معاون اول رئیس جمهوری با انتقاد از برخی رسانه‌های داخلی در خصوص انتشار اخبار نادرست درباره گزارش دیوان محاسبات کل کشور:

برای سرنوشت یک دلار هم حساسیم

■کسانی که ارز دولتی گرفته و واردات نکرده اند در برابر دستگاه قضایی پاسخگو باشند ■مدیری که با فساد در زیرمجموعه خود مقابله نکند یا بی‌عرضه و یا آلوده است ■به رسانه‌های ماهواره‌ای برای ضربه زدن به نظام پاس گل ندهیم ■باید بدون کمترین تردید از بخش خصوصی و فعالان اقتصادی حمایت کنیم ■ ساده اندیشی درباره کرونا اشتباه است ■ باید به صورت فوری و اورژانسی به اقشار ضعیف جامعه رسیدگی کنیم



گروه سیاسی/ گزارش هفته پیش دیوان محاسبات کشور درباره تفریغ بودجه سال 97 و طرح شائبه‌هایی در خصوص گم شدن 4.8 میلیارد دلار، موضوع فساد و کرونا، سوژه‎های آغاز هفته کاری معاون اول رئیس جمهوری بود. اسحاق جهانگیری که عصر شنبه با وزیر و معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت دیدار کرد، از پروژه ناامیدسازی مردم بشدت انتقاد کرد و از رسانه‎های داخلی هم خواست تا به خارجی‌ها پاس گل ندهند. او گفت: «در شرایطی که رسانه‌های بیگانه در تلاشند تا از طریق پمپاژ ناامیدی، مردم را مأیوس کنند، چه لزومی دارد که از طریق انتشار اخبار نادرست از گزارش دیوان محاسبات، به رسانه‌های ماهواره‌ای پاس گل بدهیم تا اصل نظام را زیر سؤال ببرند».
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهوری، اسحاق جهانگیری، در ادامه انتقاد خود از برخی رسانه‌های داخلی درخصوص انتشار اخبار نادرست درباره گزارش دیوان محاسبات کل کشور، اضافه کرد: در این شرایط انتظار نیست که رسانه‌های داخلی نیز کاری کنند که مردم مأیوس و ناامید شوند. البته ما می‌دانیم که در گزارش دیوان محاسبات چنین تعبیری نبوده است، اما رسانه‌های بیگانه می‌خواهند از حرف‌های درست ما مطالب نادرست تولید تا بتوانند علیه ملت و انقلاب تبلیغ کنند.
اما گلایه جهانگیری تنها از اخبار منتشره مربوط به گزارش دیوان محاسبات نبود. او با اشاره به سیاه‌نمایی‎های رسانه‎های ماهواره‎ای از گزارش‎های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص آمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا، گفت: وزارت بهداشت ایران همانند سایر کشورها، هماهنگ با سازمان بهداشت جهانی گزارش‎هایی را در خصوص آمار مبتلایان کرونا ارائه می‎دهد اما این رسانه‎ها هر روز که می‎خواهند اخبار مرتبط با ایران را مطرح کنند، می‎گویند که آمار رسمی اعلام شده فلان تعداد است اما دیگران معتقدند که این آمار صحیح نیست.
درباره یک دلار هم حساسیت
وجود دارد
معاون اول رئیس جمهوری در ادامه، توضیحاتی در خصوص حساسیت‎های موجود در ارتباط با ارز و ورود کالاها به کشور داد و گفت: بانک مرکزی مسئول تأمین ارز کشور است و حتی درباره یک دلار نیز حساسیت وجود دارد و اگر کسی یک دلار گرفته باشد و کالا وارد نکرده باشد مرتکب خیانت ملی شده است و باید در پیشگاه دستگاه قضایی کشور پاسخگو باشد. مگر می‎توان در شرایط سخت ارزی کشور از یک دلار هم چشم پوشی کرد؟ البته نمی‎خواهم به این مبحث وارد شوم که برای واردات و صادرات در دنیا چه مکانیزمی وجود دارد و در کشور ما ساز و کار آن چیست. زمانی توضیح خواهم داد که ال سی و حواله هر کدام چیست. جهانگیری با بیان اینکه در همه جای دنیا ابتدا باید کالا وارد کشور شود و سپس ارز آن پرداخت شود، افزود: علت آنکه ما نمی‎توانیم به این شیوه عمل کنیم، وجود تحریم‎هاست. ما باید ابتدا ارز را حواله کنیم تا کالا وارد کشور شود که این خود آغاز خیلی از اتفاقات است.
ارز 4200 تومانی برای حفاظت از معیشت مردم است
جهانگیری با اشاره به اینکه این موضوع نیز در برخی رسانه‎ها مطرح می‌شود که در ارز ۴۲۰۰ تومانی رانت نهفته است، گفت: امروز کسانی که طرفدار عدم ترویج رانت بوده‎اند نیز به این باور رسیده‎اند که برای کمک و حفاظت از مردم باید اقداماتی انجام داد. او در ادامه به درآمدهای ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد دلاری در دوره دولت احمدی‌نژاد اشاره کرد و ادامه داد: این درآمدها دوره‎ای استثنایی در تاریخ کشور است که در این دوره به‌دلیل وفور درآمدهای ارزی، قیمت ارز را در همان حدی که می‎خواستند می‎توانستند نگه دارند. جهانگیری اضافه کرد: سال ۸۹ که کشور با تحریم روبه‌رو شد قیمت ۱۲۲۶ تومان برای ارز تعیین شد و قیمت دیگری تقریباً معادل دو برابر این رقم به‌عنوان ارز مبادله‌ای تعیین شد و در کنار این دو رقم، ارز آزاد در بازار حدود بیش از ۳ هزار تومان بود. وی با یادآوری اواخر سال ۹۶ که مقدمات خروج امریکا از برجام و بازگشت تحریم‎ها به چشم می‎خورد، افزود: در این مقطع مسائلی پیش آمد که فعلاً نمی‎توان آن را بازگو کرد. ما در اوایل سال ۹۷ برای برخی کالاها قیمت ارز را از ۳۸۰۰ تومان به ۴۲۰۰ تومان تبدیل کردیم و در بازار آزاد قیمت ارز ۶۰۰۰ تومان بود که البته برخی تصور می‎کنند دولت قیمت ارز را از ۶۰۰۰ تومان به ۴۲۰۰ تومان تبدیل کرده است. اینکه گفته می‌شود پرداخت ارز با قیمت ۴۲۰۰ تومان رانت است، این اقدام دولت در حقیقت برای حفاظت از معیشت مردم است و پرداخت ارز با این مبلغ تنها برای اقلام ضروری و برخی کالاهای اساسی است.
فساد مانند موریانه
به جان انقلاب افتاده
جهانگیری به موضوع فساد هم گذری زد و گفت: مردم باید بدانند و خودمان نیز باید باور داشته باشیم که با فساد مخالف هستیم. فساد در هرجا و توسط هرکس که باشد باید با آن مبارزه کرد چرا که فساد مانند موریانه به جان انقلاب افتاده تا آن را از پا درآورد. امید مردم زمانی تبدیل به یأس می‎شود که می‎بینند زندگی‎شان در سختی است اما عده‎ای با فساد زندگی آن چنانی دارند.
معاون اول رئیس جمهور، با اشاره به اینکه رئیس جمهوری در راستای شفاف‌سازی و مقابله با فساد خواسته بود که اسامی دریافت‌کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی در سامانه‎ای منتشر شود که مردم در جریان آن قرار گیرند، گفت: در موضوع تسهیلات ۵۰ هزار میلیارد تومانی نیز در جلسه ستاد اقتصادی دولت موافقت شد که اسامی دریافت‌کنندگان این تسهیلات در سامانه اعلام شود تا مردم مطلع باشند که کدام واحدهای تولیدی از این امکان استفاده کرده‎اند. جهانگیری افزود: امریکایی‎ها هدف‎گذاری کرده بودند که اقتصاد ایران را متلاشی کنند اما اکنون که در آستانه سومین سال خروج امریکا از برجام و بازگشت تحریم‎های امریکا هستیم، آمارها و ارقام چیز دیگری می‎گویند. برخلاف وضعیت بسیاری از کشورهای بزرگ، ایران با هجوم مردم به فروشگاه‎ها و قحطی و کمبود کالا مواجه نشد و این در حالی است که ما در شرایط تحریم و فشار قرار داریم.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به شیوع کرونا در کشور راه اصلی مبارزه با ویروس کرونا را ماندن در خانه و قطع زنجیره انتقال ویروس عنوان کرد و افزود: با وجود آنکه در ایران سرعت شیوع ویروس کرونا بالا بود، اما هیچ اتفاقی از جهت کمبود کالا نیفتاد و مردم احساس کمبود نداشتند. وی با اشاره به اینکه براساس گزارش‎ها در برخی فروشگاه‎ها میزان فروش روزانه در مقطع شیوع کرونا ۵ برابر مواقع عادی بوده است، تصریح کرد: با وجود آنکه حجم تقاضا بشدت افزایش یافت اما کم‌ترین کمبود یا خالی شدن قفسه‎ها را شاهد نبودیم که این توفیقات مرهون تلاش‎های کارخانه‎ها، واحدهای تولیدی و مدیریت خوب دست‎اندرکاران وزارت صمت بوده است.
ضرورت توجه به صادرات غیر نفتی
جهانگیری با اشاره به وضعیت قیمت و فروش نفت به اهمیت صادرات غیر نفتی تأکید کرد و گفت: تکیه اصلی ما برای درآمدهای ارزی بر صادرات غیرنفتی است، دولت باید در حد توان حمایت‌های لازم را از این بخش انجام دهد. وی افزود: باید موضوع رکود اقتصاد جهانی و نیز بیماری کرونا را جدی بگیریم و تا آنجا که لازم است واردات انجام داده و ذخایر کالاهای اساسی خود را افزایش دهیم. خوشبختانه وارد کنندگانی در کشور داریم که سرمایه‌های کشور هستند و با اعتباری که در دنیا کسب کرده‌اند می‌توانند بدون پرداخت ارز و با کسب مهلت برای تسویه، کالا وارد کشور کنند که این گونه افراد باید به‌طور جدی مورد حمایت قرار گیرند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7326/1/540981/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها