رئیس جمهوری در ستاد ملی مقابله با کرونا تشریح کرد

کسب و کارهای با ریسک متوسط هم فعال شدند


گروه سیاسی/ در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که روز گذشته به ریاست رئیس‌جمهوری تشکیل شد، آخرین تدابیر فعالیت گام‌به‌گام و پلکانی فعالیت‌ها و کسب و کارها اتخاذ شد. مطابق این تدابیر، اماکن مقدس و تجمعات مذهبی همچون تجمعات ماه مبارک رمضان همچنان تعطیل و مراکز آموزشی و دانشگاهی نیز همچنان از راه دور و از طریق شبکه‌های اجتماعی برقرار خواهند بود. این تدابیر یک روز پس از جلسه رؤسای کمیته‌های تخصصی این ستاد اتخاذ شد که شنبه گذشته با حضور رئیس جمهوری برگزار شده بود، فرآیندی که نشان دهنده کارشناسی بودن تصمیمات و طی شدن مراحل مربوط به آن است.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی در آغاز جلسه روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا، از همراهی مردم و کسبه در آغاز فعالیت کسب و کارهای کم خطر و رعایت پروتکل‌ها در تهران و سایر استان‌ها قدردانی کرد و در تشریح دلیل این همراهی گفت: هیچ هجومی در مسأله مبتلا شدن یا مراجعه به بیمارستان نداشتیم و البته این بدان معنا نیست که موضوع کرونا تمام شده یا نباید مراعات کنیم؛ بلکه این موفقیت به‌خاطر مراعات مردم و کسبه محترم است. به‌گفته رئیس جمهوری با شروع شیوه‌های جدید غربالگری در استان‌ها، از افراد نزدیک به مبتلایان به کرونا نیز تست گرفته می‌شود و این گام مهم ما را به شرایط مهار بیماری نزدیک می‌کند.
او ضمن قدردانی از تلاش شبانه روزی کادر درمانی در بیمارستان‌ها و نیز در غربالگری‌ها، کم شدن آمار بستری، بستری‌های بدحال و آمار فوتی‌ها در روزهای گذشته را خوشحال‌کننده‌ دانست و افزود: این روزها در سراسر دنیا کشوری نداریم که با این ویروس درگیر نباشد. این ویروس در زندگی اجتماعی و سیاسی و در سیاست‌های جهانی و اقتصاد جهان تأثیرگذار بوده است اما برای مردم ما سخت‌تر بود، یکی به‌دلایل تحریم است که بسیاری از کشورها شرایط تحریم را ندارند، دلیل دیگر مناسبات نوروز و سبک‌های سنتی مربوط به این مراسم ملی مانند دید و بازدیدها بود که تعطیلی این مراسم ملی برای مردم سخت بود.
رئیس جمهوری یکی دیگر از دشواری‌های پیش رو برای ایرانیان و نیز همه مسلمانان را در پیش بودن ماه مبارک رمضان و جاذبه تجمع در مسجد دانست و گفت: اماکن مقدس همیشه برای ما جاذبه زیادی دارند که در ماه مبارک رمضان بیشتر می‌شود، اما ناچاریم به مردم بگوییم که شرایط قبلی را همچنان تا نیمه اردیبهشت ادامه دهید، البته قبل از نیمه اردیبهشت جلساتی را تشکیل می‌دهیم و طی آن وزارت بهداشت و درمان مطالعه و بحث می‌کند با درنظر گرفتن شرایط کشور در آن مقطع، اگر توانستیم تصمیم جدیدی اتخاذ می‌کنیم.
روحانی با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان تجمع و افطاری مانند گذشته نداریم، از همه مردم و نیز نهادهای عمومی غیردولتی و بخش خصوصی مردم خواست که به راه‌های مختلف به یاری افراد نیازمند بشتابند؛ چراکه اگر همه در کنار هم باشیم راحت‌تر می‌توانیم در این ماه مقدس از این مشکلات عبور کنیم.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه پیشنهاد تعطیلی تجمعات مذهبی تا پایان اردیبهشت ماه بود، ادامه داد: اما جناب آقای اعرافی از حوزه علمیه قم (مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور) که اینجا حضور دارند، نظرشان این بود و اعضا هم همه قبول کردند که تا نیمه اردیبهشت، یک بار دیگر برای این کار فکر کنیم و تصمیم بگیریم.
روحانی درباره شروع به کار شغل‌های با ریسک متوسط مانند مغازه‌های واقع در اماکن مسقف مثل بازار یا پاساژ هم گفت: بنا شد این کسب و کارها فعالیت خودشان را با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی از اول اردیبهشت شروع کنند، اما اگر در بازار یا در پاساژ یک شغل پرریسک وجود دارد مثلاً رستوران یا قهوه خانه که مردم در آن اجتماع می‌کنند، (این مشاغل) همچنان تعطیل هستند، مگر اینکه کسی غذایی در جایی درست می‌کند یا رستوران می‌تواند غذای آماده به مشتری بدهد. اما اگر مردم بخواهند آنجا در کنار هم بنشینند و غذا صرف کنند این جزو موارد پرریسک است.
رئیس جمهوری، ورزشگاه‌ها یا همه جاهایی که محل اجتماع است مانند همایش، کنفرانس، مجالس شادی، مجالس مصیبت و مجالس عبادی و همچنین مشاغلی که در آن اجتماعات است را پر ریسک و همچنان تا اطلاع ثانوی بسته اعلام کرد و افزود: مردم بدانند در این حالت (بازگشایی) پلکانی هر قدمی که برمی‌داریم، بعداً وزارت بهداشت و درمان این قدم‌ها را بررسی می‌کند و وزارت کشور با استانداران خود مداوم آن را بررسی می‌کند، اگر ببینیم یک جایی مشکل ایجاد می‌کند حتماً ناچاریم قدمی را که جلو گذاشتیم، به عقب بازگردیم.
روحانی بر همین اساس از همه کسبه و مردم خواست اصول بهداشتی را مراعات کنند.
رئیس جمهوری همچنین فعالیت مشاغل با ریسک متوسط مانند بازارها و پاساژها را با هدف جلوگیری از تجمع، تا 6 بعدازظهر اعلام کرد.
روحانی در ادامه جلسه، شرط دریافت تسهیلات بانکی از سوی مشاغل را این طور اعلام کرد که کارگری را اخراج نکرده باشند و درباره شرط دیگر پرداخت این تسهیلات افزود: همچنین وامی که به آنها می‌دهیم شفاف اعلام و گفته شد چه کسی و چه مقدار وام گرفته، بنابراین اگر پذیرفتند این وام را بگیرند، ضمن اینکه مقرراتی مانند چک برگشتی هم (که مانع دریافت تسهیلات می‌شد) در این زمینه مدنظر نخواهد بود.
روحانی در ادامه از ادامه مرخصی زندانیان تا اردیبهشت ماه خبرداد و درباره فعالیت آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها هم با بیان اینکه تصمیم جدیدی نگرفتیم، ادامه داد: دانشگاه‌ها در زمینه تحصیلات دکترا می‌توانند حضوری فعالیت آموزشی داشته باشند و بقیه موارد به‌همین صورت می‌ماند تا ببینیم شرایط آینده ما چه خواهد شد.
او درباره بازگشت ایرانیان خارج از کشور نیز با بیان اینکه حتماً باید در بازگشت در قرنطینه‌ باشند تا از آنان تست گرفته شود؛ اظهارکرد: اگر تست همه منفی بود جمعی که با آن پرواز آمدند، می‌روند و به فعالیت خودشان ادامه می‌دهند؛ اما اگر تست تعدادی از اینها مثبت بود، مقررات وزارت بهداشت و درمان باید انجام شود و باید مدتی در قرنطینه بمانند.
روحانی درباره حمل‌ونقل در شهرهای بزرگ مخصوصاً تهران با بیان اینکه اگر به مردم توصیه کنیم با مترو و اتوبوس مسافرت کنند، اجرای پروتکل‌ها سخت است و اگر از وسیله شخصی‌ استفاده کنند، ترافیک درست می‌شود، گفت: بنا شد با کمک دولت اتوبوس خریداری بکنند که تا پایان اردیبهشت در اختیار آنها قرار بگیرد؛ همچنین اتوبوس‌های خوابیده تعمیر شوند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7326/1/540985/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها