سقوط آزاد نفت امریکا زیر صفر دلار

در پی کاهش شدید تقاضای جهانی نفت به دلیل بحران اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، قیمت نفت امریکا برای اولین بار در تاریح منفی شد

قیمت نفت خام آمریکا دیروز برای اولین بار در طول تاریخ منفی شد و در زمان تنظیم خبر – ساعت 24- به منفی 22 دلار در هر بشکه رسید .  به گزارش " ایران " و به نقل از خبرگزاری ها ، دیروز و در شروع معاملات بازار نفت وست تگزاس اینترمدیت (WTI) قیمت هر بشکه نفت برای تحویل در ماه آوریل و می  با 18 دلار آغاز به کار کرد اما به تدریج به دلیل پر بودن ذخایر نفتی و عدم رغبت خریداران که ناشی از بحران ویروس کرونا است به صفر و سپس به زیر صفر رسید و در آخرین لحظات با 250 درصد کاهش به منفی 40 دلار در هر بشکه هم رسید . این گزارش حاکی است که این بی سابقه ترین رکورد قیمت تاریخی نفت آمریکا است .  در همین حال به گرارش روزنامه فاینانشیال تایمز  قیمت های منفی نفت نشان دهنده عمق بحران در بخش نفت است . در همین حال شاخص نقت خام برنت دریای شمال همچنان در محدوده 26 دلار برای هر بشکه قرار دارد و نفت خام متعارف دنیا از این شاخص پیروی می کنند. مانند نفت خام ایران و یا کشورهای همجوار نظیر عربستان و عراق و امارات. اما به هر حال اتفاق تاریخی دیشب بازار نفت آمریکا که در تاریخ سابقه نداشته، همه را شوکه کرد. چراکه کسی انتظار نداشت با وجود توافق کاهش 9.7 میلیون بشکه ای تولید اوپک پلاس در هفته های اخیر و قول همراهی سایر کشورها با اوپک پلاس برای کاهش عرضه ار ماه می چنین شرایطی در بازار پیش آید.
سوال اینجاست که چرا قیمت نفت WTI به نزدیک صفر و حتی منفی رسید؟ نخست آنکه بازار نفت در ماه جاری با افت تقاضایی درحدود ۳۰ میلیون بشکه در روز مواجه شد و در فصل جاری میلادی شاهد افت ۱۵ تا ۲۰ میلیونی به طور میانگین هستیم. خریداران نفت باید آن را از فروشنده تحویل بگیرند. یا تولیدکنندگان باید به هر حال نفت تولیدشده را بفروشند چون انبار کردن هزینه دارد. حال آنها با افت شدید تقاضا مواجهند. آن هم درحالی که انبارها پر هستند.  ساختار قیمت‌های آتی بازار راه خروج را نشان می‌دهد. وضعیت Contango در بازار تشدید می‌شود؛ یعنی قیمت‌های تحویل در موعد نزدیک بسیار کمتر از قیمت‌های تحویل در چند ماه بعد می‌شوند. آن قدر این وضعیت تشدید می‌شود که برخی تاجران و خریداران ذخیره‌سازی نفت روی تانکرها و در مخازن را واجد صرفه اقتصادی بیابند و در نتیجه نفت فیزیکی تسویه شود. شبیه همین موضوع در نفت منفی هم هست؛ یعنی وقتی نفت تولید شده و تولیدکننده باید هزینه انبار بدهد، چون تقاضا وجود ندارد. به زبان ساده می‌شود گفت این هزینه انبار را با یک پرمیوم در لحظه از قیمت نفت کم می‌کند تا بتواند از شر نفت خلاص شود. لذا قیمت منفی می‌تواند منفی هم بشود.البته این وضعیت قیمت منفی معمولاً پایدار نیست چراکه در نهایت احتمالاً (و نه الزاماً) در بازه چندماهه توقف تولید بهتر از استمرار فروش با قیمت منفی است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7327/1/541112/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها