورت مستقل یا از طریق برخی سازمان های دولتی مثل سازمان فرهنگی هنری شهرداری به صورت آنلاین اجرا کردند؛ اما هنوز حمایت مالی نشده اند. لادن حیدری معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اکنون مسئول بهبود محیط کسب و کارهای بخش فرهنگ وهنراست. جلسات بسیاری با وزیر فرهنگ داشته است تا مشکلات بخش فرهنگ وهنررا مرتفع و خسارات وارده را تخمین زنند. حیدری دراین گفت و گودرمورد نحوه حمایت های وزارت فرهنگ و رسیدگی دولت به قشر آسیب دیده فرهنگ وهنر پاسخ می دهد.

اکنون که تمام مراکز فرهنگی و هنری، اعم از سینماها، سالن های تئاتر و گالری ها و... تعطیل شده اند، اهالی فرهنگ وهنرمثل خیلی از کسب و کارها متضرر شدند. وزارت ارشاد چه سیاست های حمایتی از اهالی فرهنگ و هنر در دوران قرنطینه درنظر دارد؟
با بروز بحران همه‏‌گیری کرونا، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف بود تا ضمن اجرای مصوبات ستاد بحران، نسبت به پیامدهای اقتصادی و چگونگی جبران خسارات وارده بر اقتصاد فرهنگ و هنر نیز تدابیر لازم را بیندیشد، چرا که مراکز فرهنگی و هنری به عنوان کانون‏ های تجمع و مراجعه همگانی دراولین روزهای بحران، فعالیت‏شان متوقف ‏شد، بطوری که تعطیلی این صنوف، تاکنون نیز ادامه دارد. دراین راستا سه دسته اقدام آغاز شد که عبارتند از: تدوین و پیشنهاد بسته‏ های حمایتی، برآورد میزان خسارات وارده و رایزنی‏ های لازم برای جلب حمایت‏ های همه‏ جانبه دولتی در جبران خسارت کسب و کارهای بخش فرهنگ و هنر. نخستین اقدام مؤثر دراین زمینه، درج کسب و کارهای زیاندیده بخش فرهنگ و هنر در شمار کسب و کارهای مشمول مصوبات حمایتی هیأت دولت و بانک مرکزی بود. این مهم با درج کسب و کارهای فرهنگی، هنری، رسانه‏ ای و سینمایی (نظیر انتشارات، کتابفروشی‌ها، سالن‌‌‌های سینما، تماشاخانه، مؤسسات و مجتمع‌‏ها و آموزشگاه ‏های فرهنگی و هنری، دفاتر خدمات زیارتی، خانه‌‌های مد و لباس،گالری‏ ها، کانون‏ های آگهی و تبلیغات، پایگاه ‏های خبری و هرکسب و کار فرهنگی وهنری دیگری به تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)در مصوبه یازدهم فروردین ماه سال جاری هیأت دولت با موضوع حمایت از کسب و کارهای دهگانه زیاندیده، رقم خورد. سپس با دریافت گزارش‏ های صنوف فرهنگی، هنری و رسانه‏ ای، دیگراقدامات ضروری برای عبور از بحران و رکود پیش‏ آمده با تدوین بسته‏ های حمایتی و رایزنی و طرح و پیشنهاد‏شان در مراجع ذیربط آغاز شد. دراین خصوص، می ‏توانم به پیشنهاد اختصاص بسته‏ های حمایتی نظیر بهره‏ مندی از حق بیمه بیکاری، افزایش و تخصیص مستمری بازنشستگان، امکان خرید اعتباری یک تا 2 میلیون تومانی، اعطای وام‏ های قرض ‏الحسنه و یا کم‏ بهره بدون نیاز به ضامن، تسهیل و تخفیف و بخشودگی عوارض، مالیات، حق بیمه کارفرما و حق درمان اشاره کنم. اما تعیین میزان زیان وارد شده برکسب و کارهای بخش فرهنگ و هنر نیز اقدام مهم دیگری بود. این مهم با دستور فوری وزیر محترم به انجام رسید و خسارت کسب و کارهای مرتبط در سراسر کشور بالغ بر 900میلیارد تومان برآورد شد که بلافاصله از سوی ایشان به مقامات و مراجع ذیربط در نهاد ریاست جمهوری، سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام شد. امیدواریم پی‏‌آمد این اقدامات، اخبارخوش و دلگرم ‏کننده ‏ای برای فعالان فرهنگی، هنری و رسانه‏ ای باشد.
به عنوان نمونه کسانی که تئاتر کار می کنند اکنون بیکارهستند یا کسانی که صرفاً از طریق نقاشی یا خوشنویسی امرار معاش می کنند اکنون چگونه در این شرایط بحرانی باید گذران معیشت کنند؟ وزارت فرهنگ چگونه می خواهد با بودجه محدودی که در اختیار دارد به این قشر کمک کند؟ از چه راهی؟
معیشت و روزگار اهل هنر از دیرباز حدیثی پر آب چشم است، چنان که تعداد پرشماری ازاین قشر فرهیخته در زمره افرادی هستند که با درآمد فصلی و اتفاقی، گذران زندگی می‌‏کنند و درآمد ثابتی ندارند، از این رو مشمول سرانه‏ های بیکاری و خدمات تأمین اجتماعی هم نیستند. با این همه تعدادی از هنرمندان و فعالان فرهنگی و هنری که به صورت «آزاد» فعالیت دارند، با عضویت در صندوق اعتباری هنر از مزایای بیمه هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران برخوردارند. درهمین راستا بسته‏ های حمایتی نیز از سوی صندوق اعتباری هنر برای رفع نیازهای معیشتی اعضای آن در بحران کرونا تدوین شده است که پیگیر تحقق و تصویب‏شان هستیم. از سوی دیگر در حال رایزنی و رفع موانع قانونی برای حمایت از آن دسته هنرمندان و فعالان فرهنگی و هنری هم بوده ایم که به دلایل مختلف نتوانسته ‏اند، مشمول حمایت صندوق اعتباری هنر باشند. دراین شرایط بحرانی و با توجه به وضعیت اقتصادی و توان و اولویت‌‏های دولت خدمتگزار، تلاش داریم ازهر طریق ممکن، مشکلات موجود دراین مسیر را از میان برداریم و بتوانیم با دریافت حمایت‏ های حداکثری، تخصیص ‏های لازم برای تأمین خسارت بیکاری و مستمری‏ هنرمندان و فرهیختگان فرهنگی را تصویب کنیم. امیدواریم همانگونه که وزیر محترم اعلام داشته اند با تلاش های مستمر ایشان در این رکود بحرانی خبرهای خوشی دریافت کنیم و چرخ بخت اهل هنرهم سبز شود.
سیاست های وزارت فرهنگ بعد از دوره کرونا در خصوص جبران خسارت وارده به هنرمندان چیست؟
به عنوان مسئول بهبود محیط کسب و کارهای بخش فرهنگ و هنر، همانگونه که شرح دادم، تلاش‏ هایمان ازهم‏ اکنون برای جلب حمایت‏ های دولتی در جبران خسارت‏ های وارده آغاز شده است و دوباره تأکید دارم که موضوع حمایت از کسب و کارهای زیاندیده را به دوران پساکرونا، موکول نکرده‏ ایم. البته سخن گفتن از تغییرات در محیط کسب و کارهای فرهنگی و هنری با توجه به رواج ارائه‏ های مجازی آثار و تولیدات هنری ازین پس امرغریبی نیست و بدون تردید با برنامه ‏ریزی‏ های دقیق بایستی راهبردهای لازم دوران پساکرونا نیز طراحی و اجرا شود که خود مستلزم همراهی برنامه‌‏ریزان و سیاستگذاران ارشد کشور است تا اهداف ما برای رونق دوباره اقتصاد فرهنگ و هنر به عنوان منظومه ای اقتصادی که خود تقویت‏ کننده و خود سامان‏ده است، محقق شود.
در دوره قرنطینه که بخش هنری شهرداری، پردیس تئاتر را ایزوله قرار می دهد تا به صورت آنلاین برای مردم برنامه اجرا کنند، چرا وزارت فرهنگ این کار را نکرد. آیا برنامه خاصی برای حمایت در نظر دارد؟
فعالان هنری و فرهنگی پس از اعمال محدودیت‏ های ستاد ملی کرونا در سراسر کشور، برای همدلی با  هم میهنان عزیز و کمک به تاب‏ آوری آنان در دوران خانه نشینی، اقدام به اجرا و ارائه آنلاین آثارشان کردند. معاونت امورهنری وزارتخانه نیز دراین مدت همکاری تنگاتنگی با هنرمندان و نیز شهرداری تهران برای اجرای برنامه‌هایی در زمینه موسیقی، هنرهای تجسمی، تئاتر و مد و لباس و نیز نمایش آثار خارجی و ایرانی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران با معرفی کامل اثر در فضای مجازی داشته است که اخبار آن به طور مرتب منتشر می ‏شود و برای انعکاس دقیق‌‏شان می‌توانید با روابط عمومی این معاونت ارتباط داشته باشید.
 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7327/1/541125/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها