گزارش «ایران» از بازگشایی پاساژها و خطر کرونا در سیستم حمل ونقل عمومی پایتخت

تهرانی‌ها با کرونا شطرنج بازی می‌کنند


حمیده امینی فرد
خبرنگار
دیروز بعد از گذشت یک روز از اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند در تهران، کرکره اصناف کم خطر همچون پاساژها هم با دستور ستاد ملی مقابله با کرونا بالا کشیده شد تا عملاً ٨٠ درصد از کسب و کارهای کم خطر بعد از تقریباً یک ماه و ١٥ روز شروع به‌کار کنند. فعالیت این واحدها البته منوط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ثبت نام در سامانه وزارت بهداشت و دریافت کد رهگیری شده است. این درحالیست که همچنان برخی صنوف و همه مراکز آموزشی، مذهبی و تفریحی تعطیل هستند و ممکن است برای مدتی بیشتر این روند ادامه یابد. با اینهمه همچنان شرایط پایتخت غیرعادی اعلام می‌شود و باز شدن این صنوف به معنای بازگشت به دوران پیش از کرونا نیست. چرا که به گفته متخصصان، بستری در بخش ویژه بیمارستان‌ها با شیب ملایم در حال افزایش است و تنها در یک روز ١٠٥ بیمار در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند!
نمایی از وضعیت کسب و کار در تهران
 اما آیا شهروندان به اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند توجه دارند؟ خانم سلطانی علی‌رغم ممنوعیت کار آرایشگاه‌های زنانه دیروز برای کوتاهی مو مراجعه کرده است. آرایشگاه در ظاهرتعطیل است، اما با پاسخ‌دهی تلفنی، مشتری می‌پذیرد. یک آرایشگاه مردانه هم در غرب تهران براحتی مشغول فعالیت است و مشتری‌ها بدون نگرانی در کنار هم نشسته‌اند، شماره ١٢٤ تعزیرات هم آدرس متخلفان را ثبت می‌کند و ما از سرنوشت پیگیری ها خبر نداریم در روز بعد دقیقاً همین اتفاق تکرار می‌شود! یک طلافروشی هم بدون توجه به پروتکل‌ها مشغول وزن کردن طلاست و مشتری برای پنجمین بار النگوهای مختلف را امتحان می‌کند. در اولین روز شروع به‌کار مراکز خرید البته وضعیت کمی امیدوارکننده‌تر است، مشتری‌ها تعدادشان بسیار کم است و نوبت به نوبت وارد مغازه می‌شوند و اغلب ماسک و دستکش دارند.رستوران‌ها و کافی شاپ‌های پاساژها تعطیل است و اگر کسی هم درخواستی دارد باید غیر حضوری سفارش دهد.آنطور که رئیس اتحادیه رستوران‌دارها به «ایران» می گوید تعطیلی این مراکز ممکن است تا یکماه دیگر هم تمدید شود، از ٨٠٠ رستوران جوازدار در تهران فقط ٣٠ درصد خدمات بیرون‌بر دارند که آنها هم با اقبال کم مردم مواجه شده‌اند. به گفته سیدعلی‌اصغر میرابراهیمی، حدود دو ماه است که همه رستوران‌ها حتی در سازمان‌ها و ادارات تعطیل هستند و تبلیغات منفی موجب شده حتی با وجود رعایت پروتکل‌ها مثل گندزدایی بازهم مردم از بیرون‌برها خرید نکنند، حالا فرصت افطار ماه رمضان هم برای آنها از دست رفته و اغلب آنها دچار خسارت‌های میلیاردی شده‌اند. اتفاقی که البته درتالارهای تهران هم افتاده است. رئیس اتحادیه تالارها هم به «ایران» می گوید: از اوایل بهمن همه واریزی‌ها به مشتری‌ها عودت داده شده است. همه حدوداً هزار واحد صنفی به علت کنسلی مراسم‌ها از ٥٠٠ تا ٢ میلیارد تومان ضرر کرده و حدود ٤٠ درصد هم ورشکست شده‌اند. خسرو ابراهیمی‌نیا می‌افزاید با اردیبهشت ماه مجموعاً ١٢٠ روز می‌شود که تعطیلیم و معلوم نیست چه زمانی دوباره مشغول کار شویم، پیشنهاداتی را برای اتاق اصناف فرستاده‌ایم تا درصورتی که امکانش هست با رعایت پروتکل‌ها کارمان را شروع کنیم. اما آیا مردم به این زودی‌ها حاضر به برگزاری مراسم در تالارها می‌شوند؟ اگر به گفته رئیس اتحادیه نانوایان هم توجه کنیم، این مورد دور از انتظار نیست، چراکه به گفته او علی رغم نشانه‌گذاری در برخی نانوایی‌ها، اما مردم پشت سر هم می‌ایستند و خیلی‌ها بدون ماسک و دستکش باهم حرف می‌زنند! «بیژن مقدم به فعالیت بی‌وقفه بیش از ٣ هزار واحد (بدون نان سنگک و فانتزی) در تهران اشاره می‌کند و به «ایران» می‌گوید که ماهانه حدود یک و نیم میلیون تومان از جیب برای خرید مواد ضدعفونی و ماسک و دستکش هزینه می‌کنند و دمای ٢٠٠ درجه تنور هم موردی برای کرونا در نان باقی نمی‌گذارد، اما مردم به فاصله‌ها توجه نمی‌کنند و موضوع را بویژه در این یک هفته اصلاً جدی نگرفته‌اند!» برخی پاساژها و فروشگاه‌های بزرگ هم‌اکنون مجهز به تونل ضدعفونی شده‌اند و شهروندان به محض ورود هم تب‌شان اندازه‌گیری و هم ضدعفونی می‌شوند.
تهران در ترافیک
تهران دیروز هم مثل یک هفته اخیر با موج سنگین ترافیک در ١٠ معبر بزرگراهی روبه‌رو بود، علاوه بر این با بازگشایی مسیرهای بین استانی، تردد در جاده‌های برون شهری حدوداً ٦ درصد افزایش یافت و ترافیک سنگین در مسیر آزاد راه قزوین به کرج، کرج به تهران و شهریار به تهران مشاهده شد.علی‌رغم تردد روان در جاده‌های شمالی، اما پیش‌بینی پلیس از افزایش تردد در آخر هفته حکایت دارد.
دیروز حمل و نقل عمومی با وجود عدم اجرای طرح ترافیک، تقریباً یک روز شلوغ را پشت سر گذاشت و با افزایش ترددهای شخصی، معضل جای پارک هم دوباره به خیابان‌ها بازگشت! متروی تهران از دیروز در یک پیامک ارشادی از شهروندان درخواست کرد تا در ایستگاه و داخل قطار فاصله یک و نیم متری را رعایت و از واگن‌های خلوت استفاده کنند.این روزها تعداد مسافران مترو عدد 440 هزار را رد کرده و اگر به ٤٥٠ هزار برسد، عملاً اجرای طرح فاصله‌گذاری را باید تمام شده تلقی کرد! حمل و نقل عمومی با ٢٦ درصد همچنان علت اصلی ابتلا به کروناست، تعداد مسافران تاکسی البته موجب کاهش ٨٠درصدی درآمد راننده‌ها شده است. اگرچه در اردیبهشت ماه شاهد افزایش حدوداً ٢٥ درصدی کرایه‌ها خواهیم بود، اما رانندگان از دولت درخواست دارند تا مابه‌التفاوت کرایه‌ها در قالب یارانه پرداخت شود.
باید سختگیرانه عمل کنیم
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران با اشاره به بازگشایی مراکز خرید و افزایش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، بر ضرورت توجه بیشتر به رعایت نکات بهداشتی تأکید می‌کند. دکتر علیرضا زالی با بیان اینکه حدود ۲ درصد بستری‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه رشد داشته است، گفت:۷۵۲ بیمار در این مدت ترخیص شده‌اند و کماکان تعداد افرادی که در بخش‌های ویژه و بخش‌های عادی بستری می‌شوند با یک شیب نسبتاً ملایم در حال افزایش است. او افزود: پیش‌بینی می‌شود با توجه به شرایط اپیدمیولوژی، هر فرد مبتلا بین یک تا سه نفر را گرفتار کند، اما طبق یافته‌های آماری متوسط این میزان حدود یک نفر است و تا زمانی که این عدد باشد، کماکان نسبت به بستن زنجیره بیولوژیک ویروس در ارتباطات اجتماعی باید سختگیرانه‌ترعمل کنیم.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7327/1/541124/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها