ربیعی سخنگوی دولت :

به سمت عادی‌سازی نرفته‌ایم

- شلوغی امروز (شنبه) تهران یکی به دلیل این بود که طرح ترافیک اجرا نشد و مورد دوم هم به نظر من عده‌ زیادی به شهر تهران وارد شدند - فاصله‌گذاری هوشمند به صورت توأمان حفاظت از جان در مقابل ویروس و در مقابل فقر و بیکاری است


سخنگوی دولت درباره ارزیابی وضعیت بیماری کرونا در کشور گفت:  برای ارزیابی دقیق نیاز به زمان داریم اما شواهدی که ما داریم این است که در کل کشور شیب کند رو به پایین است. از این قاعده خارج نشده‌ایم. روند را که نگاه می‌کنیم ممکن است یک روز یا دو روز شاهد یک پرش باشیم، اما روند همچنان کاهشی و حتی در برخی نقاط کشور با شیب تند است.
علی ربیعی در گفت و گو با اعتماد آنلاین توضیح داد: ما در حال اجرای نوعی پروتکل‌های جدید و به نوعی فاصله‌گذاری فیزیکی هوشمند هستیم. وقتی از کلمه عادی‌سازی استفاده می‌شود، هم جامعه فکر می‌کند همه چیز عادی شده و همه باید به خیابان بیایند و هم روی خود سیاستگذاران تأثیر می‌گذارد .این فاصله‌گذاری هوشمند، حفاظت از جان، به صورت توأمان در مقابل ویروس و در مقابل فقر و بیکاری است.
وی ادامه داد: در فاصله‌گذاری اجتماعی که در حال اجرا است یک دوره کمون بیماری داریم که بین 2 تا 14 روز است و متوسط آن پنج روز است. پنج روز باید بگذرد که ما اثر بیماری را در بیماران سرپایی اندازه بگیریم. باید ببینیم که افزایش گروه مبتلایان سرپایی چقدر است. بعد از اینکه متوسط آن را سنجیدیم، 15 روز بعد متوسط بستری‌های ما و یک ماه بعد هم خدانکرده اثر وخیم شدن حال افراد و رفتن آنها به مراحل بالاتر مانند آی سی یو و... مشخص می‌شود. ما این طرح را از 23 فروردین آغاز کردیم و نباید تصور بر این باشد که شرایط عادی شده است.
 سخنگوی دولت ادامه داد: با اقدامات بهداشتی و رعایت پروتکل‌های وزارت بهداشت، معتقدیم که مردم همچنان باید در خانه بمانند، بازگشایی‌ها در حدی که نیاز است اجرا می‌‌شود، اعلام می‌کنیم مردم در حد ضروریات پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و... در این صورت تأثیر منفی بازگشایی‌ها و روند شیوع جدید قطعاً بسیار ناچیز خواهد بود.
ربیعی درباره شلوغی دیروز تهران هم  گفت: به نظر من یکی به دلیل اجرا نشدن طرح ترافیک بود و مورد دوم هم عده‌ زیادی به شهر تهران وارد شدند. نیاز داریم که زمان بگذرد؛ تصمیمات ما اقتضایی است. این فاصله‌گذاری هوشمند بر اساس تأثیر طرح و سیاست‌هایی که اعمال می‌شوند، قابل اصلاح است. اینها را ارزیابی می‌کنیم و سعی داریم که یک تصمیم بهینه در این مدت داشته باشیم.

توضیح ربیعی درباره فعالیت مرزهای شرقی
سخنگوی دولت گفت: طبق پروتکل‌های بهداشتی با کشورهای همسایه در ارتباط هستیم. علی ربیعی در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با شیطنت‌های خبری  که پیرامون ممانعت ورود اتباع کشورهای همسایه از جمله پاکستان و افغانستان صورت گرفت، اظهار کرد: متأسفانه انعکاس صحبت‌های دوست ما در کمیته امنیتی و اجتماعی وزارت کشور در این زمینه، نادرست بوده و موجب القاهای خاصی شده است. البته ما در هیچ شرایطی انتظار نداشتیم یکی از این نهادها و رسانه‌ها درباره ایران که به رغم تحریم‌ها پذیرای مهاجران بوده است مثبت بگویند. با جعل کردن این مصاحبه می‌خواهند روابط همسایگی را مخدوش کنند.
وی ادامه داد: آنچه قابل توضیح است این است که مرزهای کشورها با همسایگان بخصوص پاکستان و افغانستان را ما نبستیم. بعد از ۳۰ بهمن این همسایگان بودند که مرزهایشان با ایران را با این تصور که ویروس  کرونا در ایران آمده است بستند؛ پس ما مرزهای خود را نبستیم؛ این موضوع اولین پاسخ صریح به این موضوع است. سخنگوی دولت گفت: ما سه جور مراوده با کشورهای همسایه داریم، یکی مراوده تجاری با آمد و شد تجار است، یکی ترانزیت کالا و سوم تردد افراد است.ربیعی گفت: در زمینه ترانزیت با پروتکل‌ها مشکلات را حل کردیم؛ کالاهای ایرانی یا کامیون کشورهای همسایه در بازارچه‌ها و گمرک‌ها با طی زمان قرنطینه جابه‌جا می‌شوند. مشکل رفت و آمد تجار هم در جلسه ستاد کرونا حل شد. وی افزود: بحث تردد افراد به طور عموم می‌ماند که در این زمینه قطعاً باید تابع پروتکل‌های بهداشتی مورد توافق هر دو کشور باشیم. این یک موضوع طبیعی است و در همه کشورهای اروپایی و امریکایی رعایت می‌شود. انتظار می‌رود وزرای درمان، بهداشت و آموزشی ما و کشورهای همسایه پروتکل‌‌هایی را طراحی کنند و در قالب آن‌ها،  سیاست رفت و آمد افراد را هم دنبال کنیم.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7325/1/540887/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها