وزیر کشور با اشاره به تقویت همدلی اجتماعی در ماه های اخیر از همه نهاد ها درخواست همفکری کرد

ایجاد گفتمان اجتماعی برای پسا کرونا


وزیر کشور با تأکید بر اینکه هیچ کمبودی در کشور در زمینه تأمین امکانات و تجهیزات درمانی لازم برای بیماری کرونا وجود ندارد، گفت: این بیماری یک آزمون برای تقویت همدلی و همکاری اجتماعی در جامعه ما بود و همه باید تلاش کنیم به گفتمان اجتماعی واحد در این زمینه برسیم.
به‌گزارش ایلنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در نخستین نشست شورای اجتماعی کشور در سال ۹۹ که با حضور مسئولان و نمایندگان دستگاه‌های عضو در این وزارتخانه برگزار شد و به بررسی آثار اجتماعی بیماری کرونا اختصاص یافت، گفت: دستگاه‌های عضو، گزارش‌های مفید، خوب و جامعی از اقدامات خود در زمینه آثار اجتماعی کرونا ارائه کردند که متأسفانه، محتوای این گزارش‌های خوب کمتر به اطلاع مردم رسیده است.
او با درخواست از وزارت ارشاد به‌عنوان مسئول کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت بیماری کرونا برای اتخاذ ترتیبی که این گزارش‌ها حداقل از طریق صداوسیما به اطلاع مردم برسد، افزود: متأسفانه، برخی رسانه‌های خارجی می‌خواهند در مورد اقدامات انجام شده در کشور سیاه نمایی کرده و فعالیت‌ها و زحمات فراوانی را که صورت گرفته است، تضعیف کنند.
رحمانی فضلی فعالیت خیرین و سازمان‌های مردم نهاد (سمن ها) در امر مقابله با بیماری کرونا را مجاهدانه و مؤمنانه توصیف کرد و با ابراز تأسف از پرداخته نشدن به این فعالیت‌ها در فضای رسانه، گفت: افراد خیر و سمن‌ها یک جریان خودجوش مردمی هستند که موجب تقویت همگرایی و همبستگی اجتماعی می‌شوند و در بحران‌ها، هر چه دارند را بدون هیچ تبلیغات و ادعایی در طبق اخلاص می‌گذارند و به صحنه می‌آورند.
او در این باره افزود: ما از سمن‌ها، خیرین و نیز، همه کسانی که در قالب فعالیت‌های مردمی، مساجد، پایگاه‌های بسیج و سایر مراکز مشابه برای مقابله با کرونا فعالیت می‌کنند، قدردانی می‌کنیم و از رسانه‌ها می‌خواهیم این فعالیت‌ها را به استحضار مردم برسانند.
وزیر کشور همچنین بر لزوم دستیابی به یک«تحلیل واحد و جامع» در زمینه مدیریت بیماری کرونا تأکید کرد وگفت: دستگاه‌های مختلفی در حوزه اجتماعی فعالیت می‌کنند اما اگر ما فاقد تحلیل جامع باشیم نه تنها نخواهیم توانست به همگرایی و همکاری کامل در این زمینه دست یابیم و برنامه‌های مشترک را عملیاتی سازیم بلکه گرفتار موازی کاری و تداخل اقدامات خواهیم شد.
نیاز کشور به گفتمان اجتماعی مناسب
 وزیر کشور، دستیابی به «یک گفتمان اجتماعی مناسب» درباره بیماری کرونا را از دیگر نیازهای کشور در شرایط کنونی دانست و اظهارداشت: خوشبختانه تاکنون موضوعاتی نظیر انسجام اجتماعی و وحدت و همدلی عمومی به‌عنوان یک گفتمان در جامعه مطرح و به‌صورت عملیاتی به آن پرداخته شده است اما شورای اجتماعی کشور باید در زمینه تولید یک گفتمان اجتماعی قوی در این زمینه کار کند.
رحمانی فضلی با بیان اینکه امروز دقیقاً دو ماه از زمان درگذشت اولین هموطنمان در قم بر اثر ویروس کرونا و اعلام شیوع این بیماری در ایران سپری شده است، به مرور اقدامات صورت گرفته در این مدت پرداخت و تأکید کرد: ظرف دو ماه که یک بیماری ناشناخته در حجم وسیع شیوع پیدا کرد و تعداد زیادی افراد مبتلا و قربانی بر جای گذاشت، واقعاً کشور توانسته است مدیریت خوبی را در این زمینه انجام دهد.
وی به کمبودهایی که در هنگام شیوع ویروس کرونا در حوزه مواد ضدعفونی کننده، شوینده‌ها، تخت و امکانات بیمارستانی و روش‌های درمانی وجود داشت اشاره کرد و گفت: در روزهای نخست، میزان تولید ماسک در کشور ۶۰۰ هزار عدد در روز بود اما اکنون به جایی رسیده‌ایم که روزانه فقط ۴ میلیون ماسک در مقیاس صنعتی تولید می‌کنیم. همچنین تجهیزاتی مانند ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) که از تجهیزات اولیه برای این بیماری است و بیمارستان‌ها مشکل داشتند تأمین شد.
رحمانی فضلی یادآور شد: البته، این سخن به معنای آن نیست که ما ضعف و مشکلاتی نداشتیم اما در قیاس با یک حادثه عظیم و دارای ابعاد ناشناخته که نحوه برخورد با آن از نظر علم پزشکی نیز نامعلوم بود، باید پذیرفت که اقدامات خوبی در دو ماه اخیر در کشور برای مهار و کنترل بیماری کرونا صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه در شرایط شیوع بیماری، نیاز به یک ساختار قوی در حوزه‌های اقتصادی، کنترلی و مدیریتی داشتیم که بتواند سازماندهی‌ها را انجام دهد، اظهارداشت: برای پاسخ به این نیاز، خوشبختانه، ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا از روزهای نخست تشکیل شد، رهبر معظم انقلاب اختیارات لازم را به این ستاد دادند و رئیس جمهوری محترم هم مسئولیت آن را بر عهده گرفتند به‌گونه‌ای که حداقل هفته‌ای دو بار جلسات ستاد را مدیریت می‌کردند و شاید ۱۰ تا ۱۵ جلسه کارگروه حرفه‌ای هم داشتند.  همچنین تماس‌های مداومی با وزرا، بیمارستان‌ها و مراکز تولید امکانات و تجهیزات درمانی داشتند و همه این موارد دست به دست هم داد تا اتفاقات مؤثر و نتایج مفیدی در حوزه مدیریت کرونا در کشور حاصل شود. رحمانی فضلی با بیان اینکه تاکنون به موفقیت نسبی در کنترل بیماری کووید۱۹رسیده‌ایم، گفت: خوشبختانه، روند ابتلا به این بیماری وضعیتی باثبات و رو به‌کاهش دارد، تعداد بیماران بستری و فوتی‌ها کم شده و میزان بهبودی افزایش یافته است.
وی افزود: میزان شناسایی مبتلایان هم افزایش پیدا کرده و تعداد مراکز تشخیصی از ۱۰ مرکز به بیش از ۵۰۰ مرکز در سطح کشور رسیده است و علاوه بر آن، وزارت بهداشت مراکز سرپایی را هم در این زمینه ایجاد می‌کند. هرچه میزان شناسایی را بیشتر کنیم می‌توانیم در ایزوله و قرنطینه کردن افراد بیمار در تماس با جامعه بهتر عمل کنیم.  وی یادآور شد: با وجود همه دستاوردها، به‌دلیل ناشناخته بودن بیماری کرونا نباید احساس کنیم که شرایط جامعه کاملاً عادی است و البته به این معنی هم نیست که به امور عادی جامعه نرسیم.
اقدامات وزارت کشور برای اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی
رحمانی فضلی سپس در تشریح اقدامات وزارت کشور برای پشتیبانی از اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی با وجود تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، بازارها، اماکن مقدسه و مساجد، مراکز تجمع و اصناف و مشاغل، گفت: ورودی و خروجی‌های بیش از ۲۹۰۰ نقطه را در کشور کنترل کردیم که در هر نقطه، نیروها به‌صورت سه شیفت و در هر شیفت حداقل ۲۰ نفر نیرو حضور داشتند و این حجم بالای نیروها در قالب پلیس، بسیج، هلال احمر یا نیروهای امدادی مردمی و خیرین همکاری داشتند.
وزیر کشور خاطرنشان ساخت: مدیریت ترددها با مسافرت‌های نوروزی همزمان شده بود اما همکاری مردم در این شرایط واقعاً خوب بود و ما از همه آنها سپاسگزاریم.
رحمانی فضلی با بیان اینکه وقتی به این دو ماه می‌نگریم حداقل این است که در هیچ حوزه‌ای مشکل حاد یا لاینحلی نداریم و در تأمین تجهیزات و کالاها، مدیریت نیروی انسانی، تأمین حداقل‌های معیشت و کالاهای مورد نیاز با کمبودی مواجه نیستیم، گفت: درحالی که در همان ایام در کشورهای اروپایی مردم به فروشگاه‌ها هجوم بردند و ضعف شدیدی در رساندن کالا و خدمات داشتند ولی ما در کشور شاهد چنین صحنه‌هایی نبودیم.
وزیر کشور، این موفقیت‌ها را نشانه «قدرت مدیریت، اقدامات هماهنگ و تصمیم گیری‌های سریع و بموقع» در کشور و نیز بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی فراوانی دانست که در کشور وجود دارد و همه باید قدردان آن باشیم. رحمانی فضلی در ادامه سخنانش، بر لزوم بررسی و تحلیل دقیق آثار و پیامدهای بیماری کرونا در عرصه‌های مختلف در کشور تأکید کرد و اظهارداشت: باید اطلاعات دقیق تری در موضوع خدمات‌رسانی بویژه در بخش‌هایی که آسیب دیده‌اند، ارائه شود.
وی افزود: در حوزه اقتصادی آسیب‌ها ملموس‌تر و عینی‌تر است و مسائل اجتماعی می‌تواند در دراز مدت رخ دهد ولی باید بدانیم که بخش مهمی از موضوعات اجتماعی این عرصه نیز هم منبعث از مسائل اقتصادی خواهد بود؛ یعنی مسائل اقتصادی عینی ترین، ملموس‌ترین و نزدیک‌ترین پیامد مسأله کرونا است.  وزیر کشور با بیان اینکه دشمنان می‌خواستند دوگانه معیشت-سلامت یا زندگی-سلامت را در جامعه ایجاد کنند، اظهارداشت: دشمنان می‌خواستند این موضوع موجب اختلاف در کل نظام شود و تصمیم آنها بر این بود که کل نظام را تحت فشار قرار دهند اما سلامت و زندگی دو مسأله‌ای است که باید توجه جدی و همزمان به آن داشته باشیم.

برش
آماده‌ایم درباره تصمیمات بنزینی پاسخگو باشیم

وزیر کشور روز گذشته همچنین  در بیست و چهارمین همایش سراسری فرماندهان، معاونان، رؤسا و مدیران نیروی انتظامی با بیان اینکه درباره افزایش قیمت بنزین در کشور نظرات متفاوتی وجود داشت، اظهار کرد: نظرات مختلفی از جمله تک‌نرخی کردن، دونرخی کردن و پلکانی کردن درباره قیمت بنزین وجود داشت .به گزارش تسنیم عبدالرضا رحمانی فضلی افزود: اما زمانی کشور به یک تصمیم برای اجرا رسید و این تصمیم را با لحاظ تمام ملاحظات امنیتی، انتظامی و اقتصادی به دولت و مراکز مدنظر ارائه دادیم.با هماهنگی خوب انجام‌شده، تمام تجربیات، دانش، دغدغه و ملاحظاتمان را درباره پیش‌بینی این موضوع به‌عمل آوردیم.وی ادامه داد: در نهایت کار در چند بعد از جمله امنیتی، اقتصادی، فنی و اطلاع‌رسانی تقسیم شد؛ ما وظیفه خود را در بحث اجرای این طرح به‌خوبی انجام دادیم و تقریباً 17 تا 18 ساعت مسئله‌ای درباره اجرای این موضوع نداشتیم.رحمانی فضلی تصریح کرد: اتفاقات روی‌داده پس از افزایش قیمت بنزین نیازمند تحلیل مستقلی است که خودمان این تحلیل را داریم، دقیقاً مشخص است و گزارش و مستنداتمان را به تمام مسئولان نظام ارائه دادیم و آماده هستیم درباره تصمیماتی که گرفتیم پاسخگو باشیم و معتقدیم تصمیمات خوبی گرفته شد. وزیر کشور همچنین با تقدیر از عملکرد نیروی انتظامی در سال 98 تاکید کرد که اساس امنیت رضایت مندی مردم است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7327/1/541114/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها